Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2022-1
<< >>

J.A.8.7.2.2 Risikobaseret tilgang

Med udgangspunkt i risikovurderingen skal spiludbyderen prioritere og vægte de områder, der for spiludbyderen er mest sårbare over for misbrug til hvidvask af penge og finansiering af terrorisme. Dette skal gøres for, at spiludbyderen kan koncentrere sin indsats der, hvor risikoen for hvidvask er størst, og spiludbyderen skal i forlængelse heraf således tilrettelægge sine politikker, forretningsgange og kontroller på den mest ressourceeffektive måde.

Der skal tages hensyn til det skøn, som spiludbyderen kan udøve i forhold til at prioritere deres ressourcer for bedst at bekæmpe risikoen for at blive benyttet til at hvidvaske økonomiske midler. Det er dog en forudsætning, at grundlaget for prioriteringen fremgår af fx risikovurderingen. Det betyder ikke, at spiludbyderen kan undlade at tage stilling til den enkelte risiko med henvisning til, at den ikke er prioriteret. De interne forretningsgange skal tage hensyn til alle relevante risici, som fremkommer på baggrund af spiludbyderens forretningsmodel.

Den risikobaserede tilgang omfatter som ovenfor nævnt en prioritering og en vægtning af de områder, hvor der er risiko for hvidvask og terrorfinansiering. Dette kræver, at spiludbyderen:

  • Identificerer relevante risici for hvidvask og terrorfinansiering.
  • Udarbejder og implementerer politikker, forretningsgange og kontroller, der er operationelt anvendelige til at bekæmpe hvidvask og terrorfinansiering.
  • Overvåger og opdaterer disse politikker, forretningsgange og kontroller.
  • Registrerer, hvad der er blevet gjort og hvorfor.

En risikobaseret tilgang kræver direktionens fulde engagement og støtte og medarbejdernes samarbejde. Politikkerne, forretningsgangene og kontrollerne skal formidles klart til alle relevante medarbejdere, og det skal sikres, at de ansatte forstår betydningen og vigtigheden af, at forretningsgangene bliver fulgt. Hvis spiludbyderen er en del af en koncern, skal der være tilstrækkeligt opsyn med risikohåndteringen fra direktionens side.

Spiludbyderen skal på baggrund af den overordnede risikovurdering fastlægge en risikostyringspolitik. Risikostyringen anvendes bl.a. til at vurdere, hvornår der er mistanke om, at en transaktion har eller har haft tilknytning til hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme, hvorefter spiludbyderen skal undersøge transaktionen nærmere.

Spiludbyderen skal ud fra risikostyringen vedtage forskellige politikker, som er skræddersyede til at mindske risikoen for hvidvask af penge og finansiering af terrorisme. De forretningsgange, der udarbejdes til at håndtere hvidvask af penge og finansiering af terrorisme hos spiludbyderen, bør udformes, så den ulovlige aktivitet identificeres eller forhindres i at opstå. Dette kan ske gennem en kombination af forebyggende foranstaltninger, såsom:

  • Evaluering af kunde- og transaktionsrisiko.
  • Hensigtsmæssige identifikationsforanstaltninger for spillere.
  • Opbevaring af registreringer, der kan være nyttige ved strafferetlig efterforskning.

 

Ved risikovurdering af produkter, leveringssystemer samt forretnings- og transaktionsomfang skal spiludbyderen identificere og vurdere risici ved de enkelte ydelser, de tilbyder spillerne. I vurderingen inddrages, hvilke risici spiludbyderen er udsat for, herunder:

  • Forretningsmodellens indflydelse på risici og risikoniveauer.
  • Hvilke aktiviteter de pågældende risici er tilknyttet.
  • Omfanget af de enkelte risici.
  • Hvorledes risikotyperne påvirker hinanden.

Risikovurderingen skal afdække risikoen i forhold til både hvidvask og terrorfinansiering.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2022, kan du beregne skatten for indkomståret 2022. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2021, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2021.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2022. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2021.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.