T.4.1 På grundlag af regnskabet opkrævningsloven §§ 5, stk. 1 og 5a
Hvis det konstateres, at en virksomhed har afgivet urigtig momsangivelse, således at virksomheden har betalt for lidt i moms eller fået udbetalt for meget i godtgørelse, afkræves virksomheden det skyldige beløb til betaling senest 14 dage efter påkrav.
Det samme gælder, når en virksomhed ikke har indsendt angivelsen, og det foreløbigt fastsatte momstilsvar har været for lavt, jf. opkrævningsloven § 4, stk. 1.
Det korrekte momstilsvar opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber i den udstrækning, disse kan godtages som opgørelsesgrundlag.
Told- og skatteforvaltningen kan hyre en revisor for virksomhedens regning
Hvis det konstateres, at en virksomhed ikke har ført et regnskab, der kan danne grundlag for virksomhedens afgiftstilsvar, eller kan størrelsen af det tilsvar, der påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskab, kan told- og skatteforvaltningen efter opkrævningslovens § 5a for virksomhedens regning indgå aftale med en statsautoriseret eller registreret revisor om at udarbejde et regnskab for virksomheden. Told- og skatteforvaltningen skal ved beslutning herom tage hensyn til virksomhedens forhold og betalingsevne. Før told- og skatteforvaltningen indgår aftale med en revisor, skal virksomheden skriftlig underrettes om beslutningen, herunder at beslutningen bortfalder, hvis virksomheden inden 2 måneder fra underretningen indsender et regnskab, der kan danne grundlag for virksomhedens tilsvar. Hvis særlige omstændigheder taler herfor, kan told- og skatteforvaltningen forlænge denne 2 måneders frist.
Virksomheden har inden udløbet af 2 måneders fristen mulighed for at stille forslag om, hvilken revisor, der skal udarbejde regnskabet. Kan told- og skatteforvaltningen ikke godkende virksomhedens valg af revisor, skal afslaget begrundes. Fravalget kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.
Told- og skatteforvaltningen betaler i første omfang honoraret til revisor for udarbejdelse af regnskabet, men virksomheden har pligt til at indbetale revisionshonoraret til told- og skatteforvaltningen, som også kan bestemme, at virksomheden kun skal betale en del af honoraret, hvis særlige omstændigheder taler herfor.
Told- og skatteforvaltningens udlæg til revisor omfattes af opkrævningslovens almindelig regler om opkrævning og inddrivelse af skatte- og afgiftskrav, ligesom der kan foretages modregning med eventuelle statslige og kommunale tilgodehavender.
>Ved lov nr. 1344 af 19. december 2008 er der fra 1. januar 2009 skabt mulighed for at give et påbud om overholdelse af angivelsesreglerne, herunder momslovens angivelsesregler, samt mulighed for at pålægge daglige bøder indtil påbuddet efterleves. Se om daglige bøder i P.3 i Processuelle regler på SKATs område.<
Med Skatteberegning 2020, kan du beregne skatten for indkomståret 2020. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2019, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2019.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
Advokat Tommy V. Christiansen vil blive afhørt om sine bemærkninger om klienten på et offentligt retsmøde den 15. april 2021.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,,SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2020. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2019.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.