Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2010-2
<< indholdsfortegnelse >>

Q.3.5 Transaktioner uden for EU

>Hvis de transaktioner, som udføres for rejsebureauet af andre afgiftspligtige personer, gennemføres uden for EU, sidestilles rejsebureauets ydelser efter momslovens § 67 d, stk. 1, med virksomhed som formidler, der handler i en andens navn og for en andens regning, og som i medfør af § 34, stk. 1, nr. 17 (se I.1.11), er fritaget for afgift.<

>Hvis transaktionerne i henhold til § 67, stk. 1, gennemføres såvel inden for som uden for EU, skal efter stk. 2 kun den del af rejsebureauets ydelser, der vedrører transaktioner gennemført uden for EU, anses som afgiftsfri.<

>Når et rejsebureau udfører transaktioner, omfattet af fortjenstmargenordningen, der omfatter såvel køb af tjenesteydelser udført inden for EU som køb af ydelser udført uden for EU, skal virksomhedens samlede fortjenstmargen i forbindelse med fortjenstmargenordningen efter momsbekendtgørelsens § 95 j fordeles i forholdet mellem værdien af ydelser udført indenfor EU og værdien af ydelser udført udenfor EU.<

Internationale flyvninger

>Et rejsebureaus salg af en flyrejse som en del af en samlet rejsepakke, omfattet af særordningen, mellem lande indenfor EU uden andre mellemlandinger end sådanne som er af ren teknisk natur, udgør en rejse indenfor EU, hvoraf der skal betales moms af hele rejsebureauets fortjenstmagenen der, hvor rejsebureauet er etableret.<

>På grund af de praktiske problemer, som er forbundet med at opdele internationale flyvninger i strækninger tilbagelagt inden for EU henholdsvis uden for EU, vil salg af en flyrejse til et land udenfor EU under tilsvarende omstændigheder, omvendt kunne anses for at udgøre en rejse udenfor EU, som ikke er momspligtig. Det gælder med andre ord uanset, om flyvningen efter forholdets natur sker ved overflyvning af lande og territorier inden for EU.<

>Mellemlandes der og gøres ophold udover, hvad der er nødvendigt for at gennemføre rejsen, skal rejsen dog opdeles i to. Flyves der eksempelvis fra New York til Danmark, men med to dages mellemstop i Amsterdam, vil den første del af rejsen være en rejse udenfor EU, mens rejsen fra Amsterdam til Danmark vil være en rejse indenfor EU.<

>Hvis bureauet ikke har oplysninger om indkøbsprisen på de to separate rejsestrækninger, må flyrejsen opdeles ud fra fordelingen af tilbagelagte kilometer på de to strækninger. Flyselskabet kan levere oplysninger herom. Hvis det ikke er muligt må fordelingen udøves på baggrund af et skøn.<

Krydstogter med skib

>Hvis krydstogtet udelukkende sker mellem havne indenfor EU, skal der betales moms af rejsebureauets margen der, hvor rejsebureauet er etableret.<

>Hvis krydstogtet går fra en havn indenfor EU til en havn udenfor EU, skal der ikke betales moms af rejsebureauets margen, idet der er nul-sats på rejser til lande udenfor EU.<

>Hvis krydstogtet både lægger til i havne indenfor og udenfor EU, er den del, der anses for at udgøre en rejse udenfor EU omfattet af nul-satsen, mens den del, der anses for at udgøre en rejse indenfor EU, er omfattet af særordningen, hvorefter margen skal momses.<

>Fordelingen af krydstogtet på rejse indenfor og udenfor EU kan baseres på antallet af dage tilbragt indenfor henholdsvis udenfor EU. Dage, hvor skibet forlader en havn udenfor EU, anses for at udgøre rejse udenfor EU indtil skibet ankommer til en havn indenfor EU. Dage, hvor skibet forlader en havn indenfor EU, anses for at udgøre rejse indenfor EU indtil skibet ankommer til en havn udenfor EU. Sejlads fra en EU havn til en anden er naturligvis en rejse indenfor EU, ligesom sejlads fra en ikke-EU havn til en anden er en rejse udenfor EU.<

Busrejser

>Bussers kørsel fordeles i forhold til tilbagelagte strækninger. Rejsebureauet skal ikke betale moms af den del af fortjenstmargenen, som svarer til forholdet mellem strækninger tilbagelagt uden for EU, og de samlede tilbagelagte strækninger.<

>I visse tilfælde vil en fordeling udelukkende efter tilbagelagte strækninger ikke resultere i en retvisende fordeling af rejsebureauets omkostning til transporten inden for EU henholdsvis uden for EU. Det gælder f.eks., hvor udgiften til transportøren/busvognmanden i højere grad afspejler den tid bussen og chaufføren er til rådighed på destinationen uden for EU. I disse tilfælde kan fordelingen ske på baggrund af antal dage, bussen m.v. er til rådighed for rejsebureauet.<

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.