Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2011-2
<< indholdsfortegnelse >>

A.C.1.1.8.4 Fradragsret i medfør af en dobbeltbeskatningsoverenskomst

Schweiz

>Dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Schweiz er blevet ændret for bidrag m.v., der indbetales fra og med den 1. januar 2011.<

>Af nyt artikel 28, stk. 3, fremgår det, at bidrag til pensionskasser eller en anden lignende institution i Schweiz, som betales af eller på vegne af en person, der yder personligt arbejde i Danmark, skattemæssigt skal behandles på samme måde og undergives samme betingelser og begrænsninger som bidrag til en pensionsordning i Danmark. Den nye formulering af artikel 28, stk. 3 tydeliggør, at både fradragsberettigede og bortseelsesberettigede pensionsbidrag (betalt af en arbejdsgiver) er omfattet. Det er fortsat en betingelse, at den pågældende lønmodtager m.fl. var medlem af ordningen, inden vedkommende begyndte at arbejde i Danmark, og at Danmark anser pensionsordningen for overordnet at svare til skattemæssigt anerkendte pensionsordninger i Danmark. Den ledsagende protokol til ændringsprotokollen indeholder endvidere en præcisering af, at udtrykket »pensioner« også omfatter sumudbetalinger.<

>Den ledsagende protokol til ændringsprotokollen - jf. dennes artikel X - indeholder også en opregning af, hvilke pensionsordninger i Schweiz som Danmark anerkender som svarende til skattemæssigt anerkendt pensionsordninger i Danmark. Det er ordninger i Schweiz omfattet af: <

>(i) Forbundslov om alders- og efterladteforsikring af 20. december 1946;<

>(ii) Forbundslov om invalideforsikring af 19. juni 1959;<

>(iii) Forbundslov om supplerende pensioner vedrørende alders-, efterladte- og invaliditetsforsikring af 6. oktober 2006;<

>(iv) Forbundslov om beskæftigelsesrelateret alders-, efterladte- og invalideforsikring af 25. juni 1982, herunder uregistrerede pensionsordninger, som tilbyder beskæftigelsesrelaterede pensionsordninger, og<

>(v) de former for individuelle godkendte pensionsordninger efter paragraf 82 i Forbundslov om alders-, efterladte- og invalideforsikring af 25. juni 1982, som er sammenlignelige med beskæftigelsesrelaterede pensionsordninger.<

England

Der er en række betingelser for at opnå henholdsvis fradrags- eller bortseelsesret i henhold til artikel 28, stk. 3, jf. stk. 4 og 5 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten med UK.

Dels omfatter regelsættet kun en person, der udfører personligt arbejde i tjenesteforhold for en arbejdsgiver, som også var hans arbejdsgiver umiddelbart inden påbegyndelsen af arbejdet i Danmark, eller for en arbejdsgiver, som er forbundet med denne arbejdsgiver. Ifølge artikel 28, stk. 5, litra c, er arbejdsgivere forbundne, hvor den ene, direkte eller indirekte, har del i ledelsen, kontrollen eller kapitalen i den anden, eller de samme personer, direkte eller indirekte, har del i ledelsen, kontrollen eller kapitalen i hver af dem.

Personen skal endvidere være medlem af en pensionsordning, som er etableret og anerkendt i skattemæssig henseende i UK. Det er en betingelse, at personen var medlem af pensionsordningen i UK, inden den pågældende blev hjemmehørende i Danmark.

Endelig er det en betingelse for fradragsretten, at Danmark kan godkende ordningen, fordi den svarer til fradragsberettigede danske ordninger. Således vil der generelt blive lagt vægt på bl.a. følgende forhold: At der er tale om et tjenesteforhold, hvor arbejdsgiveren var den samme før udstationeringen, eller en arbejdsgiver, som er forbundet med denne arbejdsgiver, at pensionsordningerne er godkendte i UK, at skatteyderne har oprettet pensionsordningen forinden flytningen til Danmark, at man generelt i UK har mulighed for førtidspensionering, og at ordningen i øvrigt som helhed svarer til godkendte danske ordninger. Fradraget- eller bortseelsesretten gives på samme måde, som hvis pensionsordningen var omfattet af pensionsbeskatningsloven. Det medfører bl.a. at loftet på 100.000 kr. (2010-niveau) for indbetaling til rateforsikring, ratepension i pensionsøjemed og ophørende livrente også er gældende for indbetaling til en tilsvarende britisk ordning.

I TfS 1998, 221 LSR, fandt Landsskatteretten, at der ikke kunne indrømmes fradrag for bidrag til en britisk pensionsordning i medfør af artikel 28, stk. 3 i den danske-britiske dobbeltbeskatningsoverenskomst, idet ordningen ikke svarede til en skattemæssigt godkendt pensionsordning i Danmark. Landsskatteretten udtalte, at idet pensionsordningen kunne komme til udbetaling ved pågældendes fyldte 50. år, og da fradragsret for bidrag til en tilsvarende dansk pensionsordning forudsatte, at udbetaling fra pensionsordningen normalt tidligst kunne finde sted ved det fyldte 60. år, og da der ikke var oplyst særlige forhold, der kunne begrunde den valgte pensionsalder på 50 år, fandt Landsskatteretten, at pensionsordningen ikke svarede til en skattemæssigt godkendt pensionsordning i Danmark.

Holland

Det fremgår af artikel 25, stk. 5 og 6 i overenskomsten med Holland, at hollandske personer i et nærmere bestemt omfang kan fratrække bidrag til pensionsordninger i Holland.

Fradraget er betinget af, at indbetalingen til ordningen er afholdt i forbindelse med personligt arbejde i tjenesteforhold, samt at pensionsordningen er oprettet i og skattemæssig anerkendt i Holland. Sådanne indbetalinger til den hollandske pensionsordning kan fratrækkes i en periode på højst 60 måneder, på samme måde som indbetalinger til pensionsordninger i Danmark. Det medfører bl.a. at loftet på 100.000 kr. (2010-niveau) for indbetaling til rateforsikring, ratepension i pensionsøjemed og ophørende livrente også er gældende for indbetaling til en tilsvarende hollandsk ordning. Det er en betingelse for fradragsretten, at den fysiske person ikke var hjemmehørende i Danmark og betalte bidrag til pensionsordningen, umiddelbart før han påbegyndte ansættelsesforholdet i Danmark.

Det er endvidere en betingelse, at samme fysiske person enten fortsat er ansat af den samme arbejdsgiver, som han arbejdede for, umiddelbart før han begyndte ansættelsesforholdet i Danmark, eller er ansat af en arbejdsgiver, der er indbyrdes forbundet med den førstnævnte arbejdsgiver; og at told- og skatteforvaltningen tiltræder, at pensionsordningen generelt svarer til en pensionsordning, der er skattemæssigt anerkendt i Danmark.

Bestemmelsen gælder kun obligatoriske ordninger i ansættelsesforhold. Der er således tale om personer, der er ansat i internationale koncerner, og udstationeres til udenlandske filialer eller koncernforbundne selskaber.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.