Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2012-1
<< indholdsfortegnelse >>

A.C.2.2.2 Bidrag til efterlønsordningen

PBL (pensionsbeskatningsloven) § 49 A indeholder fradragsregler for indbetalinger af efterlønsbidrag og beskatningen af tilbagebetalinger af bidrag fra efterlønsordningen.

Fradrag

Det fremgår af PBL (pensionsbeskatningsloven) § 49 A, stk. 1, at ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for et medlem af en arbejdsløshedskasse kan der fradrages udgifter til bidrag til efterlønsordningen, jf. lovbekendtgørelse nr. >838 af 5. juli 2011< om arbejdsløshedsforsikring mv. § 77, stk. 4. Dette betyder, at bidrag til efterlønsordninger er fradragsberettigede ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst som et ligningsmæssigt fradrag på linje med bidrag til arbejdsløshedsforsikring. Det indebærer bl.a., at fradraget ikke bliver omfattet af bundgrænsen for lønmodtageres fradrag, der for indkomståret 2011 udgør 5.500, jf. LL (ligningsloven) § 9, stk.1. Bidraget kan ikke fradrages i den personlige indkomst.

Udbetaling af efterløn

Udbetaling af efterløn sker efter lov om arbejdsløshedsforsikring, kapitel 11 a. Efterlønnen medregnes i den skattepligtige personlige indkomst, jf. personskattelovens § 3, stk. 1. Efterlønnen er A-indkomst, jf. kildeskattelovens § 43, stk. 2, litra c, og kildeskattebekendtgørelsens § 18, nr. 5.

Tilbagebetaling og afgift

>Efterlønsbidrag kan i perioden fra og med den 2. april 2012 til og med den 1. oktober 2012 udbetales skatte- og afgiftsfrit. Dog skal der svares afgift på 30 pct. af bidrag, der er indbetalt for en periode efter den 15. maj 2011.<

>En person, som har indbetalt efterlønsbidrag, der ikke tidligere er betalt tilbage efter § 77 a i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., har således ret til at få efterlønsbidraget udbetalt kontant efter § 6 i lov nr. 1365 af 28. december 2011.<

>Det er en betingelse for udbetaling, at<

>1) personen ikke har nået efterlønsalderen<

>2) personen skriftligt fravælger efterlønsordningen, og,<

>3) arbejdsløshedskassen har modtaget en skriftlig anmodning om udbetaling fra personen i perioden fra og med den 2. april 2012 til og med den 1. oktober 2012.<

>Beskæftigelsesministeren er bemyndiget til at fastsætte nærmere regler om fremgangsmåden ved ansøgning om skatte-og afgiftsfri tilbagebetaling af efterlønsbidrag.<

>Den særlige mulighed for skatte- og afgiftsfri udbetaling afskærer ikke personen fra i stedet at få efterlønsbidraget tilbagebetalt mod betaling af skat eller afgift efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 49 A, stk. 2 eller 3, efter de almindelige udbetalingsregler i § 77 a i lov om arbejdsløshedsforsikring.<

PBL (pensionsbeskatningsloven) § 49 A, stk. 2 giver således mulighed for tilbagebetaling af indbetalte efterlønsbidrag mod betaling af en afgift på 30 pct. af tilbagebetalingsbeløbet i nedenstående situationer:

  • Et medlem af en arbejdsløshedskasse, som har indbetalt efterlønsbidrag, eller boet efter medlemmet har ret til at få bidraget tilbagebetalt, hvis medlemmet tilkendes førtidspension efter lov om social pension eller tilsvarende udenlandsk lovgivning på grund af nedsat erhvervsevne, jf. lov om arbejdsløshedsforsikring mv. § 77 a, stk. 2, nr. 1 eller afgår ved døden inden retten til efterløn ophører, jf. lov om arbejdsløshedsforsikring mv. § 77 a, stk. 4.
  • I ganske særlige tilfælde, hvor medlemmet uden egen skyld mister retten til at overgå til efterløn, og direktøren for Arbejdsdirektoratet giver tilladelse, jf. lov om arbejdsløshedsforsikring, § 77 a, stk. 9.

Tilbagebetaling og indkomstskat

Tilbagebetaling af bidrag til efterlønsordningen medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 49 A, stk. 3, i følgende situationer:

  • Udbetaling efter arbejdsløshedsforsikringslovens § 77 a, stk. 2, (medlemmet har nået efterlønsalderen og skriftlig har fravalgt muligheden for at gå på efterløn.)
  • Udbetaling efter arbejdsløshedsforsikringslovens § 77 a, stk. 2 (medlemmet har nået efterlønsalderen, og er ophørt med at indbetale efterlønsbidrag uden at have modtaget et efterlønsbevis eller efterløn)
  • Ved overførsel af efterlønsbidrag efter arbejdsløshedsforsikringslovens § 77 a, stk. 1, 2. pkt., i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. til en udenlandsk pensionsordning (medlemmet emigrerer og skriftligt fravælger muligheden for at gå på efterløn).
  • tilbagebetalingsbeløbet ikke overstiger 7 gange dagpengesaten, jf. § 47 i arbejdsløshedsforsikringsloven, og medlemmet skriftligt har fravalgt muligheden for at gå på efterløn.

Det fremgår af Bekendtgørelse nr. 709 af 21. juni 2007, at arbejdsløshedskassen skal rette henvendelse til Told- og skatteforvaltningen, når en person anmoder arbejdsløshedskassen om kontant udbetaling af efterlønsbidrag som nævnt i lovens § 49 A, stk. 3, eller om overførsel af efterlønsbidrag til en udenlandsk pensionsordning som nævnt i lovens § 49 A, stk. 5. Opgørelsen til Told- og skatteforvaltningen skal opdeles i udbetaling, der vedrører efterlønsbidrag til og med indkomståret 2001, og udbetaling der vedrører efterlønsbidrag fra og med 2002 og indtil udbetalingsåret.

Udbetaling af efterløn skal medregnes i den personlige indkomst, jf. PSL (personskatteloven) § 3, stk. 1 og LV, afsnit A.A.3 Personlig indkomst og kapitalindkomst.

Beskatningen sker med satsen for sundhedsbidrag efter personskattelovens § 8 og med satserne for kommunal indkomstskat og kirkeskat for det indkomstår, hvor det kontant udbetalte efterlønsbidrag medregnes i den skattepligtige indkomst. For efterlønsbidrag, der er fradraget til og med indkomståret 2001, anvendes dog satsen for indkomstskat efter personskattelovens § 6, satsen for sundhedsbidrag efter personskattelovens § 8 og satserne for kommunal indkomstskat og kirkeskat.

Overførsel til pensionsordning

Skatte- og afgiftsfri overførsel af en efterlønsordning kan efter § 77 a, stk. 1, 2. pkt. i arbejdsløshedsforsikringsloven (medlemmet endnu ikke fyldt 60 år) ske til en bestående eller nyoprettet pensionsordning, som er omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel 1. Overførslen behandles ikke som indbetaling til pensionsordningen, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 49 A, stk. 4.

Departementet godkendte i 2001, at ved en sådan overførsel kan hele det tilbagebetalte efterlønsbidrag indbetales til den del af pensionsordningen, der udgøres af en supplerende engangsydelse, jf. SKM2005.68.DEP (som primært omhandler overførsler fra Lønmodtagernes Dyrtidsfond) og afsnit A.C.1.2.1 Pensionsordninger med løbende udbetalinger (skattekode 01, 09, 10, 16, 17 og 18) pkt. 7.

Tilbagebetaling, overførsel m.v.

Hvor der i ovenstående tilfælde skal betales afgift efter de almindelige regler, anvendes blanket 07.033. Der betales afgift, uanset at medlemmet ikke har været skattepligtig til Danmark i den periode, hvor indbetaling af bidragene til efterlønsordningen har fundet sted, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 49 A, stk. 7. Når afgiftspligt indtræder som følge af en kontant udbetaling, påhviler afgiftspligten den eller dem, der efter arbejdsløshedsforsikringsloven er berettiget til den kontante udbetaling, og afgiften tilbageholdes ved den kontante udbetaling, idet den afgiftspligtige underrettes om tilbageholdelsen, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 49 A, stk. 8. >Det gælder også udbetalinger efter de særlige udbetalingsregler i perioden fra og med 2. april 2012 til og med den 1. oktober 2012.<

PBL (pensionsbeskatningsloven) § 39 om tilsyn og klageadgang finder tilsvarende anvendelse, se nærmere afsnit A.C.1.11 Fælles bestemmelser om afgift.

Indberetning til brug for fastsættelsen af størrelsen af efterlønnen Der henvises til beskrivelsen nedenfor under afsnit A.C.2.2.3 Bidrag til fleksydelsesordning om bidrag til fleksydelsesordningen, idet indberetningsreglerne er de samme for efterløns- og fleksydelsesordningen.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.