Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2012-1
<< indholdsfortegnelse >>

A.C.1.3.5 Overgangsregler til det indførte loft over fradrag for indbetaling til rateforsikring, ratepension i pensionsøjemed og ophørende livrente

hMed lov nr. 412 af 29. maj 2009 der med virkning fra og med indkomståret 2010 bl.a. indført et loft på 100.000 kr. for indbetaling til rateforsikring, ratepension i pensionsøjemed og ophørende livrente. >Loftet er ved lov nr. 1378 af 28. december 2011 nedsat fra 100.000 kr. til 50.000 kr. årligt med virkning fra og med indkomståret 2012<. Se nærmere herom i afsnit A.C.1.3.4 Fradragsregler for præmier, bidrag samt kapitalindskud til rateforsikring, ratepension og ophørende livrente.. Samtidig reglerne om fordeling af fradraget for indskud og indbetalinger i en periode på under 10 år ud over en periode på 10 år, når ordningen er oprettet udenfor ansættelsesforhold, for disse ordninger.

Det har nødvendiggjort en række overgangsregler for ordninger oprettet udenfor ansættelsesforhold oprettet før lovens fremsættelse den 22. april 2009 samt for ordninger oprettet den 22. april 2009 eller senere, men inden 1. januar 2010. Ændringen har dog også nødvendiggjort overgangsregler for ordninger oprettet i ansættelsesforhold, hvor indbetalingen til de ansattes pensionsordninger følger af obligatoriske kollektive overenskomster. Reglerne fremgår af lov nr. 412 af 29. maj 2009, § 3, stk. 9 -13, >og lov nr. 1378 af 28. december 2011 § 4, stk. 4 - 6<.

Reglerne beskrives nedenfor og er delt op i

  • Oprettede ordninger med en indbetalingsperiode på 10 år eller mere
  • Oprettede ordninger med en indbetalingsperiode under 10 år
  • Kollektive pensionsordninger
  • Ordninger for selvstændigt erhvervsdrivende

Indenfor de to første kategorier skelnes der mellem

  • om ordningen er oprettet før den 22. april 2009 eller
  • om ordningen er oprettet den 22. april 2009 eller senere

Indbetalingsperiode på 10 år eller mere

Aftalen oprettet før 22. april 2009

Reglen fremgår af § 3, stk. 9, >i lov nr. 412 af 29. maj 2009 sammenholdt med § 4, stk. 5, i lov nr. 1378 af 28. december 2011< og vedrører aftalte indbetalinger, der overstiger loftet på >50.000 kr. årligt (100.000 kr. årligt i 2010 og 2011)<, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 16, stk. 2. Loftet gælder fra og med indkomståret 2010. Er der truffet aftale om, at der skal indbetales fx 150.000 kr. årligt i 10 år, der fradrages 150.000 kr. i 2009. Fra og med 2010 fradrages 100.000 kr. >og fra og med indkomståret 2012 kan der kun fradrages 50.000 kr. Overgangsreglen i § 3, stk. 9, der består uændret, nu blot med udgangspunkt i det nedsatte loft,< giver herefter følgende valgmuligheder:

  • Ejeren kan nedsætte eller stoppe indbetalingerne til ratepensionen/den ophørende livrente helt eller delvist uden, at det får betydning for de fradrag, der er foretaget i tidligere indkomstår, hvis det i øvrigt er muligt efter aftalen. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 18 A finder således ikke længere anvendelse i denne situation.
  • Ejeren kan indbetale det overskydende beløb på >100.000 kr. (fra 2012, og 50.000 kr. i 2011)< hvert af de følgende indkomstår på en livsvarig livrente. Ejeren opnår derved fradragsret for alle 150.000 kr. i de følgende år. Det overskydende beløb vil også kunne overføres/indsættes på anden pensionsordning omfattet af kap. 1, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 21 A, stk. 2. Hvis ejeren senere efter opdelingen bliver nødt til at nedsætte eller standse indbetalingerne til en pensionsordning med løbende ydelser bortset fra en ophørende livrente, finder PBL (pensionsbeskatningsloven) § 18 A ikke anvendelse, jf. den ændring af overgangsreglerne, der er sket ved § 12 i lov nr. 1278 af 16. december 2009.
  • Ejeren kan fortsætte med at indbetale 150.000 kr. til ordningen, uden fradragsret for den overskydende del på >100.000 kr.< De >100.000 kr.<, som der ikke gives fradrag for, kan udbetales afgiftsfrit, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 21 A, stk. 2, sammenholdt med PBL (pensionsbeskatningsloven) § 32 eller udbetales skattefrit når ordningen engang kommer til ratevis udbetaling, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 20, stk. 4. Det er dog en forudsætning, at ejeren/den berettigede på dette tidspunkt kan dokumentere, at der ikke har været fradrag for beløbet.

Aftalen oprettet den 22. april 2009 eller senere

Ejeren har følgende muligheder

  • Ejeren kan bevare fradragsretten i 2010 og følgende år, for den del der overstiger >50.000 kr.< ved at indsætte det overskydende beløb på en livsvarig livrente. Ejeren har ikke mulighed for at indbetale eller overføre til anden pensionsordning omfattet af PBL (pensionsbeskatningsloven) kap. 1, idet PBL (pensionsbeskatningsloven) § 21 A, stk. 2 ikke finder anvendelse.
  • Ejeren kan fortsætte de fulde indbetalinger, uden fradragsret for den overskydende del. Det beløb, som ejeren ikke har fået fradrag for, vil ikke blive beskattet, når ordningen kommer til udbetaling, hvis ejeren/den berettigede på det tidspunkt kan dokumentere, at der ikke er opnået fradrag for beløbet, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 20, stk. 4.
  • Ejeren har ikke mulighed for at få det overskydende beløb udbetalt uden betaling af afgift, idet hverken PBL (pensionsbeskatningsloven) § 21 A, stk. 2 eller PBL (pensionsbeskatningsloven) § 32 finder anvendelse i denne situation.
  • Hvis ejeren nedsætter eller ophører med indbetalingerne til ordningen på et tidspunkt, hvor der endnu ikke har været indbetalt i 10 år, vil der evt. ske omberegning af størrelsen de tidligere foretagne fradrag og dermed efterbeskatning af indkomsten for 2009, idet PBL (pensionsbeskatningsloven) § 18 A fortsat finder anvendelse i denne situation. Da indbetalingsperioden bliver under 10 år ved nedsættelse eller ophør af indbetalingerne, finder reglerne beskrevet nedenfor (indbetalingsperiode mindre end 10 år) herefter anvendelse.

>§ 4, stk. 6, i lov nr. 1378 af 28. december 2011 indeholder dog en ny overgangsregel for ordninger, som er oprettet fra den 22. april 2009 til den 31. december 2009. Overgangsreglen medfører, at indbetalinger på rateordningen/den ophørende livrente uden skattemæssige konsekvenser kan nedsættes med forskellen mellem det hidtidige loft og det nedsatte loft på 50.000 kr., dog ikke til lavere end det nedsatte loft. Alternativt kan det nævnte beløb overføres til en anden pensionsordning efter reglerne i PBL (pensionsbeskatningsloven) § 21 A, stk. 2.<

>Eksempel<

>Ejeren har den 1. august 2009 oprettet en ratepension med en indbetalingsperiode på 10 år, hvor der årligt skal indbetales 125.000 kr. Med hjemmel i overgangsreglen i § 3, stk. 9, i lov nr. 412 af 29. maj 2009 har ejeren i 2010 opdelt sin indbetaling, så der fra 2010 indbetales 100.000 kr. på ratepensionen og 25.000 kr. på en livsvarig alderspension. I den resterende indbetalingsperiode 2012-2018 vil han eller hun have fradrag for indbetalingen på ratepensionen på 50.000 kr., mens det overskydende beløb på 75.000 kr. kan indskydes på den livsvarige alderspension. Ejeren kan som følge af overgangsreglen i § 4, stk. 6, i lov nr. 1378 af 28. december 2011 alternativt vælge at nedsætte indbetalingen til ratepensionen til 50.000 kr. og nøjes med fortsat at indbetale 25.000 kr. på den livsvarige alderspension uden omberegning og efterbeskatning af fradragsfordelingsbeløb efter den tidligere regel i PBL (pensionsbeskatningsloven) § 18 A. Ejeren kan også vælge at fortsætte indbetalingen af det overskydende beløb, dvs. 50.000 kr., på ratepensionen, blot uden fradragsret, men hvor beløbet til sin tid heller ikke vil blive beskattet ved udbetaling, men som følge af overgangsreglen i § 4, stk. 6, vil dette beløb efterfølgende kunne udbetales eller overføres efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 21 A, stk. 2.<

>Eksempel<

>Ejeren har den 1. juli 2009 oprettet en ratepension med en indbetalingsperiode på 10 år, hvor der årligt skal indbetales 80.000 kr. Efter hidtil gældende ret kan den årlige indbetaling ikke nedsættes uden omberegning og efterbeskatning af fradragsfordelingsbeløb efter den tidligere regel i PBL (pensionsbeskatningsloven) § 18 A. Som følge af overgangsreglen i § 4, stk. 6, i lov nr. 1378 af 28. december 2011 kan ejeren vælge at nedsætte indbetalingen til ratepensionen til 50.000 kr. - men ikke lavere - uden omberegning og efterbeskatning af fradragsfordelingsbeløb efter den tidligere regel i PBL (pensionsbeskatningsloven) § 18 A. Ejeren kan også vælge at fortsætte indbetalingen af det overskydende beløb, dvs. 30.000 kr., på ratepensionen, blot uden fradragsret, men hvor beløbet til sin tid heller ikke vil blive beskattet ved udbetaling, men som følge af overgangsreglen i § 4, stk. 6, vil dette beløb efterfølgende kunne udbetales eller overføres efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 21 A, stk. 2.<

Indbetalingsperiode mindre end 10 år

Aftalen oprettet før 22. april 2009

Hvis der er oprettet en ratepension eller ophørende livrente før 22. april 2009, med et engangsindskud eller med en betalingsperiode, der er kortere end 10 år, er fradraget for det indbetalte beløb fordelt over 10 år. Der skal i den forbindelse skelnes mellem om betalingsperioden udløber i 2009 eller senere.

Sidste indbetalingsperiode i 2009

Når engangsindskuddet er foretaget i 2009 eller tidligere eller indbetalingsperioden er ophørt senest i 2009, har ejeren følgende muligheder for at anvende de ubenyttede 1/10-fradrag, jf. lov nr. 412 af 29. maj 2009, § 3, stk. 10, >der ikke er ændret i forbindelse med nedsættelsen af det årlige loft fra 100.000 kr. til 50.000 kr.<

1/10-fradraget er større end 100.000 kr. årligt

  • Ejeren kan fradrage som oprindeligt forudsat, indtil indbetalinger er fradraget fuldt ud. Ejeren kan ikke indskyde yderligere på ratepensioner eller ophørende livrenter, så længe 1/10-fradraget er større end 100.000 kr.

Hvis ejeren fx har oprettet en indbetalingsaftale på 750.000 kr. i 4 år i 2005, vil ejeren i 2008 have indbetalt 3 mio. kr. Fra 2005 til 2014 kan ejeren fradrage 1/10 om året, det vil sige 300.000 kr. om året. Ejeren kan således først oprette en ny ratepension med fradrag på >50.000 kr.< fra 2015.

Hvis ejeren fx har indskudt 2 mio. kr. i 2005 og har fradraget 200.000 kr. i hvert af indkomstårene 2005-2009, kan han i 2010-2014 fortsat fradrage 200.000 kr. årligt. Ejeren kan dog ikke foretage yderligere fradrag for indskud på ratepension mv. før i indkomståret 2015.

Skatterådet kunne i SKM2010.72.SR bekræfte, at der fortsat kunne foretages fuldt fradrag for indbetalinger på en ratepensionsordning efter 2010, når ordningen oprindeligt er oprettet med indbetaling over 10 år, men alle indbetalinger (hele indbetalingsforpligtigelsen) er foretaget før tid. Indbetalingen kunne i forhold til overgangsordningen skattemæssigt betragtes som et engangsindskud og behandles efter § 3, stk. 10. Skatterådet kunne ikke bekræfte, at tilsvarende ville gælde, hvor hele indbetalingsforpligtigelsen var foretaget efter 22. april 2009.

1/10-fradraget er mindre end 100.000 kr. årligt

Hvis 1/10-fradraget sammenholdt med eventuelle indbetalinger på en arbejdsgiveradministreret ordning er mindre end 100.000 kr. har ejeren følgende muligheder:

  • Ejeren kan foretage yderligere indbetalinger på rateopsparingsordninger eller ophørende livrenter op til maksimumbeløbet på 100.000 kr.
  • Ejeren kan vælge, at foretage et større fradrag end 1/10-beløbet, så han udnytter den fulde maksimumgrænse på 100.000 kr. Herved forkortes fradragsperioden for indskuddet.

Hvis ejeren fx har oprettet en indbetalingsaftale på 200.000 kr. i 4 år i 2005, vil han i 2008 have indbetalt 800.000 kr. Fra 2005 til 2009 kan han fradrage 80.000 kr. om året. Det ubenyttede fradrag herefter på 400.000 kr. kan han vælge at fradrage med 100.000 kr. om året i 2010-2013.

Sidste indbetalingsperiode efter 2009

Hvis ejeren har oprettet en indbetalingsaftale før 22. april 2009, der er kortere end 10 år og indbetalingsperioden udløber i 2010 og senere år, har ejeren følgende muligheder, jf. lov nr. 412 af 29. maj 2009, § 3, stk. 10, >der ikke er ændret i forbindelse med nedsættelsen af det årlige loft fra 100.000 kr. til 50.000 kr.:<

1/10-fradraget er større end 100.000 kr. årlig

  • Ejeren kan bevare fradragsretten for sine indskud i 2010 og følgende år, såfremt de resterende indskud fra 1. januar 2010 og evt. følgende år indbetales på en livsvarig alderspension (livrente). Hvis ejeren senere efter opdelingen bliver nødt til at nedsætte eller ophøre med disse indbetalinger, vil det ikke resultere i efterbeskatning efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 18 A, jf. den ændring af overgangsbestemmelsen i § 3, stk. 10, der er sket ved § 12 i lov nr. 1278 af 16. december 2009.
  • Ejeren kan nedsætte eller stoppe sine indbetalinger til ratepension og ophørende livrente uden at det får skattemæssige konsekvenser, idet reglerne i PBL (pensionsbeskatningsloven) § 18 A er ophævet fra og med indkomståret 2010 for så vidt angår ratepension og ophørende livrente, jf. lov nr. 412 af 29. maj 2009, § 1, nr. 44-46 og § 3, stk. 2. Det er dog en forudsætning, at aftalen giver mulighed for det.
  • Ejeren kan fortsætte med at betale det aftalte beløb i de kommende indkomstår. Virkningen er, at ejeren ikke opnår fradragsret for det overskydende beløb, men beløbet vil heller ikke blive beskattet ved udbetaling, forudsat ejeren/den berettigede til den tid kan dokumentere, at der ikke er opnået fradrag for beløbet, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 20, stk. 4.

Har ejeren fx aftalt at indbetale 500.000 kr. årligt i perioden 2007-2011, vil fradraget være fordelt med 250.000 kr. om året i perioden 2007-2016. I perioden 2007-2009 foretages således årligt et fradrag på 250.000 kr. eller i alt 750.000 kr. I samme periode er der indbetalt 1,5 mio. kr. Ejeren kan vælge at foretage de to sidste indskud på i alt 1 mio. kr. på en livsvarig livrente. Dermed vil han fortsat kunne fradrage 250.000 kr. årligt som planlagt. Fradraget for indbetaling 1 mio. kr. på en livsvarig livrente anses at vedrøre de sidste år af frafordelingsperioden, altså indkomstårene 2013-2016. Ejeren vil derfor fra 2013 kunne indbetale og fradrage op til >50.000 kr.< (reg.) til en supplerende ratepension eller ophørende livrente.

Hvis ejeren standser indbetalingerne i 2010 og 2011, vil han fortsat kunne fradrage 250.000 kr. årligt i 2010-2012, svarende til det uafskrevne fradragsfordelingsbeløb på 750.000 kr.

1/10-fradraget er mindre end 100.000 kr. årligt:

  • Ejeren kan udover 1/10-fradraget vælge at foretage yderligere indskud eller opfyldningsfradrag. Dog maksimalt 100.000 kr. Det valg ejeren træffer er ikke bindende for de følgende år.

Aftalen oprettet den 22. april 2009 eller senere men senest 31. december 2009.

Det bærende princip i denne situation er, at fradragsfordelingsbeløb vedrørende 2009 og senere indkomstår knyttet til forfaldne præmier og bidrag i 2009, og at indbetalinger for de efterfølgende år, ikke kan fremføres.

Indbetalingen er større end 100.000 kr. årligt

Hvis den samlede præmie eller bidrag større end 100.000 kr. i 2010, gælder, at overskydende fradrag for indbetalingen i 2009 bortfalder og fradragsfordelingsbeløb for 2010 og efterfølgende år bortfalder, medmindre det overskydende beløb indbetales/overføres til en livsvarig livrente. Tilsvarende skal indbetalinger for de efterfølgende år deles op, således at indbetalinger over >50.000 kr. (i 2010 og 2011 100.000 kr.)< indbetales på en livsvarig livrente. Ejeren har altså følgende muligheder:

  • han bevare fradragsretten for ubenyttede fradrag for 2009 ved at overføre det overskydende beløb på en livsvarig alderspension (livrente). Overførslen ske inden den 31. december 2009. Se i øvrigt nedenstående eksempel.
  • han kan bevare fradragsretten i 2010 og følgende år, for den del af indbetalingerne, der overstiger >50.000 kr. (i 2010 og 2011 100.000 kr.)< ved at overføre det overskydende beløb på en livsvarig alderspension (livrente)

ejeren fx oprettede en indbetalingsaftale den 1. maj 2009 på 500.000 kr. i 6 år, de gamle regler stadig i 2009. Fradraget for det samlede indskud på 3 mio. kr. fordeles over 10 år. I 2009 ejeren foretage fradrag for 300.000 kr. Ejerens indbetaling i 2009 har været 500.000 kr. Det resterende ubenyttede fradrag på 200.000 kr. overføres/indbetales til en livsvarig livrente, hvis ejeren bevare det fulde fradrag.

For så vidt angår fradragsfordelingsbeløbene for de efterfølgende indkomstår 2010-2018 (2,5 mio. kr.) bortfalder de, medmindre indbetalingerne for perioden 2010-2014 deles op således at maksimalt >50.000 kr. (i 2010 og 2011 100.000 kr.)< indbetales på ratepensionen/ophørende livrente og resten indbetales på en livsvarig livrente.

Fortsætter ejeren blot indbetalingerne til ratepensionen, opnår han fradrag i 2010-2014 med 100.000 kr. >i 2010 og 2011 og 50.000 kr. årligt i de følgende år<. Ejeren vil således få fradrag for i alt >650.000 kr.<. Resten >2.350.000 kr.< vil han ikke få fradrag for. Til gengæld vil det beløb, som ejeren ikke har fået fradrag for, ikke blive beskattet, når ordningen kommer til udbetaling. Det er dog en forudsætning, at ejeren/den berettigede på dette tidspunkt kan dokumentere, at der ikke er opnået fradrag for beløbet, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 20, stk. 4.

indbetalingerne i 2010, indbetalingen i 2009 på 500.000 kr. fordelt over 10 år, således at fradraget i 2009 i stedet for 300.000 50.000. Ejeren forhøjet med forskellen 250.000 kr. plus et procenttillæg i indkomståret 2009, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 18 A, som fortsat er gældende i denne situation, jf. lov nr. 412 af 2. maj 2009 § 3, stk. 11, og fradragsfordelingsbeløbene for de efterfølgende år 250.000 .

Det vil ikke være muligt kontant at få udbetalt de beløb, der ikke er givet fradrag for uden betaling af afgift, eller få overført beløbene til anden pensionsordning omfattet af kapitel, 1 idet hverken PBL (pensionsbeskatningsloven) § 21 A, stk. 2 eller PBL (pensionsbeskatningsloven) § 32 finder anvendelse i denne situation. Se lov nr. 412 af 29. maj 2009, § 3, stk. 11.

>Hvis indbetalingen blot nedsættes, vil efterbeskatningsreglen i PBL (pensionsbeskatningsloven) § 18 A, der gjaldt før 2010, som udgangspunkt skulle anvendes. <

>§ 4, stk. 6, i lov nr. 1378 af 28. december 2011 indeholder dog en ny overgangsregel, hvorefter indbetalinger på rateordningen/den ophørende livrente uden skattemæssige konsekvenser kan nedsættes med forskellen mellem det hidtidige loft og det nedsatte loft på 50.000 kr., dog ikke til lavere end det nedsatte loft. Alternativt kan det nævnte beløb overføres til en anden pensionsordning efter reglerne i PBL (pensionsbeskatningsloven) § 21 A, stk. 2.<

Indbetalingen er mindre end 100.000 kr. årligt

I denne situation gælder principielt det samme, som når indbetalingen er større end 100.000 kr. Situationen kan illustreres med nedenstående eksempel:

Eksempel på indbetalingsperiode under 10 år

Hvis ejeren fx den 1. maj 2009 har aftalt indbetaling af 75.000 kr. årligt i 4 år, vil det fordelte fradrag være 30.000 kr. i 2009. Hvis ejeren bruger opfyldningsfradraget, vil han herefter fradrage 46.000 kr. Af de indbetalte 75.000 kr. mangler han således at få fradrag for 29.000 kr. Dette fradrag bortfalder, medmindre han forskellen på en livsvarig livrente inden den 31. december 2009. I 2010 indbetaler han 75.000 kr. på ratepension, som han får fradrag for. Ejeren i denne situation mulighed for at foretage supplerende indbetaling på ratepension med 25.000 kr. >i 2010 og 2011, men ikke i 2012. I 2012 må han dele indbetalingerne op, så 25.000 kr. af de 75.000 kr. indbetales på en livsvarig livrente, hvis han fortsat ønsker fradrag for dem. Han kan også vælge at nedsætte indbetalingerne på ratepensionen til 50.000 kr. årligt uden skattemæssige konsekvenser.<

Kollektive ordninger

Der er fuld bortseelsesret for arbejdsgiverens indbetalinger til ratepensionsordninger eller ophørende livrenter, der er omfattet af en kollektiv overenskomst, uanset om indbetalingerne herved overstiger beløbsgrænsen på 100.000 kr. >(50.000 kr. fra og med indkomståret 2012)<(reg.). Det gælder dog kun obligatoriske bidrag i henhold til den indgåede overenskomst. Se lov nr. 412 af 29. maj 2009, § 3, stk. 12, som ændret ved lov nr. 1278 af 16. december 2009 og lov nr. 1378 af 28. december 2011.

Det er en betingelse, at den kollektive overenskomst er indgået inden den 22. april 2009.

Undtagelsen fra loftet gælder kun til og med det indkomstår, hvor næste generelle overenskomstfornyelse sker. En forlængelse, herunder også en uændret forlængelse af en kollektiv overenskomst efter den 22. april 2009 betragtes i den forbindelse som indgåelse af en ny kollektiv overenskomst, hvor overgangsbestemmelsen ikke finder anvendelse.

>Ved lov nr. 1378 af 28. december er der desuden indføjet et udløbstidspunkt for anvendelsen af overgangsreglen i § 3, stk. 12, i lov nr. 412 af 29. maj 2009. Overgangsreglen gælder fortsat til første overenskomstfornyelse den 22. april 2009 eller senere, men højst til og med indkomståret 2015.<

Baggrunden for reglen er, at den enkelte arbejdstager ikke selv har indflydelse på størrelsen af indbetalingerne og derfor ikke selv kan vælge, at der skal indbetales et mindre beløb.

Da de kollektive overenskomster på arbejdsmarkedet typisk er 2-årige eller 3-årige, forventes undtagelsen således kun at få betydning i et forholdsvist begrænset tidsrum.

>Lov nr. 1378 af 28. december 2011, der nedsætter loftet på 100.000 kr. årligt til 50.000 kr. med virkning fra og med indkomståret 2012, indeholder en tilsvarende overgangsregel. Efter ændringslovens § 4, stk. 4, er der således i en overgangsperiode bortseelsesret for arbejdsgiverens indbetalinger til arbejdsmarkedspensionsordninger, der er omfattet af en kollektiv overenskomst, uanset at indbetalingerne herved overstiger beløbsgrænsen på 50.000 kr. <

>Undtagelsen fra loftet på 50.000 kr. gælder kun obligatoriske bidrag til ratepension eller ophørende alderspension i henhold til en kollektiv overenskomst, der er indgået i perioden 22. april 2009 til 31. december 2011. Undtagelsen fra 50.000 kr.s loftet gælder kun til og med det indkomstår, hvor næste overenskomstfornyelse sker, dog ikke senere end indkomståret 2015. I lighed med ovenfor betragtes en forlængelse herunder også en uændret forlængelse af en kollektiv overenskomst den 1. januar 2012 eller senere som indgåelse af en ny kollektiv overenskomst, hvor overgangsreglen ikke kan anvendes.<

>Denne overgangsregel for obligatoriske bidrag i henhold til kollektive overenskomster indgået fra 22. april 2009 til udgangen af 2011 gælder ved siden af overgangsreglen i § 3, stk. 12, i lov nr. 412 af 29. maj 2009 for bidrag efter kollektive overenskomster indgået inden 22. april 2009, som overstiger 100.000 kr.<

I SKM2010.227.SR fandt Skatterådet, at indbetalinger til førtidspensioner for nogle piloter ifølge PBL (pensionsbeskatningsloven) § 5 B kunne anses for omfattet af § 3, stk. 12, i lov nr. 412 af 29. maj 2009. Der var tale om en forlængelse af en tidligere kollektiv overenskomstaftale indgået før 22. april 2009. Da den kollektive overenskomstaftale oprindelig var gældende for en 2-årig periode, var det dog maksimalt muligt at forlænge aftalen med 2 år.

Efter SKM2010.703.SR kunne en tværgående pensionskasse ikke anvende § 3, stk. 12, i lov nr. 412 af 29. maj 2009, da kassens produktudbud kunne ændres ved en generalforsamling, så det blev tilpasset de ny regler. Det krævede ikke en ændring af overenskomsten.

Ordninger for selvstændigt erhvervsdrivende

Selvstændige erhvervsdrivende kan til og med indkomståret 2014 fortsat indskyde og få fradrag på op til 30 % af overskuddet fra deres virksomhed. Fradraget på 30% omfatter de samlede indbetalinger på en pensionsordning med løbende udbetalinger og ratepensionsordninger og kan således foretages, selvom indbetalingen til ratepensionsordningen eller den ophørende livrente overstiger >50.000 kr. (100.000 kr. i 2010 og 2011)< (reg.). Se lov nr. 412 af 29. maj 2009 § 3, stk. 13. Se nærmere herom i afsnit A.C.1.3.2.2 Opfyldningsfradrag for selvstændigt erhvervsdrivende.

Har den selvstændigt erhvervsdrivende et lønnet arbejde ved siden af virksomheden, kan arbejdsgiveren til og med indkomståret 2014 tillige indbetale et beløb op til >50.000 kr.< årligt på den ansattes ratepension eller en ophørende livrente med bortseelsesret for indbetalingerne. Overstiger arbejdsgiverens indbetalinger >50.000 kr.<, skal det overskydende beløb medregnes til den skattepligtige indkomst som personlig indkomst for den selvstændigt erhvervsdrivende, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 21, stk. 2.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.