Til forside
www.tax.dk - skat og afgift
Momsvejledningen 2009-2 (historisk)
<< indholdsfortegnelse >>

Afsnit V Straffebestemmelser

§ 81

Momslovens straffebestemmelser findes i § 81.

V.1 Generelle bemærkninger

Der kan kun straffes efter momsloven, hvis straffelovens almindelige betingelser (strafbarhedsbetingelser mv.) er opfyldt.

Forsæt og grov uagtsomhed

Straffebestemmelserne er tæt forbundet med de øvrige straffebestemmelser i både skattelovgivningen og andre afgiftslove. Hovedområdet er således, dels den forsætlige eller groft uagtsomme afgivelse af urigtige eller vildledende oplysninger til brug for afgiftskontrollen, dels den forsætlige eller groft uagtsomme fortielse af oplysninger.

Det er kun den forsætlige og groft uagtsomme handlemåde, der er strafbar. Den simpelt uagtsomme handlemåde er straffri.

I denne vejledning gennemgås de materielle regler i momslovgivningen, som beskriver de strafbare handlinger og undladelser. De straffeprocessuelle spørgsmål, herunder betingelserne for straf, sanktioner m.v. beskrives i procesvejledningens afsnit R, hvortil der henvises.

V.2 Straffeområdet

V.2.1 Generel straffebestemmelse § 81, stk. 1, nr. 1

Den centrale straffebestemmelse i momsstrafferetten findes i § 81, stk. 1, nr. 1.

Denne bestemmelse er formuleret som en generel straffebestemmelse og anvendes i tilfælde, hvor der inden for lovens område forsætligt eller groft uagtsomt er afgivet urigtige eller vildledende oplysninger eller er fortiet oplysninger. Under bestemmelsen falder bl.a. momsunddragelse som følge af urigtige momsangivelser.

V.2.2 Overtrædelse af almene forpligtelser § 81, stk. 1, nr. 2

Der er bødestraf for at overtræde følgende forpligtelser, som er omfattet af § 81, stk. 1, nr. 2:

§ 8, stk. 1, 4. pkt. Pligt til at oplyse navn og adresse på køber samt salgspris ved overdragelse af en samlet virksomhed eller en del heraf
§ 23, stk. 4, 2. pkt. Pligt til udstede faktura på afregningstidspunktet ved levering af varer i kommission eller konsignation
§ 30, stk. 2 Pligt til udfærdige særlig faktura uden moms ved udlejningsvirksomheders og køreskolers salg af brugte køretøjer
§ 38, stk. 3, 3. pkt. Pligt til at føre særskilt sektorregnskab, når der foreligger delvis fradragsret for indgående moms, og fordelingen fastsættes sektorvis
§ 43, stk. 3, nr. 1 Pligt til at foretage momsregulering ved ændret anvendelse af investeringsgoder
§ 43, stk. 3, nr. 4 Pligt til at foretage momsregulering ved salg af fast ejendom, når køberen ikke overtager reguleringsforpligtelsen
§ 43, stk. 3, nr. 5 Pligt til at foretage momsregulering ved overdragelse af driftsmidler efter § 8, stk. 1, 3. pkt., når køberen ikke overtager reguleringsforpligtelsen
§ 47, stk. 1, 1. pkt. Pligt til anmelde momspligtig virksomhed til momsregistrering
§ 47, stk. 2, 1. pkt. Pligt for momspligtige personer, der ikke har forretningssted her i landet, til at lade sig registrere ved en herboende repræsentant
§ 47, stk. 2, 2. pkt. Pligt for udenlandske virksomheder, der foretager erhvervelser fra andre EU-lande, til at lade sig registrere ved en herboende repræsentant
§ 47, stk. 3, 1. pkt. Pligt til at anmelde flere virksomheder med samme ejer til momsregistrering under ét
§ 47, stk. 5

Pligt til at anmelde til registrering senest 8 dage inden påbegyndelse af momspligtig virksomhed (1. pkt.)

Pligt til ved anmeldelsen at oplyse, hvis de forventede afgiftspligtige leverancer overstiger 20 mio. kr. (4. pkt.)

Pligt til at meddele om ændringer i en virksomheds registreringsforhold senest 8 dage efter ændringen (5. pkt.)

Pligt til at underrette om virksomheders ophør senest 8 dage efter ophøret (6. pkt.)

§ 48, 1. pkt. Pligt til registrering ved erhvervelser fra andre EU-lande efter § 46, stk. 2
§ 52, stk. 1, 1. pkt. Pligt til at udstede faktura ved levering af momspligtige varer og ydelser
§ 52, stk. 1, 2. pkt. Pligt til at udstede faktura ved delbetaling af en samlet leverance
§ 52, stk. 2, 2. pkt. Pligt til ved kundens udstedelse af faktura (afregningsbilag) at der findes en forud indgået aftale mellem den afgiftspligtige og kunden, og at der er fastlagt en procedure, hvorefter den afgiftspligtige person godkender hver enkelt faktura.
§ 52, stk. 5 Pligt til udstedelse af kreditnota.
§ 52, stk. 6, 1 pkt. Forbud mod at påføre moms på fakturaen, hvis virksomheden ikke er registreret, eller hvis den registrerede virksomhed ikke leverer afgiftspligtige varer og ydelser.
§ 52, stk. 6, 2 pkt. Pligt til såfremt virksomheden modtager en af en kunde eller tredjeperson udstedt faktura (afregningsbilag), hvorpå der er anført afgiftsbeløb eller anden angivelse af, at fakturabeløbet indbefatter afgift, at gøre opmærksom herpå og at tilbagebetale modtagne afgiftsbeløb.
§ 52, stk. 8 Pligt til tydeligt at oplyse på prisangivelser, hvis prisen ikke indeholder moms.
§ 52 a, stk. 1 Pligt for registrerede virksomheder til at sørge for opbevaring af fakturaer og kreditnotaer, udstedt af virksomheden selv såvel som af kunde som tredjeperson.
§ 52 a, stk. 2 Pligt til i tilfælde af opbevaring af udstedte eller modtagne elektroniske fakturaer i et andet land at meddele dette til de statslige told- og skattemyndigheder.
§ 52 a, stk. 3 Pligt til efter anmodning fra de statslige told- og skattemyndigheder at give disse ret til fuld elektronisk onlineadgang, downloading og anvendelse af fakturaer, som en virksomhed opbevarer ad elektronisk vej i et andet land.
§ 53, stk. 1, 1. pkt. Pligt for virksomheder og privatpersoner, der kun er registreret for enkeltstående salg af nye transportmidler til køber i et andet EU-land, til at udstede faktura ved salg
§ 53, stk. 2, 1. pkt. Pligt til at indsende kopi af faktura for virksomheder/privatpersoner omfattet af § 53, stk. 1, 1. pkt.
§ 56, stk. 3, 2. pkt. Pligt til udskudt medregning af indgående moms i forbindelse med visse varers videresalg
§ 57, stk. 1, 1. pkt., stk. 2, 2. pkt., stk. 3, 2. pkt., og stk. 4, 2. pkt. Pligt til rettidig momsangivelse
§ 62, stk. 9 Pligt for arvingerne eller bobestyreren til at foretage angivelse efter § 57, stk. 1, for perioden fra afgiftsperiodens begyndelse og indtil dødsdagen, i tilfælde af at indehavere af en registreret virksomhed dør, og der udstedes proklama efter § 81 i lov om skifte af dødsboer
§ 64, stk. 2, 1. pkt. Pligt til at angive værdien af momspligtige erhvervelser og momsen heraf inden fastsat frist
§ 65, stk. 1 Pligt for betalingspligtige personer til at føre forskriftsmæssigt regnskab og til at angive momstilsvar
§ 70, stk. 2 Pligt til at udforme faktura uden angivelse af moms ved salg efter de særlige regler om salg af brugte varer mv.
§ 72, stk. 3 Pligt til at hjælpe Veterinærdirektoratet ved eftersyn i virksomheder, der får kompensation for moms ved salg af modermælkserstatning
§ 72, stk. 4 Pligt til at udlevere eller indsende materiale til Veterinærdirektoratet i forbindelse med kompensation for moms ved salg af modermælkserstatning
§ 74, stk. 2 Pligt til at være behjælpelig ved myndighedernes kontroleftersyn
§ 74, stk. 4 Pligt til at udlevere forretningsbøger, regnskabsmateriale og korrespondance mv. til kontrolbrug
§ 75, stk. 1 Pligt for leverandører til registreringspligtige virksomheder til på begæring at give oplysninger om leverancer af varer og ydelser
§ 75, stk. 2 Pligt for erhvervsdrivende til på begæring at give oplysninger om indkøb af varer og ydelser til virksomheden
§ 75, stk. 3 Pligt for pengeinstitutter samt advokater og andre, der modtager midler til forvaltning eller erhvervsmæssigt udlåner penge, til på begæring at give enhver oplysning om deres økonmiske mellemværende med navngivne registreringspligtige virksomheder
§ 75, stk. 4 Pligt for forsikringsselskaber til på begæring at give kontroloplysninger i forbindelse med erhvervelse af nye lystfartøjer
V.2.3 Tilsidesættelse af vilkår § 81, stk. 1, nr. 3

Efter § 81, stk. 1, nr. 3, kan der straffes med bøde for at overtræde vilkår fastsat efter følgende bestemmelser:

§ 62, stk. 1 Pligt for virksomheder, der normalt har afregning efter reglerne i § 57, til i visse situationer at indsende momsangivelse og betale moms med forkortet frist
§ 62, stk. 2Pligt til selv at starte med den forkortede frist for angivelse og betaling på korrekt tidspunkt
V.2.4 Undladt anmeldelse ved erhvervelse af nye transportmidler fra andet EU-land § 81, stk. 1, nr. 4

Der er ifølge § 81, stk. 1, nr. 4, hjemlet bødeansvar ved overtrædelse af følgende bestemmelse:

§ 65, stk. 3, 1. pkt.Pligt for ikke-momsregistrerede til at anmelde erhvervelse af nye transportmidler fra andet EU-land
§ 65, stk. 3, 2. pkt.Pligt til senest 14 dage efter transportmidlets ankomst hertil at foretage anmeldelsen
V.2.5 Undladelse af at efterkomme påbud § 81, stk. 1, nr. 5

Der kan, i medfør af § 81, stk. 1, nr. 5, pålægges bøde for at undlade at efterkomme påbud, der er udstedt i medfør af følgende bestemmelse:

§ 29, stk. 1Påbud om fastlæggelse af momsgrundlaget ved handel mellem interesseforbundne parter
§ 38, stk. 3, 1. pkt.Påbud om opgørelse af momsgrundlaget ved hjælp af sektoropdeling
V.2.6 "Momshæleri" § 81, stk. 1, nr. 6

§ 81, stk. 1, nr. 6, hjemler bødestraf, hvis en vare eller ydelse forsætligt eller groft uagtsomt overdrages, erhverves, tilegnes eller anvendes uden at være momsberigtiget. Forsøg er også strafbart.

V.2.7 Overtrædelse af fastsatte forskrifter § 81, stk. 2

I de forskrifter, der er udstedt i medfør af momsloven, kan der fastsættes bødestraf for den, der med forsæt eller ved grov uagtsomhed overtræder bestemmelserne i forskrifterne, jf. § 81, stk. 2.

Der er fastsat straffebestemmelser i bekendtgørelse om momsloven (§100). .

V.2.8 Forsætlig overtrædelse § 81, stk. 3

§ 81, stk. 3, 1. pkt., fastsætter, at hvis en af de i V.2.1 - V.2.7 nævnte overtrædelser er begået med forsæt til at unddrage statskassen moms eller til uberettiget at opnå udbetalinger efter § 45, § 53, stk. 2, og § 72 samt § 12 i lov om opkrævning af skatter og afgifter mv., er straffen bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 289.

Den, der forsætligt eller groft uagtsomt driver registreringspligtig virksomhed, selv om virksomheden er nægtet registrering efter § 62 a, stk. 1, (dvs. på grund af manglende sikkerhedsstillelse) eller virksomheden er afmeldt fra registrering efter § 62 a, stk. 5, kan også straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 289. Dette følger af § 81, stk. 3, 2. pkt.

Ved grove overtrædelser af § 81, stk. 3, kan der ved dom ske frakendelse af retten til at udøve erhvervsvirksomhed, jf. straffelovens § 79, stk. 2. Frakendelsen kan ikke ske administrativt.

V.2.9 Grov momssvig. Straffelovens § 289, jf. momslovens § 81, stk. 3

Momssvig af særlig grov karakter er forhold, hvor der med forsæt til afgiftsunddragelse eller uberettiget udbetaling er sket overtrædelse af momslovens § 81, stk. 3, for så vidt angår beløb, der overstiger 500.000 kr. På samme måde som i sager om skattesvig er denne beløbsgrænse et udgangspunkt, der kan fraviges i opadgående eller nedadgående retning, hvis sagens konkrete omstændigheder giver grundlag herfor. I denne vurdering kan f.eks. indgå, om momssvigen er gennemført systematisk eller på en måde, der gør opdagelsen særlig vanskelig.

Ved afgørelsen af, om en samtidig overtrædelse af skattekontrolloven, momsloven og andre afgiftslove skal henføres til straffelovens § 289, skal der foretages en isoleret beløbsopgørelse og ikke en sammenlægning.

V.2.10 Omfakturering § 81, stk. 4

Ved lov nr. 388 af 2. juni 1999 om ændring af skattekontrolloven, kildeskatteloven, momsloven og lov om kommunal indkomstskat (Indgreb mod sort arbejde, socialt bedrageri mv.) er der i momslovens § 81, stk. 4, indføjet en ny bestemmelse, hvorefter det er muligt at straffe med bøde, hæfte eller fængsel i indtil 1 år og 6 måneder for omfakturering og lignende, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 289.

Efter § 81, stk. 4, straffes den, der som led i virksomhed forsætligt udsteder fakturaer med urigtigt indhold eller udsteder anden urigtig dokumentation for levering eller aftagelse af varer eller ydelser, hvis dokumentationen er egnet til at blive anvendt som grundlag for opgørelsen af et afgiftstilsvar.

Begås handlingen i § 81, stk. 4, af grov uagtsomhed, straffes der med bøde.

Bestemmelsen er parallel med den samtidig vedtagne bestemmelse i skattekontrollovens § 13 B med strafansvar for virksomhedens udstedelse af urigtige fakturaer og lignende dokumentation.

V.2.11 Medvirken til momssvig ved aftagelse af varer og ydelser § 81, stk. 5

Ved lov nr. 388 af 2. juni 1999 om ændring af skattekontrolloven, kildeskatteloven, momsloven og lov om kommunal indkomstskat (Indgreb mod sort arbejde, socialt bedrageri mv.) er der i momslovens § 81, stk. 5, indføjet en ny bestemmelse, hvorefter det er muligt at straffe med bøde, hæfte eller fængsel i indtil 1 år og 6 måneder for aftagelse af varer og ydelser under specielle forhold, når det sker som led i virksomhed, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 289.

Efter § 81, stk. 5, straffes den, der som led i virksomhed aftager varer eller ydelser på sådanne fordelagtige vilkår, at den pågældende indser, at leverandøren eller yderen ikke vil opfylde sin forpligtelse til at medregne vederlaget til afgiftstilsvaret eller rettidigt at afregne afgiftstilsvaret.

Begås handlingen i § 81, stk. 5, af grov uagtsomhed, straffes der med bøde.

Bestemmelsen er parallel med den samtidig vedtagne bestemmelse i skattekontrollovens § 13 C, og gør det således muligt at straffe for medvirken til afgiftsudddragelse under specielle forhold. Bestemmelsen kan omfatte virksomheders aftagelse af såkaldte sorte varer eller ydelser, f.eks. sådan noget som piratrengøring. Derimod omfatter bestemmelsen ikke privates aftagelse af sorte varer eller ydelser.

Skatteministeriet har udsendt cirkulære nr. 123 af 28. juli 1999 om disse regler, hvor det i cirkulærets afsnit 4.5 Ansvarsfriholdelse er beskrevet, at en virksomhed, der aftager varer eller ydelse på fordelagtige vilkår, kan frigøre sig fra et eventuelt strafansvar efter momslovens § 81, stk. 5, og skattekontrollovens § 13 C ved at indsende en meddelelse til den told- og skatteregion, hvor leverandøren er hjemmehørende. Meddelelsen skal identificere afsenderen og indeholde en kopi af faktura eller lignende dokumentation for leverancen og i øvrigt fremstå som en meddelelse vedrørende ansvarsfritagelse efter momslovens § 81, stk. 5, og skattekontrollovens § 13 C. Skattecentret skal kvittere for meddelelsen.

I de tilfælde, hvor der er indsendt en sådan meddelelse, må told- og skatteforvaltningen ikke indlede en straffesag mod den aftagende virksomhed for det forhold, der er omfattet af meddelelsen.

V.2.12 Bødeansvar for juridiske personer § 81, stk. 6

Ved lov nr. 237 af 2. april 1997 blev den nuværende § 81, stk. 6, ændret således, at der kan pålægges juridiske personer (selskaber mv.) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. Bestemmelsen er ændret som følge af en ændring af straffeloven, jf. lov nr. 474 af 12. juni 1996 om ændring af straffeloven. Ændringen i straffeloven medførte, at der blev indsat almindelige regler for juridiske personers strafansvar. Det fremgår af forarbejderne til straffelovsændringerne, at det er straffelovens kapitel 5, der finder anvendelse, for så vidt angår bestemmelser om ansvarssubjekt og ansvarsbetingelser.

Begrundelsen for bødeansvar for juridiske personer kan primært findes i behovet for at lægge bøde dér, hvor den ulovlige fortjeneste er opstået.

For at en juridisk person kan pålægges strafansvar kræves, at der inden for den juridiske persons virksomhed er begået en overtrædelse, der kan tilregnes en eller flere til den juridiske person knyttede personer, eller den juridiske person som sådan. Der er således ikke tale om et objektivt ansvar, idet der skal kunne bevises forhold begået i den juridiske person, som kan karakteriseres som enten forsætlige eller groft uagtsomme. Det er dog ikke et krav, at den person, der rent faktisk har begået forholdet, altid skal identificeres.

Bestemmelsen om bødeansvar for juridiske personer udelukker ikke, at der samtidig gøres et personligt ansvar gældende mod den ansvarlige fysiske person, særligt hvis denne indtager en overordnet stilling. Juridiske personer kan alene ifalde bødestraf og forvandlingsstraf kan ikke anvendes.

Kilde: Skat
 

,, SKAT vidste udmærket, at kravene var forældede, men alligevel måtte jeg hele turen igennem Skatteankestyrelsen for at få medhold i det, der var åbenbart indlysende. Det er ekstremt frustrerende og totalt spild af tid og penge. Man er som almindelig borger elendigt stillet over for SKAT

Selvstændig i Berlingske 8. september 2015

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle
 
Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.