Til forside
www.tax.dk - skat og afgift
Den Juridiske Vejledning 2011-2 (historisk)
<< indholdsfortegnelse >>

A.A.12 Henstand og tilbagebetaling som følge af klage og forrentning ved tilbagebetaling

Indhold:

Dette afsnit handler om henstand og tilbagebetaling som følge af klage og forrentning, hvis der sker tilbagebetaling.

Afsnittet indeholder:

  • Henstand i forbindelse med klager(A.A.12.1)
  • Tilbagebetaling som følge af afgørelse(A.A.12.2)
  • Forrentning af tilbagebetalingsbeløb(A.A.12.3)

A.A.12.1 Henstand i forbindelse med klager


Indhold

Dette afsnit handler om muligheden for henstand i forbindelse med klager.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Omfattet af reglen
  • Ikke omfattet af reglen
  • Betingelser
  • Bevilling af henstand
  • Klageinstans
  • Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Regel

I forbindelse med en klage til højere instans kan SKAT give henstand på betaling af skat. Se SFL § 51, jf. lovbekendtgørelse nr.907 af 28. august 2006. Lovforarbejderne til bestemmelsen findes i L 110 og L 111 fra 2004/05 til lov nr. 427 af 6. juni 2005.

Reglerne er lovfæstet af mange års praksis. Af retssikkerhedsmæssige årsager var det et lovgivningsmæssigt ønske, at muligheden for henstand er lovreguleret. Den tidligere praksis er nu føjet ind i Skatteforvaltningsloven (SFL).

Omfattet af reglen

  • Begrebet "SKAT" skal defineres bredt. Følgende er omfattet af reglen:
  • SKAT
  • Afgifter - herunder gaveafgifter
  • Punktafgift
  • Afledte momskrav (med mindre andet er fastsat)
  • Lønsum
  • Afledte arbejdsmarkedsbidrag
  • Afslag på genoptagelse. Bemærk dog, at der skal kunne opgøres et krav.

Ikke omfattet af reglen

Der kan ikke søges henstand med:

  • Told. Se artikel 244 i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks. Se SFL § 51, stk. 1, 2. pkt.
  • Indregnet restskat efter kildeskattelovens § 61, stk. 3 eller § 61 A. Se SFL § 51, stk. 2.
  • Registreringsafgift, i det omfang, der efter lov om registreringsafgift af motorkøretøjer skal stilles depositum for registreringsafgiftens betaling. Se SFL § 51 stk.2 til sidst.
  • >Klage over afslag på henstand betinget af sikkerhedsstillelse, har ikke opsættende virkning. Se SKM2011.394.LSR.<
  • >I domstolssager, der vedrører, hvorvidt det var berettiget, at en tidligere klageinstand afviste at behandle en klagesag, som var for sent indgivet, se SKM2011.346.LSR.<
  • >Klagesager, der vedrører, hvorvidt der kan opnås tilladelse til at foretage betalingskorrektion i henhold til ligningslovens § 2 stk. 5, se SKM2011.345.LSR.<

Betingelser

Dette skema viser de betingelser, der knytter sig til henstand i forbindelse med klager:

Betingelse

Beskrivelse

Skriftlig anmodning

Borgeren/virksomheden skal anmode skriftligt om henstanden overfor SKAT. En klage eller et sagsanlæg, har ikke opsættende virkning. Se SL. § 38.

Dokumentation for klage / sagsanlæg

I forbindelse med anmodning skal borgeren/virksomheden medsende dokumentation for, at afgørelsen er påklaget og / eller at der er anlagt sag ved domstolene

Særskilt opkrævning

For at få henstand, skal det beløb der søges henstand for, opkræves særskilt. Der kan derfor ikke gives henstand med indregnet restskat efter kildeskattelovens § 61, stk. 3 eller § 61 A. Se SFL § 51, stk. 2.

Længden af henstand

SKAT giver henstand i op til fire år. Henstanden kan dog forlænges efter fornyet ansøgning. SKAT giver henstand for det tidsrum, hvor klagesagen er under behandling i det administrative system.

Ved anke af afgørelse

Hvis en administrativ afgørelse indbringes for domstolene, eller hvis en dom ankes, skal der indgives en ny ansøgning om henstand. Se SFL § 51, stk. 3.

Betinget af sikkerhedsstillelse

Hvis SKAT skønner, at henstanden vil forringe muligheden for senere at inddrive kravet, så kan SKAT betinge henstanden med, at der stilles sikkerhed for beløbet. Se SFL § 51, stk. 4.

SKAT anses for berettiget til, at kræve sikkerhed for betaling af skattekravet, hvis der gives henstand. Se SKM2009.611.BR og SKM2008.977.LSR.

Som udgangspunkt giver SKAT dog henstand uden krav om sikkerhed.

Der skal derfor foretages en individuel vurdering og individuel begrundelse fra sag til sag.

Henstand bevilget uden krav om sikkerhedsstillelse. Se SKM2010.442.LSR

Afgørelsen er af SKAT indbragt for domstolene.

Henstand bevilget uden krav om sikkerhedsstillelse. Se også SKM2010.698.LSR.

Modregningsforbe-
hold

SKAT kan tage forbehold for modregning i henstandskravet for krav, som klageren måtte få mod det offentlige.

Hvis SKAT ønsker adgang til at foretage modregning for krav, som klageren måtte få mod det offentlige, så skal SKAT tage forbehold for det i henstandsbevillingen. Se SFL § 51, stk. 5.

Henstand med betaling afskærer ikke SKAT fra at kunne foretage modregning i udbetalinger fra det offentlige. Se lov om indrivelse af gæld til det offentlige § 9 i lov nr. 1333 af 19. december 2008.

Det var med rette, at SKAT ved indrømmelse af henstand havde taget forbehold for modregning af ethvert krav, som selskabet måtte få mod det offentlige. Se SKM2010.810.LSR.

Bevilling af henstand

Det er SKAT der har kompetence til at bevilge henstand i forbindelse med klager. Se SFL § 51, stk. 1.

Klageinstans

Landsskatteretten er klageinstans for disse sager. Se SFL § 11, stk. 1, nr. 1.

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse

samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Byretsdomme

SKM2009.611.BR

Skat var berettiget til at betinge henstand med, at der stilles sikkerhed for skattekravet.

Landsskatteretskendelser

>SKM2011.394.LSR< >Klage over henstand betinget af sikkerhedsstillelse, havde ikke opsættende virkning.<
>SKM2011.346.LSR<>Muligheden for henstand omfatter ikke domstolssagger, der vedrører, hvorvidt det var berettiget, at en tidligere klageinstans afviste at behandle en klagesag, som var for sent indgivet.<
>SKM2011.345.LSR< >Muligheden for henstand omfatter ikke klagesager, der vedrører, hvorvidt der kan opnås tilladelse til at foretage betalingskorrektion i henhold til ligningslovens § 2 stk. 5<
SKM2010.810.LSR Modregningsforhehold foretaget af SKAT med rette efter indrivelseslovens § 9, hvorefter henstand ikke afskærer modregning.
SKM2010.698.LSR

Henstand bevilget uden krav om sikkerhedsstillelse

Der var ikke af SKAT henvist til omstændigheder, der kunne godtgøre, at der forelå en nærliggende risiko for, at den aktuelle inddrivelsesmulighed ville blive forringet i henstandsperioden.

SKM2010.442.LSR

Henstand bevilget uden krav om sikkerhedsstillelse.

SKAT havde ikke godtgjort, at der forelå en nærliggende risiko for, at en aktuel inddrivelsesmulighed kunne blive forringet i henstandsperioden.

Indbragt for domstolene

SKM2008.977.LSR

Skat var berettiget til at betinge henstand med , at der stilles sikkerhed for et toldbeløb.

A.A.12.2 Tilbagebetaling som følge af afgørelse

Indhold

Dette afsnit handler om tilbagebetaling fra SKAT i forbindelse med medhold.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Tilbagebetaling som følge af dom eller forlig ved domstolene.
  • Tilbagebetaling som følge af afgørelse fra de administrative klageinstanser.
  • Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.

Se også

Afsnit A.A.10 Klage og domstolsprøvelse om klagestruktur, klagebehandling og domstolsprøvelse.

Regel

Hvis en borger eller virksomhed får medhold ved domstolene eller ved en administrativ afgørelse, skal ansættelsen ændres, uanset om afgørelsen indbringes for domstolene og/eller administrative klageinstanser.

Krav på tilbagebetaling af skat, told, moms og afgifter er omfattet af reglen.

Såfremt SKAT har tabt en sag og indbringer den for domstolene, skal der kun ske nedsættelse for så vidt angår de indkomstår eller perioder, der udgør sagens genstand.

Indbringelse for domstolene er udtryk for, at hidtidig praksis indtil videre er opretholdt, herunder i forhold til andre med tilsvarende sager. En sag, der indbringes for domstolene under disse omstændigheder, betyder at SKAT i forbindelse med nedsættelse og udbetaling tager forbehold om, at beløbet vil blive genopkrævet, hvis SKAT vinder sagen ved domstolene.

Tilbagebetaling som følge af dom eller forlig ved domstolene

Dom eller forlig skal fuldbyrdes inden 14 dage efter dommens afsigelse med mindre andet er bestemt i dommen/forliget. Se retsplejelovens § 480 og afsnittet om regel.

Eksempel

Dette eksempel handler om, hvordan SKAT skal foretage tilbagebetalingen.

SKAT skal ikke afvente en henvendelse fra borgeren/virksomheden om udbetaling af beløbet, men skal beregne et evt. overskydende beløb manuelt og udbetale det til borgeren/virksomheden inden 14 dage. Se TFS.2000.951TSS.

Tilbagebetaling som følge af afgørelse fra de administrative klageinstanser

En afgørelse fra en administrativ klageinstans, der giver borger/virksomhed medhold skal af SKAT fuldbyrdes inden 14 dage fra afsigelsen, idet det antages i praksis, at retsplejelovens § 480 finder anvendelse. Om indbringelse for domstolene, se under regel.

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse
samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

SKAT

TFS.2000.951TSS

SKAT skal foretage tilbagebetaling inden 14 dage til borgeren/virksomheden ved en tabt retssag

Se også supplerende under afsnittet regel.


A.A.12.3 Forrentning af tilbagebetalingsbeløb

Indhold

Dette afsnit handler om reglerne for forrentning af tilbagebetalingsbeløb fra SKAT for krav der forfaldt fra og med 1. august 2002.

Afsnittet indeholder:

  • Baggrund
  • Regel
  • Udbetaling af rente
  • Klageinstans
  • Forhold, der ikke er omfattet af reglen.

Se også

Krav, der forfaldt før den 1. august 2002 forrentes efter de tidligere gældende regler. Se Processuelle regler på ToldSkats område 2004-1.

Baggrund

Det er besluttet, at staten - her Skatteministeriet- skal forrente tilbagebetalte skatter, afgifter, gebyrer mv., når tilbagebetaling finder sted på statens vegne.

Skatte-og afgiftmyndighederne er ved nogle domme blevet forpligtet at forrente beløb, der skal tilbagebetales, fordi beløbet har været opkrævet uden tilstrækkelig lovhjemmel.

Derfor pålægges Skatteministeriet, at forrente tilbagebetalingskrav under hensyn til, at det under de foreliggende omstændigheder findes rimeligt og i overensstemmelse med almindelige retsgrundsætninger, at Skatteministeriet bærer risikoen for det rentetab, som den skatte- og afgiftspligtige lider ved ikke at kunne råde over det pågældende beløb.

Regel

Forrentningen af tilbagebetalingsbeløbet sker efter renteloven, medmindre der ikke findes særlige regler om forrentning i anden lovgivning.

De krav der skal forrentes ved tilbagebetaling er skatter, afgifter, gebyrer med mere.

Rentesatsen er den sats, der for den pågældende periode gælder efter rentelovens § 5. Der beregnes ikke rentes rente. Renten er den officielle udlånsrente som Nationalbanken har fastsat den 1. januar og den 1. juli det pågældende år med tillæg på 7 %. Se satsen for relevant periode på www.nationalbanken.dk.

Renter, der udbetales efter rentelovens § 5, skal medregnes i skattepligtig indkomst. Se ligningsvejledningen almindelig del 2010-2 afsnit A.D.1.13 om rentegodtgørelse.

Udbetaling af rente

For at der kan udbetales rente efter renteloven skal følgende være opfyldt:

  • Beløb indbetalt som påkrav
  • Beløb, der ikke er indbetalt som påkrav
  • Mindstebeløb, der udbetales
  • Udbetaling på egen foranledning af SKAT

Beløb indbetalt som påkrav

Hvis tilbagebetalingen vedrører et beløb, som er indbetalt efter påkrav, forrentes beløbet fra indbetalingsdagen til udbetalingsdagen.

Bemærk

Underkendelse af hidtil praksis vil kunne sidestilles med betaling efter påkrav.

Beløb, der ikke er indbetalt som påkrav

Vedrører indbetalingen et beløb, som ikke er indbetalt efter påkrav, forrentes beløbet fra 30 dage efter modtagelse af den skatte- eller afgiftspligtiges anmodning om tilbagebetaling af det indbetalt beløb og til og med udbetalingsdagen.

Der skal først betales renter, når der er gået 30 dage fra SKAT modtager anmodningen om tilbagebetaling. Dette gælder også, når der indbetales beløb udover hvad der følger af et eventuelt påkrav fra SKAT. Det beløb der ikke er indbetalt efter påkrav forrentes først fra 30 dage efter modtagelse af anmodningen om tilbagebetaling.

Stiller SKAT krav om indbetaling på grundlag af indbetalers oplysninger om det faktiske forhold, og disse senere viser sig at være urigtig skal et eventuelt tilbagebetalingskrav ikke forrentes fra indbetalingsdagen, men først 30 dage efter modtagelsen af indbetalers anmodning om tilbagebetaling.

Forrentning sker, uanset om borgeren har et retskrav på tilbagebetaling, eller om tilbagebetalingen beror på en bevillingsmæssig afgørelse. Det er derfor ikke nødvendigt at sondre mellem, hvorvidt tilbagebetalingen sker, fordi borgeren har et krav herpå, eller fordi tilbagebetaling sker efter SKATs egen beslutning.

Mindste udbetaling af beløb.

>For udbetalinger, der finder sted efter 1. juli 2011, udbetales det opgjorte beløb på under 50 kr. ikke. Er der gentagne udbetalinger til samme borger, vil SKAT ud fra en rimelighedsvurdering og i overensstemmelse med almindelige retsgrundsætninger vurdere, om ikke udbetalte akkumulerede rentebeløb, skal udbetales.<

>Til og med 30. juni 2011, blev beløb opgjort til under 200 kr. ikke udbetalt.<

Udbetaling på egen foranledning af SKAT.

Renteberegning og udbetaling sker på egen foranledning af SKAT, beregning og udbetaling skal derfor ske uden særlig anmodning fra borger.

Klageinstans

Det er SKAT, der træffer afgørelse vedrørende tilbagebetaling og deraf følgende rentekrav. Klageadgangen er helt tilsvarende klageadgangen i øvrigt, dvs. til skatteankenævn og/eller Landsskatteretten. Se afsnit A.A.10.1.

Forhold, der ikke er omfattet af reglen

Følgende er ikke omfattet af reglen:

  • Tilfælde, hvor SKAT tilbagebetaler afgifter, der er opkrævet på vegne af danske kommuner mv.
  • Tilfælde, hvor kravet er begrundet i en formueretlig aftale med SKAT fx løn til ansatte eller en entreprenørs krav på vederlag.
  • Bøder, uanset om bøden er pålagt efter skatte- og afgiftslovene.
  • Hvor særlige regler om forrentning fremgår af lovgivningen, sker forretningen efter de særlige regler. Dette gælder bestemmelser i love om skatter og afgifter som i andre love - herunder renteloven. Eksempelvis er der særregler om forrentning ved tilbagebetaling af indkomstskat for både personer og selskaber.
  • Se SKM2011.22.VLR, hvor såvel byret og landsret fandt, at selskabskattelovens § 30 stk. 5 var en sådan særlig regel om forrentning, at der ikke var hjemmel til at kræve, det betalte rentebeløb forrentet efter renteloven.

Se også

Afsnit A.D.1.12.2011.1 i Ligningsvejledningen almindelig del om rentegodtgørelse af overskydende skat.

Afsnit A.E.1.5.3.2011.1 i Ligningsvejledningen almindelig del om renter af skatter og af told- og forbrugsafgifter.

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse

samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Landsretsdomme

SKM2011.22.VLR Selskabsskattelovens § 30 stk.5 er en særlig regel om forrentning og der skal derfor ikke ske forrentning efter renteloven

Tidligere:

SKM2010.176.BR

Stadfæstelse

Kilde: Skat
 
Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle
 
Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.