Til forside
www.tax.dk - skat og afgift
Den Juridiske Vejledning 2011-2 (historisk)
<< indholdsfortegnelse >>

C.D. Selskabs-, fonds- og foreningsbeskatning

Dato for offentliggørelse15 jul 2011 11:32
Resumé

Skatteministeriet udgiver to gange årligt en juridisk vejledning om selskabs,- fonds- og foreningsbeskatning.

Vejledningen giver udtryk for Skatteministeriets opfattelse af gældende praksis og har cirkulærestatus.

Link til Ligningsvejledningen; Selskaber og aktionærer 2010-2 og tidligere versioner.

Hvad er nyt?

Vejledningen er ajourført med seneste vedtagne lovgivning og praksis.

Ikke indarbejdede afgørelser mv.

I forbindelse med omskrivningen af vejledningen i juli 2011 er følgende afgørelser, kendelser, domme, SKAT-meddelelser mv. ikke længere indarbejdet i vejledningen:

Oversigt over afgørelser, der ikke længere er relevante: afsnit Juridisk information: afsnit C.D.6.1

  • SKM2001.216.LR: Forældet
  • SKM2001.220.LR: Forældet
  • TfS 1998.415.LR: Forældet
  • SKM1997.940.LR: Forældet
  • TfS 1993.516.LR: Forældet
  • TfS 1995.71.LR: Forældet
  • TfS 1996.104.LR: Forældet
  • TfS 1997.669.LR: Forældet
  • TfS 1999,203.LR: Forældet
  • SKM2004.148.TSS: Forældet
  • TfS1995.664.LR: Er ikke relevant i dette afsnit

Oversigt over afgørelser, der ikke længere er relevante: afsnit C.D.6.2

  • SKM2005.40. LSR: Forældet
  • SKM2007.932.LSR: Afgørelsen handler om et emne, der ikke er dækket af dette afsnit.
  • SKM2004.33.TSS: Forældet
  • TfS 1998, 823: Afgørelsen handler om et emne, der ikke er dækket af dette afsnit.

Oversigt over afgørelser, der ikke længere er relevante: afsnit C.D.7.2.1

  • SKM2008.771.SR. Skatterådet bekræfter, at der kan gennemføres en skattefri ophørsspaltning uden tilladelse af A Holding ApS til to nystiftede selskaber. Skatterådet bekræfter, at betingelsen i FUL § 15a, stk. 1, 1. pkt., er opfyldt.
  • I SKM2008.448.SR kunne Skatterådet bekræfte, at betingelserne som angivet i FUL § 15 a, stk. 1, 1. pkt., 4. pkt., 6.-8. pkt. og FUL § 15 a, stk. 2, 2. og 3. pkt. kunne anses for opfyldt i forbindelse med en af A ApS og B ApS samtidig gennemført ophørsspaltning.
  • I SKM2008.551.SR bekræftede Skatterådet, at en grenspaltning af aktiviteterne ejendommen B-gade 1-3 og C-vej 16 til nystiftet selskab kunne foretages skattefrit uden tilladelse fra SKAT, jf. FUL § 15 A, stk. 1.
  • I SKM2008.746.SR bekræftede Skatterådet, at en nærmere beskrevet ophørsspaltning kunne gennemføres skattefrit uden tilladelse, jf. FUL § 15 a, stk. 1, 4. pkt. Afgørelserne er afløst af nyere offentliggørelser og/eller der er tale om dubletter.
  • I SKM2008.448.SR kunne Skatterådet bekræfte, at betingelserne som angivet i FUL § 15 a, stk. 1, 1. pkt., 4. pkt., 6.-8. pkt. og FUL § 15 a, stk. 2, 2. og 3. pkt. kunne anses for opfyldt i forbindelse med en af A ApS og B ApS samtidig gennemført ophørsspaltning.
  • I SKM2008.601.SR fandt Skatterådet, at FUL § 15 a, stk. 1, 6. pkt., ikke var til hinder for at spalte et selskab uden tilladelse, da anpartshaverne havde ejet anparterne i mere end tre år.
  • SKM2007.921.SR, SKM2008.275.SR og SKM2008.280.SR handler om succession i ejertid, og er afløst af nyere afgørelser. Afgørelserne er afløst af nyere offentliggørelser og/eller der er tale om dubletter.
  • I SKM2008.448.SR kunne Skatterådet bekræfte, at betingelserne som angivet i FUL § 15 a, stk. 1, 1. pkt., 4. pkt., 6.-8. pkt. og FUL § 15 a, stk. 2, 2. og 3. pkt. kunne anses for opfyldt i forbindelse med en af A ApS og B ApS samtidig gennemført ophørsspaltning. Som følge af Forårspakken 2.0 er § 15a stk. 1, 9. pkt. alene relevant for næringsskattepligtige.
  • I SKM2008.59.SR var en af selskabsdeltagere hjemmehørende i udlandet. Da selskabsdeltageren, der var hjemmehørende i udlandet, alene havde en ejerandel på 1,2 pct. og ikke var tillagt bestemmende indflydelse efter anpartshaveroverenskomst, ansås spaltningen ikke for omfattet af FUL § 15 a, stk. 1, 8. pkt.
  • I SKM2008.448.SR kunne Skatterådet bekræfte, at betingelserne som angivet i FUL § 15 a, stk. 1, 1. pkt., 4. pkt., 6.-8. pkt. og FUL § 15 a, stk. 2, 2. og 3. pkt. kunne anses for opfyldt i forbindelse med en af A ApS og B ApS samtidig gennemført ophørsspaltning.
  • I SKM2008.728.DEP har Skatteministeriet kommenteret en henvendelse fra FSR vedrørende lov nr. 343 af 18. april 2007 og lov nr. 344 af 18. april 2007, herunder vedrørende reglen i FUL § 15 a, stk. 1, 8. pkt.

Bestemmelsens ordlyd (§ 15a, stk. 1, 8. pkt. nu 10. pkt.) er ændret som følge af Forårspakken 2.0.

  • Se hertil SKM2007.577.SR omhandlende aktievederlæggelse i forbindelse med skattefri spaltning. Se tillige SKM2007.553.SR, SKM487.2007.SR, SKM2007.488.SR og SKM2007.791.SR spm. 2, der vedrører spørgsmål om ombytningsforhold i forbindelse med skattefri fusion.
  • I SKM2008.692.SR bekræftede Skatterådet, at A ApS opfyldte betingelserne i FUL § 15a for skattefri spaltning uden tilladelse, herunder betingelsen i FUL § 15 a, stk. 2, 2. pkt.
  • I SKM2008.771.SR bekræftede Skatterådet, at der kunne gennemføres en skattefri ophørsspaltning uden tilladelse af A Holding ApS til to nystiftede selskaber. Skatterådet bekræftede i denne forbindelse, at betingelsen i FUL § 15a, stk. 2, 2. pkt. var opfyldt.
  • I SKM2008.796.SR bekræftede Skatterådet, at betingelserne for at gennemføre en skattefri ophørsspaltning var opfyldt, herunder at betingelsen i FUL § 15a, stk. 2, 2. pkt. var opfyldt.
  • I SKM2008.856.SR bekræftede Skatterådet, at betingelserne for at gennemføre en skattefri ophørsspaltning var opfyldt, herunder at betingelsen i FUL § 15a, stk. 2, 2. pkt. var opfyldt.
  • I SKM2008.448.SR kunne Skatterådet bekræfte, at betingelserne som angivet i FUL § 15 a, stk. 1, 1. pkt., 4. pkt., 6.-8. pkt. og FUL § 15 a, stk. 2, 2. og 3. pkt. kunne anses for opfyldt i forbindelse med en af A ApS og B ApS samtidig gennemført ophørsspaltning.
  • SKM2008.361.SR vedrørte anmodning om bindende svar vedrørende G AG, et schweizisk selskab under en dansk koncern, som ønskedes ophørsspaltet i to selskaber, ejet af hver deres familiegren, henholdsvis ABC-grenen og DEF-grenen. Der blev herved spurgt om, hvorvidt det kunne bekræftes, at betingelserne for skattefri spaltning af G AG efter reglerne i FUL § 15b, stk. 6, var opfyldt, samt om det kunne bekræftes, at udkast til spaltningsbalance og fælles regnskabsopstilling opfylder kravene til fordeling af aktiver/gæld (FUL § 15a, stk. 2, 3. pkt.) og handelsværdien af vederlagsaktierne (FUL § 15a, stk. 2, 2. pkt.). Skatterådet bekræftede dette.
  • Skatterådet har i følgende sager bekræftet, at værdiansættelsen af aktier, der overdrages med tillæg af kontante udligningssummer, svarer til handelsværdien. SKM2008.59.SR, SKM2008.169.SR, SKM2008.175.SR, SKM2008.188.SR, SKM2008.198.SR, SKM2008.226.SR, SKM2008.272.SR, SKM2008.282.SR, SKM2008.290.SR, SKM2008.291.SR.

Afgørelserne er afløst af nyere offentliggørelser og/eller der er tale om dubletter.

  • SKM2007.791.SR spm. 2 vedrører bl.a. spørgsmål om forholdet mellem aktiver og gæld i relation til FUL § 15 a, stk. 2, 3. pkt.
  • Skatterådet har i følgende sager bekræftet, at forholdet mellem aktiver og gæld i det/de modtagende selskaber, svarer til forholdet mellem aktiver og gæld i det/de indskydende selskaber. SKM2008.59.SR, SKM2008.169.SR, SKM2008.175.SR, SKM2008.188.SR, SKM2008.198.SR, SKM2008.226.SR, SKM2008.282.SR, SKM2008.290.SR, SKM2008.291.SR
  • SKM2008.361.SR vedrørte anmodning om bindende svar vedrørende G AG, et schweizisk selskab under en dansk koncern, som ønskedes ophørsspaltet i to selskaber, ejet af hver deres familiegren, henholdsvis ABC-grenen og DEF-grenen. Der blev herved spurgt om, hvorvidt det kunne bekræftes, at betingelserne for skattefri spaltning af G AG efter reglerne i FUL § 15b, stk. 6, var opfyldt, samt om det kunne bekræftes, at udkast til spaltningsbalance og fælles regnskabsopstilling opfylder kravene til fordeling af aktiver/gæld (FUL § 15a, stk. 2, 3. pkt.) og handelsværdien af vederlagsaktierne (FUL § 15a, stk. 2, 2. pkt.). Skatterådet bekræftede dette.
  • I SKM2008.448.SR kunne Skatterådet bekræfte, at betingelserne som angivet i FUL § 15 a, stk. 1, 1. pkt., 4. pkt., 6.-8. pkt. og FUL § 15 a, stk. 2, 2. og 3. pkt. kunne anses for opfyldt i forbindelse med en af A ApS og B ApS samtidig gennemført ophørsspaltning.
  • I SKM2008.692.SR bekræftede Skatterådet, at A ApS opfyldte betingelserne i FUL § 15 a for skattefri spaltning uden tilladelse fra SKAT, herunder betingelsen i FUL § 15 a, stk. 2, 3. pkt.
  • I SKM2008.771.SR bekræftede Skatterådet, at der kunne gennemføres en skattefri ophørsspaltning uden tilladelse af A Holding ApS til to nystiftede selskaber. Skatterådet bekræftede i denne forbindelse, at betingelsen i FUL § 15a, stk. 2, 3. pkt. var opfyldt.
  • I SKM2008.796.SR bekræftede Skatterådet, at der kunne gennemføres en skattefri ophørsspaltning uden tilladelse. Skatterådet bekræftede i denne forbindelse, at betingelsen i FUL § 15a, stk. 2, 3. pkt. var opfyldt.
  • I SKM2008.858.SR bekræftede Skatterådet, at der kunne gennemføres en skattefri ophørsspaltning uden tilladelse. Skatterådet bekræftede i denne forbindelse, at betingelsen i FUL § 15a, stk. 2, 3. pkt. var opfyldt.

Afgørelserne er afløst af nyere offentliggørelser og/eller der er tale om dubletter.

C.D.7.4. Skattefri aktieombytning uden tilladelse

Afgørelserne er afløst af nyere offentliggørelser og/eller der er tale om dubletter.

  • Skatterådet har i afgørelsen gengivet i SKM2007.791.SR taget stilling til en række spørgsmål om afgrænsningen af de nye regler om skattefri aktieombytning og skattefri spaltning uden tilladelse fra SKAT. Skatterådet svarer, at betingelserne for anvendelsen af reglerne er til stede, herunder at skattefriheden ikke fortabes ved gennemførelsen af en række øvrige påtænkte dispositioner.
  • I SKM2008.275.SR bekræfter Skatterådet, at den ønskede dobbelte aktieombytning med efterfølgende spaltning af det øverste holdingselskab kan ske skattefrit i henhold til hhv. Aktieavancebeskatningsloven § 36 A og Fusionsskattelovens § 15 a og b, selvom der ikke søges om tilladelse. I SKM2008.280.SR ønskedes en tilsvarende omstrukturering, og også her fandt Skatterådet at betingelserne i ABL § 36 A måtte anses for opfyldt.
  • Se også SKM2009.44.SR, hvor Skatterådet bekræftede, at en påtænkt aktieombytning kunne gennemføres skattefrit for de tre ombyttende aktionærer, samt SKM2009.313.SR, hvor Skatterådet bl.a. bekræftede, at en påtænkt transaktion vil kunne anses for gennemført således, at successionsreglen i ABL § 36 A fandt anvendelse for de danske aktionærer.
  • I SKM2009.636.SR bekræftede Skatterådet, at der kan foretages en skattefri anpartsombytning og efterfølgende ophørsspaltning uden tilladelse. Skatterådet svarer desuden på betydningen af lov nr. 525 af 12. juni 2009 for de foretagne omstruktureringer.
  • I SKM2008.763.SR bekræfter Skatterådet, at en aktieombytning overholder kravene efter ABL § 36 A, stk. 3, da man efter en konkret vurdering finder, at de af spørgers repræsentant anvendte værdiansættelser af de involverede selskaber er udtryk for handelsværdien.
  • I SKM2008.796.SR hvor der blev spurgt til en dobbelt aktieombytning efterfulgt af en ophørsspaltning, ansås de objektive regler for opfyldt i henhold til den af Skatterådet fastlagte praksis, da aktionærerne alene skulle vederlægges med aktier i samme forhold som hidtil, da de havde ejet aktier i det indskydende selskab i mere end tre år, og da der ikke ville ske nogen formueforskydning i forbindelse med omstruktureringerne.

Afgørelserne er afløst af nyere offentliggørelser og/eller der er tale om dubletter.

  • SKM2007.854, SKM2008.271, SKM2008.278, SKM2008.707, SKM2008.937, SKM2009.121, SKM2009.551. Alle afgørelserne vedrører den nu ophævede regel om udbyttebegræsning.

Regelsættet om værn mod efterfølgende udlodninger er ophævet.

C.D.6.3 Skattefri aktieombytning med tilladelse

  • SKAT har ved tre tidligere afgørelser offentliggjort som SKM2003.261.TSS, SKM2003.469.TSS og SKM2003.471.TSS, kvalificeret den amerikanske omstruktureringsmodel "forward triangular merger" som en fusion.

Ikke længere udtryk for administrativ praksis. Se SKM2007.530.SKM.

Kilde: Skat
 

,, SKAT vidste udmærket, at kravene var forældede, men alligevel måtte jeg hele turen igennem Skatteankestyrelsen for at få medhold i det, der var åbenbart indlysende. Det er ekstremt frustrerende og totalt spild af tid og penge. Man er som almindelig borger elendigt stillet over for SKAT

Selvstændig i Berlingske 8. september 2015

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle
 
Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.