F.A.13.1 Formål og lovgrundlag
Dette afsnit beskriver formålet og lovgrundlaget for, hvornår Toldstyrelsen kan bevillige godtgørelse af eller fritagelse for import- eller eksportafgifter (told).
I dette afsnit opstilles der en oversigt over de situationer, hvor debitor er berettiget til at få toldgodtgørelse, eller at blive fritaget for at betale import- eller eksportafgift. Desuden handler afsnittet om de fælles betingelser og regler, der gælder for de forskellige situationer, der fremgår af EUTK art. 116, stk. 1.
Formål
Formålet med at give godtgørelse af eller fritagelse for import- eller eksportafgifter er, at toldmyndighederne kan tilbagebetale (godtgøre) et beløb, som allerede er betalt, eller lade være med at opkræve (fritage for) et beløb, når beløbet af den ene eller anden årsag ikke kan kræves betalt.
Der findes også særlige regler om myndighedsfejl, som vil blive beskrevet nærmere i dette afsnit. Reglen om myndighedsfejl har til formål at beskytte debitors berettigede forventning om, at samtlige forhold, som ligger til grund for afgørelsen om godtgørelse eller fritagelse af afgifter, er korrekte.
Lovgrundlaget
Lovgrundlaget findes i:
-
Europa Parlamentet og Rådets Forordning (EUTK) art. 116-123
-
Kommissionens Delegerede Forordning (DF) art. 92-102 samt art. 148
-
Kommissionens Gennemførelsesforordning (GF) art. 172-181.
Begreberne om godtgørelse eller fritagelse for import- eller eksportafgifter (told), er defineret i EUTK art. 5, nr. 28 og nr. 29.
| Begrebet... | Benyttes ved.. |
| Godtgørelse | En afgørelse, hvor toldmyndighederne helt eller delvist tilbagebetaler et import- eller eksportafgiftsbeløb (told), der allerede er blevet betalt. |
| Fritagelse | En afgørelse, hvor toldmyndighederne helt eller delvist lader forpligtelsen til at betale et import- eller eksportafgiftsbeløb, der ikke er blevet betalt, bortfalde. |
Se også
Se også Kommissionens hjemmeside, hvor der er offentliggjort forskellige informationer om bl.a. godtgørelse og fritagelse. Kommissionens hjemmeside kan findes på dette Link.
Bemærk
Der gives momsgodtgørelse i samme omfang og på tilsvarende betingelser som toldgodtgørelse.
Se ML (momsloven) § 45, stk. 4, samt Den juridiske vejledning - afsnit D.A.12.5 Indførsel af varer fra lande uden for EU ML § 45, stk. 15 for mere information.
Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
