A.B.1.2.9.6.1 Indberetningspligten påhviler en mellemmand
Om begrebet mellemmand henvises til afsnit A.B.1.2.9.5.3 Mellemmand.
Efter BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 4, stk. 1, har en mellemmand indberetningspligt til Danmark, hvis
- Mellemmanden er skattemæssigt hjemmehørende i Danmark,
- Mellemmanden har et fast driftssted i Danmark, og tjenesteydelserne i forbindelse med den indberetningspligtige ordning er leveret gennem dette faste driftssted,
- Mellemmanden er etableret eller underlagt lovgivningen i Danmark
- Mellemmanden er registreret i en faglig sammenslutning i Danmark, der beskæftiger sig med rådgivning om juridiske eller skattemæssige forhold.
Efter BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 4, stk. 2, er stk. 1-4 en prioritetsrækkefølge. Den bygger på en forudsætning om, at den indberetningspligtige mellemmand skal indberette i den medlemsstat, som den pågældende er mest knyttet til.
Indberetningspligt til Danmark indtræder kun, hvis Danmark optræder først på listen i forhold til tilknytning til andre EU-lande.
Eksempel
En mellemmand har (kun) skattemæssigt hjemsted i Tyskland, men har et fast driftssted i Danmark, hvorfra rådgivningen er ydet. Efter prioriteringsrækkefølgen i den danske bekendtgørelses § 4, stk. 2, er der kun indberetningspligt til Tyskland. Der er ganske vist indberetningspligt til Danmark efter nr. 2, men indberetningspligt efter nr. 1 går forud for indberetningspligt efter nr. 2. Derfor skal ordningen ikke indberettes i Danmark.
Tilstedeværelsen af BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 4, stk. 2, nr. 3, sikrer, at også personer og retlige arrangementer, der ikke er selvstændige skattesubjekter, er omfattet af indberetningspligten, når de fungerer som mellemmand.
Eksempel
Hvis et dansk kommanditselskab har fungeret som mellemmand, påhviler indberetningspligten dermed kommanditselskabet og ikke de enkelte kommanditister og komplementarer. Se definitionen af "person" i BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 11 og definitionen af "relevant skatteyder" i BEK § 3.
BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 4, stk. 2, nr. 4, vil under hensyn til prioriteringsrækkefølgen antagelig kun sjældent spille en rolle i praksis. Eksempler på faglige sammenslutninger omfattet af bestemmelsen er Advokatsamfundet og FSR Danske Revisorer. Bestemmelsen har kun relevans for eventuelle udenlandske medlemmer samt for medlemmer, der måtte være udrejst af Danmark og ikke længere fuldt skattepligtige hertil, men som har bevaret medlemskabet og yder rådgivning i Danmark.
Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
