Den Juridiske Vejledning 2025-2
A.A.3 Bindende svar samt bindende tariferingsoplysninger og bindende oprindelsesoplysninger
Indhold
Dette afsnit handler om reglerne om borgeres og virksomheders adgang til at få bindende svar om skatte- og afgiftsmæssige virkninger af dispositioner, der kan medføre sådanne virkninger.
Afsnittet indeholder:
- Baggrund og regler (A.A.3.1 Baggrund og regler).
- Arten af de spørgsmål, der er omfattet af ordningen om bindende svar (A.A.3.2 Arten af de spørgsmål, der er omfattet af ordningen om bindende svar).
- Kompetencefordelingen mellem Skatteforvaltningen og Skatterådet (A.A.3.3 Kompetencefordelingen mellem Skatteforvaltningen og Skatterådet).
- Muligheden for at spørge om virkningerne for andre af spørgerens disposition (A.A.3.4 Muligheden for at spørge om virkningerne for andre af spørgerens disposition).
- Bindende svar bagud i tid (A.A.3.5 Bindende svar bagud i tid).
- Formelle krav til anmodningen og sagsbehandlingen (A.A.3.6 Formelle krav til anmodningen og sagsbehandlingen)
- Tilfælde, hvor flere involverede parter alle skal indgive anmodning (A.A.3.7 Tilfælde, hvor flere involverede parter alle skal indgive anmodning).
- Fastlæggelse af gebyr for anmodninger (A.A.3.8 Fastlæggelse af gebyr for anmodninger).
- Muligheden for afvisning af en anmodning (A.A.3.9 Muligheden for afvisning af en anmodning).
- Bindende virkning fremadrettet (A.A.3.10 Bindende virkning fremadrettet).
- Bristende forudsætninger for svaret (A.A.3.11 Urigtige og bristende forudsætninger for svaret).
- Urigtige og bristende forudsætninger på moms- og afgiftsområdet (A.A.3.12 Urigtige og bristende forudsætninger på moms- og afgiftsområdet).
- Klage over bindende svar (A.A.3.13 Klage over bindende svar).
- International udveksling af oplysninger om bindende svar med mere (A.A.3.14 International udveksling af oplysninger om bindende svar med mere)
- Bindende tariferingsoplysninger og bindende oprindelsesoplysninger (A.A.3.15 Bindende tariferingsoplysninger og bindende oprindelsesoplysninger).
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Kollegaen, professor Frederik Waage, antyder i artiklen, at dommernes tendens til at lade staten vinde kan skyldes dommernes manglende ekspertise på skatteområdet.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Som advokat på borgernes side er det min oplevelse, at domstolene ikke udøver tilstrækkelig kontrol med forvaltningen
Højesteretsadvokat Michael Serup: Borgerne vinder kun otte procent af de skattesager, der indbringes for domstolene - afspejler det god retssikkerhed eller manglen på samme?, Berlingske 24. juli 2025
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.
