Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-2
<< >>

A.B.1.2.8.6.6.2.3.3.2 Identitetsoplysninger om fysiske personer

Indhold

Dette afsnit indeholder:

  • Regel
  • Om navn
  • Om Primær Adresse
  • Om skatteregistreringsnummer m.v.
  • Om momsregistreringsnummer 
  • Om fødselsdato.

Bemærk

Hvis platformsoperatøren har gjort brug af en identifikationstjeneste, der stilles til rådighed af en EU-medlemsstat eller EU, populært kaldet en "GVS", skal platformsoperatøren kun indsamle Sælgerens navn samt det unikke identifikationsnummer, som GVS’en har angivet tillige med oplysning om, hvilket lands GVS der er tale om. Danmark er p.t. det eneste EU-land, der stiller en GVS til rådighed. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 30, stk. 1, og afsnit A.B.1.2.8.6.6.2 Hvilke oplysninger skal indberettes?.3.3.4.

Regel

De identitetsoplysninger, der skal indsamles og indberettes vedrørende fysiske personer, er:

  • For- og efternavn
  • Primær Adresse
  • Ethvert skatteregistreringsnummer, der er udstedt til den pågældende Sælger, herunder hver enkelt udstedelsesmedlemsstat. Har den pågældende Sælger ikke et skatteregistreringsnummer, indsamles oplysning om fødested for den pågældende Sælger
  • Momsregistreringsnummer, hvis et sådant findes
  • Fødselsdato.

Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 28 om indsamling og § 46, stk. 1, nr. 2, litra a, og nr. 3, litra a, om indberetning af det indsamlede. 

Platformsoperatørerne skal generelt fremadrettet sikre sig, at oplysningerne indsamles, og Sælgerens oplysninger skal verificeres ved hjælp af alt baggrundsmateriale, der er til rådighed for platformsoperatøren. Det kan fx være oplysninger, som platformsoperatøren allerede har indsamlet eller skal indsamle for at overholde anti-hvidvask- eller kundekendskabsprocedurer, oplysninger, som er indsamlet ved oprettelsen af Sælgeren i Platformens registre eller a-jourføring heraf, til gennemførelse af betaling eller til andre kommercielle formål eller regelefterlevelsesformål.

For så vidt angår Sælgere, som allerede var aktive på Platformen forud for den 1. januar 2023 (dvs. ikrafttrædelsesdatoen for dette regelsæt) eller forud for, at Platformsoperatøren blev omfattet af reglerne, gælder to særregler:

  • For det første har platformsoperatøren frist til den 31. december i den anden Indberetningspligtige Periode til at gennemføre due diligence-procedurerne. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 37, stk. 2. Regnes der fra den 1. januar 2023, har platformsoperatøren således fx frist til den 31. december 2024.
  • For det andet kan platformsoperatøren nøjes med at gennemføre due diligence-procedurerne ved hjælp af sine elektronisk søgbare data. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 31.

Format for navn, adresse og fødselsdato vil blive angivet i indberetningsvejledningen.

Bemærk

Helt generelt gælder, at hvis en oplysning er tilgængelig for en anden Indberettende Platformsoperatør, der driver den samme Platform, eller for en tredjepart, som bistår platformsoperatøren, svarer dette til, at oplysningen er tilgængelig for den Indberettende Platformsoperatør selv. Se om gennemførelse af due diligence-procedurer ved tredjepart afsnit A.B.1.2.8.6.7.2 Due diligence-forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører.6.

Bemærk

Hvis platformsoperatøren har gjort brug af en identifikationstjeneste, der stilles til rådighed af en EU-medlemsstat eller EU, populært kaldet en "GVS", skal platformsoperatøren uanset ovenstående kun indsamle Sælgerens navn samt det unikke identifikationsnummer, som GVS’en har angivet, tillige med oplysning om, hvilket lands GVS der er tale om. Danmark er p.t. det eneste EU-land, der overvejer at stille en GVS til rådighed. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 30, stk. 1, og afsnit A.B.1.2.8.6.6.2 Hvilke oplysninger skal indberettes?.3.3.4.

Om navn

Sælgerens navn skal verificeres ved hjælp af (kopi af) offentligt udstedte identifikationsdokumenter, som skal opbevares af platformsoperatøren, fx kopi af pas, og skal også krydstjekkes med finansielle oplysninger, e-mailadresser og eventuelle andre oplysninger, som platformsoperatøren har tilgængelige.

Bemærk

Konti, som et Vederlag er overført til, har ikke nødvendigvis Sælgeren anført som kontohaver. Se om disse situationer afsnit A.B.1.2.8.6.6.2 Hvilke oplysninger skal indberettes?.3.4.  

Om Primær Adresse

Primær Adresse er et defineret begreb i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 20:

"Ved "Primær Adresse" forstås den adresse, som er den primære bopæl for en Sælger, der er en fysisk person, og den adresse, som er det registrerede hjemsted for en Sælger, der er en Enhed."  

Årsagen til, at begrebet er fastlagt eksplicit ved bekendtgørelsen, er, at den Primære Adresse danner udgangspunkt for den procedure, platformsoperatøren skal iværksætte for at fastlægge Sælgers bopælsmedlemsstat. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 34, stk. 1, og afsnit A.B.1.2.8.6.6.2 Hvilke oplysninger skal indberettes?.3.5. Bopælsmedlemsstaten er den EU-medlemsstat, som vil modtage oplysninger fra Danmark om Sælgerens aktiviteter, hvis Sælgeren er bosat uden for Danmark. Se også DAC artikel 8ad, stk. 2, indledningen og litra j, som indsat ved DAC7 samt afsnit A.B.1.2.8.6.6.4 Udveksling af oplysninger til EU-medlemslandene.

Hvordan platformsoperatøren skal verificere en Sælgers Primære Adresse, afhænger af, hvilken type Aktivitet der er tale om. Hvis aktiviteten fx fordrer, at Sælgeren erlægger en ydelse på et bestemt sted, der er kendt af platformsoperatøren, underbygger dette rigtigheden af en oplyst Primær Adresse i nærheden af det pågældende sted, mens det må give anledning til yderligere undersøgelser, hvis en angivet Primær Adresse ikke ligger i en rimelig afstand fra det pågældende sted. Også andre oplysninger, som viser en solid kobling mellem en Sælger og en adresse kan tages i betragtning, fx en IP-adresse eller et telefonnummer i det angivne land, eller dokumentation for betaling af forbrug af vand, elektricitet el.lign. på adressen.

Bemærk

Platformsoperatøren har ingen forpligtelse til at undersøge, hvor Sælgeren er skattemæssigt hjemmehørende. Det er tilstrækkeligt, at den Primære Adresse er oplyst, tilstrækkeligt verificeret og indberettet behørigt. Se afsnit A.B.1.2.8.6.6.2 Hvilke oplysninger skal indberettes?.3.5 om fastlæggelse af, hvor Sælgeren er hjemmehørende.     

Om skatteregistreringsnummer m.v.

Et skatteregistreringsnummer er et unikt nummer bestående af tal eller en kombination af tal og bogstaver, som de fleste lande udsteder til deres skatteydere med det formål at kunne identificere disse som værende netop skatteydere i det pågældende land med hensyn til direkte og eventuelt tillige indirekte skatter. Når et skatteregistreringsnummer indsamles og indberettes, skal det altid ledsages af en oplysning om, hvilket land der har udstedt nummeret.

I BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 19 er "Skatteregistreringsnummer" defineret som "et registreringsnummer for skattepligtige, der er udstedt af en EU-medlemsstat, eller hvad der i praksis svarer hertil, i mangel af et skatteregistreringsnummer.

Danmark udsteder ikke obligatorisk skatteregistreringsnumre til sine borgere, men benytter i stedet cpr-numre, som tjener mange formål på én gang. Det danske cpr-nummer er omfattet af definitionen ovenfor: "hvad der i praksis svarer hertil".  

For en dansk Sælger, der er en fysisk person, er skatteregistreringsnummeret således det samme som den pågældendes cpr-nummer. Hvis den pågældende har dansk cvr.- eller SE-nummer, skal det også indsamles.

Eksempel

Hvis en dansk Sælger, som er et individ, oplyser til platformsoperatøren, at vedkommende ikke har et skatteregistreringsnummer, eller ikke ved, hvad et skatteregistreringsnummer er, skal platformsoperatøren i stedet bede personen opgive sit cpr-nummer.

Hvis en udenlandsk Sælger angiver, at vedkommende ikke har et skatteregistreringsnummer, og et offentligt tilgængeligt søgeredskab sandsynliggør, at dette er korrekt, skal platformsoperatøren i stedet indsamle oplysning om den pågældendes fødested. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 28, nr. 3. 

For i videst muligt omfang at sikre, at et skatteregistreringsnummer er korrekt og validt, skal platformsoperatøren benytte ethvert offentligt tilgængeligt søgeredskab, der tillader kontrol enten direkte af skatteregistreringsnummeret eller af formatet af nummeret. ►Der er ikke krav om, at platformsoperatøren skal verificere et skatteregistreringsnummer yderligere ved at afkræve Sælgeren yderligere oplysninger eller dokumentation◄.  

Oplysninger om, hvilke EU-lande, der har skatteregistreringsnumre, og om format herfor, findes i Den Europæiske Unions Tidende om Format og struktur for skattenumre (TIN) i EU, populært kendt som  "TIN-on-the-web".

Se også OECD’s oversigt på "Automatic Exchange Portal" over Tax Identification Numbers. 

Hvor Sælgeren oplyser et skatteregistreringsnummer, skal platformsoperatøren, ud over nummeret, tilknytte en oplysning om, hvilket land der har udstedt nummeret. Hvordan platformsoperatøren skal verificere, hvilket land der har udstedt nummeret, hvis dette ikke umiddelbart fremgår, afhænger bl.a. af, hvilken type Aktivitet der er tale om. Ligesom det er tilfældet for Primær Adresse kan aktiviteten fx fordre, at Sælgeren erlægger en ydelse på et bestemt sted, der er kendt af platformsoperatøren, hvilket underbygger den antagelse, at Sælgeren bor i nærheden, og at skatteregistreringsnummeret er udstedt af det pågældende land. Også andre oplysninger, som viser en solid kobling mellem en Sælger og et land, kan tages i betragtning, fx en IP-adresse eller et telefonnummer i det angivne land.    

Skatteregistreringsnummer skal ikke indsamles, hvis

  • Sælgerens bopælsmedlemsstat ikke udsteder et skatteregistreringsnummer til Sælgeren, eller
  • Sælgerens bopælsmedlemsstat ikke kræver indhentelse af det skatteregistreringsnummer, der er udstedt til Sælgeren.

Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 30, stk. 2.

Skatteforvaltningen forstår bestemmelsen i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 30, stk. 2, nr. 1, sådan, at den ikke bare omfatter situationer, hvor den pågældende medlemsstat ikke udsteder skatteregistreringsnumre, men også situationer, hvor den pågældende medlemsstat konkret ikke har udstedt et skatteregistreringsnummer til den pågældende Sælger, uanset årsagen hertil. 

Bemærk

Situationer, hvor en Sælger har et skatteregistreringsnummer, men bopælsmedlemsstaten ikke kræver indhentelse af det, forekommer Skatteforvaltningen bekendt ikke i praksis. Der er tale om en undtagelse, som er gentaget fra OECD’s regler, DPI MCAA, se herom afsnit A.B.1.2.8.6.1.2 Om DPI (OECD). Det eneste identificerede eksempel er Australien (i visse situationer).

Momsregistreringsnummer

Et momsregistreringsnummer er ligesom et skatteregistreringsnummer et unikt nummer bestående af tal eller en kombination af tal og bogstaver, som et land udsteder til sine skatteydere, i dette tilfælde specifikt med henblik på administration af moms.

I BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 20 er "Momsregistreringsnummer" defineret som "det unikke nummer, der identificerer en skattepligtig person eller en ikke-skattepligtig juridisk enhed, som er momsregistreret.

Når et momsregistreringsnummer indsamles og indberettes, bør det, uanset at dette ikke fremgår direkte af BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 28, nr. 4, altid ledsages af en oplysning om, hvilket land der har udstedt nummeret.

Momsregistreringsnummeret skal kun oplyses, hvis Sælgeren har et, hvilket ikke nødvendigvis er tilfældet, idet Sælgeren fx kan være en privatperson. For en dansk Sælger er momsregistreringsnummeret lig med vedkommendes cvr- eller SE-nummer.   

Når et momsregistreringsnummer indsamles og indberettes, bør det fremgå, hvilket land der har udstedt nummeret.

For i videst muligt omfang at sikre, at et momsregistreringsnummer er korrekt og validt, skal platformsoperatøren, ligesom ved skatteregistreringsnumre, benytte ethvert offentlig tilgængeligt søgeredskab, der måtte forefindes.

Bemærk

Foruden betegnelsen VAT Registration Number (= momsregistreringsnummer) forekommer også betegnelsen "GST Registration Number" i visse andre lande. "GST" står for "Goods and Services Tax". Det vil sige, at der er tale om en alternativ betegnelse for et momsregistreringsnummer. Hvis Sælgeren har oplyst at have et GST Registration Number, skal dette således indsamles og indberettes som et momsregistreringsnummer.  

Om fødselsdato

Fødselsdato er en oplysning, der obligatorisk skal indsamles og indberettes, når Sælgeren er en fysisk person. Oplysningen kan normalt verificeres ved hjælp af (kopi af) offentligt udstedte identifikationsdokumenter, som opbevares af Platformsoperatøren, fx kopi af pas.

Bemærk

Selv om fødselsdato indirekte fremgår af danske cpr-numre og tilsvarende numre i flere andre lande, fx Sverige, kan indsamling og indberetning af fødselsdato ikke undlades.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.