Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-2
<< >>

A.B.1.2.8.6.6.2.3.6 Vederlag og værdiansættelse heraf

Indhold

Dette afsnit indeholder

  • Indberetningspligt
  • Værdiansættelse af Vederlag
  • Særligt om værdiansættelse af kryptovaluta
  • Opgørelse af Vederlag.  

Indberetningspligt

Vederlag skal indberettes. Se henholdsvis BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 46, stk. 2, litra e, og stk. 3, litra f:

"e) Det samlede Vederlag, der er betalt eller krediteret for hvert kvartal i den Indberetningspligtige Periode, og antallet af Relevante Aktiviteter, for hvilke der er betalt eller krediteret."

og

f) Det samlede Vederlag, der er betalt eller krediteret i hvert kvartal i den Indberetningspligtige Periode, og antallet af Relevante Transaktioner for hver Ejendom."

Begrebet Vederlag er defineret i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 11. Se afsnit A.B.1.2.8.6.4.2 Om begrebet Vederlag for en gennemgang af det nærmere indhold af begrebet.  

►Hvis mere end én person er registreret som Sælger, skal hele Vederlaget indberettes for så vidt angår begge eller alle Sælgere. Som en undtagelse hertil gælder, at hvis én af Sælgerne er registreret som den primære udbyder og en anden som repræsentant eller agent for den primære udbyder, skal Vederlaget kun indberettes for så vidt angår den primære udbyder. Se afsnit A.B.1.2.8.6.5.2 Om begrebet Sælger. om begrebet Sælger◄.  

Vederlaget skal oplyses for en Indberetningspligtig Periode ad gangen, men opdeles kvartalsvis. Se også BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 45, stk. 2.

►Hvis en Relevant Aktivitet er foregået i én Indberetningspligtig Periode, men Vederlaget først betales eller krediteres i den efterfølgende Indberetningspligtige Periode, skal Vederlaget indberettes i den periode, hvor det betales eller krediteres◄.

En Indberetningspligtig Periode er normalt et kalenderår. Se afsnit A.B.1.2.8.6.9 Indberetningsfrist. Ved udlejning af fast ejendom og parkeringspladser skal antallet af aktiviteter desuden, hvis der er tale om flere Ejendomme, specificeres ud på den enkelte Ejendom. 

Der skal således ikke indberettes oplysninger om Vederlaget på niveau af den enkelte Relevante Aktivitet.

Bemærk

Hvis Skatteforvaltningen har behov for oplysninger om Vederlaget specificeret ud på niveau af de enkelte aktiviteter/transaktioner, kan oplysningerne efterspørges ved hjælp af en konkret forespørgsel til det afsendende land. Den danske Kompetente Myndighed skal kontaktes. Se nærmere afsnit C.F.8.2.2.26.1.2 Den danske kompetente myndighed for udveksling af oplysninger.   

Se også

Se også afsnit

  • A.B.1.2.8.6.4.1 om begrebet Relevant Aktivitet
  • A.B.1.2.8.6.4.2 om begrebet Vederlag
  • A.B.1.2.8.6.5.5.5, der indeholder beskrivelse af begrebet Ejendom  
  • A.B.1.2.8.6.9 om den indberetningspligtige periode.

Værdiansættelse af Vederlag

BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 45, stk. 1, foreskriver, at:

"Oplysning om det Vederlag, der er betalt eller krediteret i fiatvaluta, skal indberettes i den valuta, vederlaget er betalt eller krediteret i. Hvis Vederlaget er betalt eller krediteret i en anden form end fiatvaluta, indberettes vederlaget i danske kroner, omregnet eller værdiansat på en måde, som den Indberettende Platformsoperatør anvender konsekvent."

En fiatvaluta er et lovligt betalingsmiddel, der er udstedt af en stat eller en centralbank. Det vil sige i daglig tale en "almindelig" valuta som fx danske kroner, euro, amerikanske dollars etc. Den kan være repræsenteret af fx mønter eller sedler, men også digitalt. Det afgørende er således tilknytningen til en stat eller centralbank, og ikke fremtrædelsesformen. 

Af formuleringen af BEK nr. 1253 af 06/09/2022 kan udledes, at

  • Hvis Vederlaget er erlagt form af en fiatvaluta, skal det indberettes i denne fiatvaluta med angivelse af, hvilken valuta der er tale om. Platformsoperatøren hverken skal eller må omregne til danske kroner.
  • Hvis Vederlaget er erlagt i en anden form end fiatvaluta, skal platformsoperatøren derimod omregne eller værdiansætte det til danske kroner. Det gælder fx, hvis
    • Vederlaget er erlagt i en virtuel valuta (kryptovaluta), eller
    • Vederlaget består af andet end penge (naturalier, serviceydelser m.fl.).  

Bekendtgørelsen overlader det til platformsoperatøren at beslutte, hvilken omregnings- eller værdiansættelsesmetode der skal anvendes, og stiller blot krav om, at den skal anvendes konsekvent. Afsnittet nedenfor om værdiansættelse af kryptovaluta er derfor alene retningsgivende. 

Særligt om værdiansættelse af kryptovaluta

I udgangspunktet skal værdien af en kryptovaluta findes hos den vekslingstjeneste, som har udført transaktionen for betalingen. Her kan den samme type kryptoaktiv, hvis det regelmæssigt handles på vekslingstjenestens platform, bruges som grundlag, hvis den handles mod fiatvaluta. Således kan værdien af samme type kryptoaktiv handlet på vekslingstjenestens platform på tidspunktet for transaktionen for købet af ydelsen bruges til at fastsætte værdien. Det vil sige, at hvis kryptoaktiv A er brugt til betaling af en ydelse på tidspunkt X, kan værdien findes ved at se handelsværdien i fiatvaluta for kryptoaktiv A på tidspunkt X hos vekslingstjenesten.

I tilfælde hvor vekslingstjenesten ikke har sådanne referenceværdier kan en række andre metoder anvendes. Disse omfatter brug af intern bogværdi for det relevante kryptoaktiv hos vekslingstjenesten, værdiansættelse fra tredjepartsvirksomheder baseret på værdier af relevante kryptoaktiver eller vekslingstjenestens sidste kendte værdi for kryptoaktivet. Som sidste udvej må et rimeligt estimat anvendes.

Opgørelse af Vederlag

Følgende skal fratrækkes ved opgørelsen af et Vederlag:

  • Gebyrer, provisioner eller skatter, som er indeholdt eller opkrævet af platformsoperatøren. Disse beløb skal indberettes separat. Se afsnit A.B.1.2.8.6.6.2 Hvilke oplysninger skal indberettes?.3.7. Vederlagets bruttobeløb vil således normalt kunne findes ved at sammenlægge nettobeløbet med de indberettede gebyrer, provisioner og skatter.
  • Eventuelle refusioner, tilbagebetalingsbeløb i tilfælde af aflysninger og lignende.

Hvis en tilbagebetaling el.lign. ikke er sket i samme Indberetningspligtige Periode (normalt et kalenderår), men først sker i den efterfølgende Indberetningspligtige Periode, må korrektionen ikke medtages i den efterfølgende Indberetningspligtige Periodes indberetning. I stedet forventes platformsoperatøren at indsende en korrigeret indberetning vedrørende den forrige Indberetningspligtige Periode.

Se også

Se også afsnit A.B.1.2.8.6.9 Indberetningsfrist om den Indberetningspligtige Periode.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.