A.B.1.2.8.6.7.3.4 Forpligtelser for kompetente myndigheder
Indhold
Afsnittet indeholder:
- Hvem er den kompetente myndighed?
- Medvirken ved skærpet due diligence
- Forpligtelser vedrørende ikke-EU-platformsoperatører
- Forpligtelser vedrørende Undtagne Platformsoperatører.
Hvem er den kompetente myndighed?
Den danske Kompetente Myndighed er Skatteforvaltningen som sådan. Se BEK nr. 1029 af 24/10/2005. I det omfang opgaverne vedrører informationsudveksling, er den kompetente myndighed nærmere specificerede enheder i Skattestyrelsen. Se herom afsnit C.F.8.2.2.26.1.2 Den danske kompetente myndighed for udveksling af oplysninger.
Andre EU-lande har tilsvarende defineret deres kompetente myndigheder.
Medvirken ved skærpet due diligence
Den kompetente myndighed har pligt til at rette henvendelse til den Indberettende Platformsoperatør, når den modtager en henvendelse fra en anden kompetent myndighed, der indikerer, at der kan være fejl i oplysninger, som platformsoperatøren har indberettet. Se om den Indberettende Platformsoperatørs forpligtelser til hurtig opfølgning BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 33 og afsnit A.B.1.2.8.6.7.2 Due diligence-forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører.3.
Opgaven er som sådan ikke artsfremmed for den kompetente myndighed. Grundet de krav, der stilles til den Indberettende Platformsoperatør og den pågældende Sælger, er der dog en skærpet forpligtelse til at sikre en hurtig og sikker sagsgang i disse tilfælde.
Se også
Se også afsnit
- C.F.8.2.2.26.1.2 om den danske kompetente myndighed
- C.F.8.2.2.26.1.3 om udveksling af oplysninger efter anmodning.
Forpligtelser vedrørende ikke-EU-platformsoperatører
En platformsoperatør kan blive en Indberettende Platformsoperatør uden at have anden tilknytning til et EU-land, end at den "formidler udførelsen af en Relevant Aktivitet for Sælgere, der skal indberettes om, eller formidler en Relevant Aktivitet, der vedrører udlejning af fast ejendom beliggende i en EU-medlemsstat". Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 5, nr. 2, og afsnit A.B.1.2.8.6.7.2 Due diligence-forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører.2.
En sådan platformsoperatør, der vil indberette til Danmark, skal registrere sig for indberetningspligten. Se BEK nr. 1253 af 06/08/2022 § 50 og § 51, stk. 1, og afsnit A.B.1.2.8.6.10.4 Platformsoperatører uden for EU. Bestemmelsen i § 51, stk. 1, indeholder en opregning af de oplysninger, platformsoperatøren skal afgive i forbindelse med registreringen.
EU-landenes kompetente myndigheder, herunder Skatteforvaltningen, er forpligtet til at indberette oplysninger om Indberettende Platformsoperatører, der er registreret i henhold til de ovenfor beskrevne regler, til et centralt register, som Kommissionen har oprettet til formålet. Indberetningen skal indeholde de oplysninger, som er afgivet af platformsoperatøren i forbindelse med registreringen. Se DAC artikel 8ac, stk. 6, som indsat ved DAC7 og afsnit A.B.1.2.8.6.7.3 Accessoriske forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører, Sælgere, kompetente myndigheder og Europa-Kommissionen.5.2.
Forpligtelser vedrørende Undtagne Platformsoperatører
En Platformsoperatør har mulighed for at opnå status som Undtagen Platformsoperatør, hvis den "på forhånd og årligt har godtgjort, over for den kompetente myndighed i en EU-medlemsstat, til hvem Platformsoperatøren ellers ville skulle indberette, at Platformens samlede forretningsmodel har en sådan karakter, at den ikke har Sælgere, der skal indberettes om." Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 4 og afsnit A.B.1.2.8.6.3.3 Om begrebet Platformsoperatør.
EU-landenes kompetente myndigheder, herunder Skatteforvaltningen, er, hvis de har truffet afgørelse om, at en Platformsoperatør opfylder betingelserne for at være en "Undtaget Platformsoperatør", forpligtet til at underrette de øvrige EU-medlemsstater herom. Se DAC artikel 8ac, stk. 5, som indsat ved DAC7. Dette sker ved registrering i et centralt register, som Kommissionen har oprettet til formålet. Se DAC artikel 8ac, stk. 5 og 6, som indsat ved DAC7 og afsnit A.B.1.2.8.6.7.3 Accessoriske forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører, Sælgere, kompetente myndigheder og Europa-Kommissionen.5.2.
De oplysninger, der skal indberettes til det centrale register, fremgår af bilag XVI i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2022/1467 af 05/09/2022:
a) navn på den Undtagne Plaformsoperatør
b) postadresse for den Undtagne Platformsoperatør
c) eventuelle skatteregistreringsnumre udstedt til den Undtagne Platformsoperatør, hvis et sådant findes
d) medlemsstat, over for hvem godtgørelsen er blevet forelagt (her Danmark) og
e) det regnskabsår, fra hvilket status som Undtaget Platformsoperatør blev tildelt.
Skatteforvaltningen er også ansvarlig for at opdatere registeret, efterhånden som der kommer nye oplysninger om en allerede registreret Undtagen Platformsoperatør. Se DAC artikel 8 ac, stk. 5, som indsat ved DAC7.
Se også
Se også afsnit A.B.1.2.8.6.1.1 Om DAC7 (EU) vedrørende gennemførelsesforordningen.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Kollegaen, professor Frederik Waage, antyder i artiklen, at dommernes tendens til at lade staten vinde kan skyldes dommernes manglende ekspertise på skatteområdet.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Som advokat på borgernes side er det min oplevelse, at domstolene ikke udøver tilstrækkelig kontrol med forvaltningen
Højesteretsadvokat Michael Serup: Borgerne vinder kun otte procent af de skattesager, der indbringes for domstolene - afspejler det god retssikkerhed eller manglen på samme?, Berlingske 24. juli 2025
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
