A.B.1.2.9.4.8.4 Kendetegn C 1 b ii - betaling til ikke-samarbejdsvilligt tredjeland
Kendetegn C 1 b ii er gengivet i BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 17, stk. 2, nr. 2, litra b og lyder således:
"En ordning, hvor der foretages fradragsberettigede grænseoverskridende betalinger mellem to eller flere indbyrdes forbundne foretagender, og hvor modtageren er skattemæssigt hjemmehørende i en jurisdiktion, men denne jurisdiktion er opført på en liste over tredjelandsjurisdiktioner, som EU-medlemsstaterne kollektivt eller inden for rammerne af OECD har vurderet som værende ikkesamarbejdsvillige."
Det bemærkes, at kriteriet om det primære formål ikke skal være opfyldt for dette kendetegn.
For at opfylde kendetegnet, skal følgende betingelser således være opfyldt:
- Der skal foretages grænseoverskridende betalinger mellem to eller flere indbyrdes forbundne foretagender,
- Betalingerne skal være fradragsberettigede for betaleren, og
- Modtageren er skattemæssigt hjemmehørende i en jurisdiktion, der er opført på en liste over tredjelandsjurisdiktioner, som EU-medlemsstaterne kollektivt eller inden for rammerne af OECD har vurderet som værende ikkesamarbejdsvillige.
Betingelse 1 og 2 er gennemgået ovenfor i afsnit A.B.1.2.9.4.8.1 Kendetegn C 1 - Fradragsberettigede betalinger mellem forbundne foretagender.
Betingelse nr. 3 vedrører tilfælde, hvor modtageren af betalingen er skattemæssigt hjemmehørende i et land, som i EU- eller OECD-regi er kategoriseret som ikkesamarbejdsvilligt.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at det er forholdene på betalingstidspunktet, der afgør, om en betaling er omfattet af kendetegnet. Ved rentetilskrivninger, der ikke betales, men blot akkumuleres, er det forholdene på tilskrivningstidspunktet, der er afgørende. EU's liste over ikke-samarbejdsvillige lande omfatter per ►8. oktober◄ 2024 alt ►11◄ jurisdiktioner:
-
- Amerikansk Samoa
- ►◄
- Anguilla
- Fiji
- Guam
- Palau
- Panama
- Rusland
- Samoa
- Trinidad og Tobago
- De Amerikanske Jomfruøer
- Vanuatu
Det bemærkes, at betalinger til parter i ovenstående lande, som er nærtstående eller omfattet af LL § 2, som udgangspunkt ikke er fradragsberettigede efter danske regler. Se LL § 5 H og afsnit C.D.2.4.8 Beskæring af fradrag for betalinger til ikke-samarbejdsvillige lande - LL § 5 H.
OECD har ikke offentliggjort en tilsvarende liste over ikke-samarbejdsvillige lande.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Kollegaen, professor Frederik Waage, antyder i artiklen, at dommernes tendens til at lade staten vinde kan skyldes dommernes manglende ekspertise på skatteområdet.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Som advokat på borgernes side er det min oplevelse, at domstolene ikke udøver tilstrækkelig kontrol med forvaltningen
Højesteretsadvokat Michael Serup: Borgerne vinder kun otte procent af de skattesager, der indbringes for domstolene - afspejler det god retssikkerhed eller manglen på samme?, Berlingske 24. juli 2025
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
