Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

A.B.1.2.9.5.4.1.2 Undtagelse

I tilfælde, hvor en dansk advokat

  • opfylder betingelserne for at være mellemmand i forhold til en indberetningspligtig grænseoverskridende ordning,
  • er underlagt tavshedspligt efter reglerne om god advokatskik, og
  • ved indberetning efter BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 27, stk. 1-2, reelt ville inkriminere den relevante skatteyder, eller der er væsentlig risiko herfor,

finder § 27, stk. 1 og 2 ikke anvendelse, jf. § 27, stk. 3.  Det vil sige, at advokaten hverken selv skal indberette noget eller underrette den relevante skatteyder.

I stedet skal advokaten underrette enhver anden mellemmand om dennes indberetningsforpligtelse, jf. BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 27, stk. 3, 2. pkt. Underretningsforpligtelsen gælder over for andre mellemmænd, der ifølge oplysninger, som advokaten er bekendt med, i besiddelse af eller kontrollerer, er indberetningspligtige til Danmark efter BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 7 og/eller til et anden EU-medlemsland efter DAC artikel 8 ab, stk. 7, som implementeret i det pågældende lands lovgivning. Der er ingen formkrav til denne underretning, men advokaten skal kunne dokumentere, at den har fundet sted.

Den indberetning, som en anden dansk mellemmand skal foretage i henhold til en sådan underretning, skal følge de almindelige regler for indberetning efter BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 23.

Bemærk

I konsekvens af EU-dommen C-694 20 er det Skatteforvaltningens opfattelse, at advokatens forpligtelse til at underrette andre mellemmænd kun kan håndhæves, hvis både den relevante skatteyder og den pågældende anden mellemmand er klienter hos advokaten. Artikel 8ab, stk. 5, i direktivet er ændret ved Rådets direktiv (EU) 2023/2226 af 17. oktober 2023 om ændring af direktiv 2011/16/EU om administrativt samarbejde på beskatningsområdet ("DAC8"). Når direktivet er gennemført, forventes § 27, stk. 3, i bekendtgørelsen ændret i overensstemmelse hermed. ►EU-dommen C-623/22 indskrænker anvendelsesområdet for underretningsforpligtelsen til kun at gælde for advokater og andre, der er beføjet til at udøve retlig repræsentation. Da de danske regler om advokaters tavshedspligt, beskrevet i afsnit A.B.1.2.9.5.4.1 Danske advokater, kun angår advokater, er det Skattestyrelsens forventning, at denne dom ikke vil føre til yderligere ændringer i bekendtgørelsen.◄     

Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse Afgørelsen i stikord Kommentarer
EU-domme
 C-694 20 Dommen angår artikel 8ab, stk. 5, i direktivet. Bestemmelsen omhandler situationer, hvor indberetningspligt for en advokat ville krænke fortroligheden af korrespondance mellem advokat og klient. Advokaten skal i så fald kunne fritages for forpligtelsen til selv at indberette, men skal underrette enhver anden mellemmand eller, hvis der ikke findes andre mellemmænd, skatteyderen/klienten om, at indberetningspligt påhviler denne. Ved dommen fastslås det, at denne forpligtelse ikke kan håndhæves i tilfælde, hvor den anden mellemmand ikke selv er klient hos samme advokat, fordi dette ville tilsidesætte retten til respekt for kommunikation mellem advokat og klient.  

 C-623/22►◄  

 
 

Dommens hovedemne angår artikel 8ab, stk. 5, i direktivet og lægger sig i forlængelse af dommen i sagen C-694/20, for så vidt som den tidligere dom omhandlede advokater, mens nærværende dom omhandler andre mellemmænd, der er undergivet tavshedspligt i henhold til national ret. Ved dommen konstateres det for det første, at muligheden for at erstatte indberetningspligt med underretningspligt kun gælder for advokater og andre, der er beføjet til at udøve retlig repræsentation, og således ikke for fx revisorer, skatterådgivere og andre erhvervsgrupper, uanset om de måtte være undergivet tavshedspligt. For det andet fastslås det, at den undtagelse, der er fastslået ved den tidligere dom, og som har baggrund i, at selve eksistensen af et klientforhold kræves hemmeligholdt, kun gælder for advokater og ikke for andre personer, der måtte være beføjet til at udøve retlig repræsentation, herunder fx universitetsprofessorer i visse medlemsstater.  

 Dommen afviser derudover en række fremførte argumenter for, at bistandsdirektivet i sin helhed og ændringsdirektivet DAC6 i særdeleshed skulle være ugyldigt. 

 

 
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.