A.B.1.2.9.8.1.1.1.1.2 De identitetsoplysninger, der skal indberettes om den enkelte
Efter BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 22, stk. 1, nr. 1, skal identitetsoplysninger vedrørende de enkelte relevante personer indbefatte:
- Navn
- Adresse
- Fødselsdato (for fysiske personer)
- Fødested (for fysiske personer)
- Skattemæssigt hjemsted
- Skatteidentifikationsnummer
Listen er ikke udtømmende.
Format for navn, adresse og fødselsdato er angivet i indberetningsvejledningen.
Ad fødested
Fødested er ikke relevant for identifikation af personer i Danmark, men er en vigtig faktor for identifikationen i enkelte andre EU-lande. Fødested skal - som alle andre oplysninger, jf. BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 22, stk. 1, indledningsvis - kun indberettes, hvis det er kendt af indberetteren, hvilket ikke nødvendigvis er tilfældet. En fysisk person, der indberetter om sig selv, må dog formodes i almindelighed at være i besiddelse af denne oplysning. Oplysning om fødested, normalt angivet som by eller sogn, er således også et standardelement i danske pasoplysninger.
Ad skattemæssigt hjemsted
DAC 6 artikel 8ab, stk. 14, litra a anvender på engelsk betegnelsen "residence for tax purposes", som er oversat til "skattemæssigt hjemsted". Begrebet anvendes i almindelighed i dansk sammenhæng som svarende til begrebet "fuld skattepligt". Det betyder, at der foreligger skattemæssigt hjemsted i Danmark, når der er fuld skattepligt til Danmark efter SEL § 1, FBL § 1, KSL § 1 eller DSL § 1, stk. 2. Skattemæssigt transparente enheder anses i indberetningsmæssig henseende for hjemmehørende der, hvor de er registreret, eller har adresse. Trusts anses for hjemmehørende der, hvor en trustee er hjemmehørende.
Se også
OECD's oversigt over skattepligtsregler på "Automatic Exchange Portal"
I forbindelse med informationsudvekslingsordninger anerkendes det, at en person kan have "skattemæssigt hjemsted" i to eller flere jurisdiktioner samtidig, og at dette efter omstændighederne kan indebære pligt til at udveksle de samme oplysninger om personen til to eller flere jurisdiktioner. Se fx kommentaren til OECD's Common Reporting Standard for Exchange of Financial Account Information in Tax Matters, bl.a. punkt 106 ad definitionen af Reportable Jurisdiction Person. Se også indledningsteksten til OECD-oversigten, der er nævnt ovenfor.
Bemærk
For den, der indberetter - uanset om dette er en mellemmand eller en relevant skatteyder - skal der ved indberetning af egne identitetsoplysninger indberettes om skattemæssigt tilhørsforhold. Er indberetteren en mellemmand, skal der angives, om tilknytningen består i skattemæssigt hjemsted, fast driftssted, underlagt lovgivning eller professionel tilknytning. Er indberetteren en relevant skatteyder, skal det angives, om der er tale om tilknytning i form af skattemæssigt hjemsted, fast driftssted, generering af indkomst eller anden aktivitet. Dette vil blive uddybet i indberetningsvejledningen. Valgmulighederne hænger sammen kriterierne for, hvornår der er indberetningspligt til Danmark, jf. henholdsvis BEK nr. 1634 af 27/12/2019, henholdsvis § 4 for mellemmænd og § 7 for relevante skatteydere, jf. herom i afsnit A.B.1.2.9.6.1 Indberetningspligten påhviler en mellemmand og A.B.1.2.9.6.3 Indberetningspligten påhviler en relevant skatteyder.
Ad skatteidentifikationsnummer
Det, der skal indberettes, er både dansk cpr.-, cvr.- eller SE-nummer for den, der indberetter og afgiver identitetsoplysninger om sig selv, og skatteidentifikationsnummer (TIN, Tax Identification Number) for den eller de personer, der indberettes om, i det eller de lande, hvor den pågældende er skattemæssigt hjemmehørende.
Nummeret skal indberettes i de tilfælde, hvor det foreligger, hvilket ikke altid er tilfældet. Det bemærkes dog, at der kan være pligt til at indhente oplysningen i andre sammenhænge. Det gælder fx i forbindelse med oprettelse af nye finansielle konti omfattet af CRS-ordningen, jf. OECD's Common Reporting Standard for Automatic Exhange of Financial Account Information in Tax Matters, afsnit IV.B.
►Bemærk
Ved Rådets direktiv (EU) 2023/2226 af 17. oktober 2023 om ændring af direktiv 2011/16/EU om administrativt samarbejde på beskatningsområdet (DAC8) vil der med virkning fra den 1. januar 2028 blive stillet krav om indberetning og efterfølgende udveksling af skatteidentifikationsnumre, jf. DAC artikel 27c, stk. 3 og 4, som indsat ved DAC8. ◄
►Mens alle EU-lande har indført◄ skatteidentifikationsnumre, ►er det ikke alle, der konsekvent◄ tildeler alle borgere et skatteidentifikationsnummer. Desuden anvender en del lande et generelt identifikationsnummer til en række forskellige formål, herunder skatteformål. Det danske cpr.-nummer er et eksempel herpå.
Oplysninger om ►format for skatteidentifikationsnumre inden for EU◄ findes i Den Europæiske Unions Tidende om Format og struktur for skattenumre (TIN) i EU, populært kendt som "TIN-on-the-web".
Se også
OECD’s oversigt på "Automatic Exchange Portal" over Tax Identification Numbers.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Kollegaen, professor Frederik Waage, antyder i artiklen, at dommernes tendens til at lade staten vinde kan skyldes dommernes manglende ekspertise på skatteområdet.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Som advokat på borgernes side er det min oplevelse, at domstolene ikke udøver tilstrækkelig kontrol med forvaltningen
Højesteretsadvokat Michael Serup: Borgerne vinder kun otte procent af de skattesager, der indbringes for domstolene - afspejler det god retssikkerhed eller manglen på samme?, Berlingske 24. juli 2025
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
