Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-2
<< >>

A.B.1.2.9.8.2 Regler om opbevaring af grundlaget for en beslutning om indberetningspligt

SIL § 56 indeholder regler om, at enhver, der som led i sin virksomhed er indberetningspligtig efter SIL, skal opbevare grundlaget for de oplysninger, der skal indberettes. SIL § 56, stk. 1, er ved § 1, nr. 5, i lov nr. 1573 af 19/12/2019 udvidet, så forpligtelsen også gælder i relation til indberetningspligter, der er fastsat ved bekendtgørelser udstedt i medfør SIL, hvilket indbefatter BEK.  

SIL § 56, stk. 1, 1. pkt., fastslår, at grundlaget for enhver indberetning efter SIL og regler udstedt i medfør af SIL skal opbevares. Opbevaring skal ske efter reglerne i bogføringsloven. Det følger af SIL § 56, stk. 1, 2. pkt. For så vidt angår relevante skatteydere, der er indberetningspligtige af en ordning, bemærkes, at selv om den pågældende ikke i udgangspunktet måtte være bogføringspligtig, opstår der opbevaringspligt i medfør af bogføringsloven i kraft af indberetningspligten efter BEK nr. 1634 af 27/12/2019. Dette følger af SIL § 56, stk. 1, 3. pkt. (modsætningsvis).

SIL § 56 henviser til bogføringsloven, hvor opbevaringsfristen er 5 år regnet fra udgangen af det regnskabsår, som materialet vedrører. Se afsnit A.B.1.3.9 Regnskab og bogføring vedrørende grundlaget for de indberettede oplysninger. om regnskab og bogføring vedrørende grundlaget for de indberettede oplysninger.

Det fremgår af afsnit A.B.1.3.9 Regnskab og bogføring vedrørende grundlaget for de indberettede oplysninger., at forpligtelsen til at opbevare materialet også omfatter materiale, som har været anvendt til at fastslå, om en oplysning er indberetningspligtig, uanset at det er konkluderet, at oplysningen ikke er indberetningspligtig. I forhold til indberetningspligt efter DAC6 må det i den forbindelse forudsættes, at opbevaringspligten kun gælder, når der har været konkrete overvejelser om indberetningspligt vedrørende et grænseoverskridende forhold. Det kan typisk være overvejelser i relation til, om et konkret kendetegn skal anses for opfyldt eller ej.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.