Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-2
<< >>

A.C.2.1.2.1.6.1.2 Fysiske personer med frist 1. juli i året efter indkomstårets udløb

Fristen for indsendelse af oplysninger er dog den 1. juli i året efter indkomstårets udløb for følgende personer

  1. Personer, som modtager en årsopgørelse, men som ifølge lovgivningen forudsættes at indgive et oplysningsskema, jf. SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 1, nr. 2,
  2. Personer, som modtager en servicemeddelelse, jf. SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 2.
  3. Personer, som giver Skatteforvaltningen meddelelse som nævnt i SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 3.

Ad 1 - Personer, som modtager en årsopgørelse, men som ifølge lovgivningen forudsættes at indgive et oplysningsskema, jf. SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 1, nr. 2.

Der er navnlig tale om skattepligtige personer med erhvervsvirksomhed, hvor lovgivningen eksempelvis forudsætter, at den skattepligtige foretager afskrivninger, anvender virksomhedsordningen mv., dvs. har skattemæssige forhold, som nødvendiggør oplysninger fra den skattepligtige for, at Skatteforvaltningen kan foretage en korrekt og fyldestgørende skatteansættelse af den skattepligtige.

Se SKL (skattekontrolloven) § 10, stk. 2, nr. 1.

Det fremgår af afsnit A.C.2.1.2.1.5.2 Selvstændigt erhvervsdrivende, der modtager en årsopgørelse i stedet for et oplysningsskema, hvilke personer, der modtager en årsopgørelse i medfør af SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 1, nr. 2, og dermed har frist 1. juli efter indkomstårets udløb med at indgive oplysningerne i SKL (skattekontrolloven) § 2.

For disse personer er fristen for indsendelse af oplysninger den 1. juli i året efter indkomstårets udløb.

Har den skattepligtige ændringer til årsopgørelsen efter udløbet af oplysningsfristen, vil genoptagelse kunne ske efter de almindelige regler i SFL (skatteforvaltningsloven) § 26 og § 27.

Ad 2 - Personer, som modtager en servicemeddelelse, jf. SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 2.

En servicemeddelelse indeholder oplysninger, som er indberettet til til brug for årsopgørelsen.

Man modtager en servicemeddelelse, hvis man er en skattepligtig, som er omfattet af regler udstedt i medfør af stk. 1, og er samlevende med en ægtefælle, jf. KSL (kildeskatteloven) § 4, der skal give oplysningerne som nævnt i § 2 efter § 5.

Se SKL (skattekontrolloven) § 10, stk. 2, nr. 2.

Se nærmere vedr. SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 2 i afsnit A.C.2.1.2.1.5.3 Ægtefæller vedr. ægtefæller.

For disse personer er fristen for indsendelse af oplysninger den 1. juli i året efter indkomstårets udløb.

Har den skattepligtige ændringer til årsopgørelsen efter udløbet af oplysningsfristen, vil genoptagelse kunne ske efter de almindelige regler i SFL (skatteforvaltningsloven) § 26 og 27.

Ad 3 - Personer, som giver Skatteforvaltningen meddelelse som nævnt i SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 3.

En skattepligtig,

  • som er omfattet af regler udstedt i medfør af SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 1, (dvs. omfattet af BEK nr. 1302 af 14. november 2018 om fysiske personers modtagelse af en årsopgørelse i stedet for et oplysningsskema § 1, stk. 1.

eller

  • som er omfattet af SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 2,

kan senest den 1. maj i året efter indkomståret meddele Skatteforvaltningen, at den pågældende for dette indkomstår giver oplysningerne som nævnt i § 2 efter § 5.

Se SKL (skattekontrolloven) § 10, stk. 2, nr. 3.

For disse personer er fristen for indsendelse af oplysninger den 1. juli i året efter indkomstårets udløb.

Har den skattepligtige ændringer til årsopgørelsen efter udløbet af oplysningsfristen, vil genoptagelse kunne ske efter de almindelige regler i SFL (skatteforvaltningsloven) § 26 og 27.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.