Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-2
<< >>

A.C.2.1.2.1.6.3.2 Forlængelse af fristen

Indhold

Dette afsnit handler om forlængelse af oplysningsfristen.

Afsnittet indeholder:

  • Forlængelse efter anmodning - SKL (skattekontrolloven) § 14, stk. 1
  • Generel forlængelse i særlige tilfælde - SKL (skattekontrolloven) § 14, stk. 2
  • Forlængelse af frister i skatte- og afgiftslovgivningen - SKL (skattekontrolloven) § 14, stk. 3
  • Oplysningsfrister i forbindelse med ophør af skattepligt
  • Særskilt udskudt frist for selvangivelse ved indberetning af fremførselsberettigede underskud
  • Godkendelse af oplysningsskemaet

Forlængelse efter anmodning - SKL (skattekontrolloven) § 14, stk. 1

Skatteforvaltningen kan efter den skattepligtiges anmodning forlænge oplysningsfristen efter §§ 11-13 for den pågældende, hvis særlige forhold taler for det.

Se SKL (skattekontrolloven) § 14, stk. 1.

Skatteforvaltningens kompetence til at forlænge oplysningsfristen er en kompetence til efter anmodning at give individuel forlængelse af fristen. Kompetencen indebærer ikke, at der generelt kan fastsættes andre oplysningsfrister end den lovfæstede.

Personkreds

Det er fastsat, at bestemmelsen kun gælder for skattepligtige, som er omfattet af §§ 11-12, dvs. skattepligtige, som har oplysningsfrist den 1. juli.

For så vidt angår fysiske, skattepligtige personer, omfatter bestemmelsen således kun personer, som skal indgive oplysningsskema for at modtage en årsopgørelse.

Særlige omstændigheder

Det fremgår af bestemmelsen, at forlængelse af oplysningsfristen skal begrundes i særlige forhold. Bestemmelsen er en videreførelse af tidligere bestemmelser, hvor det i forarbejderne til de tidligere bestemmelser forudsættes, at bestemmelsen administreres restriktivt, jf. L 104, Folketingstidende 1995-96, tillæg A, side 2574 - 2576.

På den baggrund vil det alene være den skattepligtiges akutte, dokumenterede sygdom, som kan begrunde forlængelse af fristen, eller at nødvendige oplysninger ikke kan fremskaffes til tiden, uden at dette kan tilregnes den skattepligtige. Det vil således ikke være hverken den skattepligtiges eller tredjemands, f.eks. revisors, travlhed eller uhensigtsmæssige arbejdstilrettelæggelse, der vil kunne være grundlag for forlængelse af oplysningsfristen. Dog kan f.eks. akut dokumenteret sygdom hos revisor på et tidspunkt, hvor den skattepligtige har været ude af stand til at finde en anden revisor inden fristens udløb, efter omstændighederne kunne begrunde en forlængelse af fristen.

Oplysninger og dokumentation

Bestemmelsen forudsætter som udgangspunkt, at den skattepligtige giver Skatteforvaltningen de fornødne oplysninger til, at Skatteforvaltningen kan træffe afgørelse om, at der foreligger sådanne særlige forhold, at en forlængelse af oplysningsfristen kan gives.

Der stilles dog efter bestemmelsen ikke krav til måden den skattepligtige dokumenterer, at der foreligger særlige forhold. Ved revisors akutte sygdom vil det være naturligt, at der bliver indhentet og fremlagt en lægeerklæring, hospitalsindlæggelse eller lign., som oplyser om revisors sygdom. Der stilles heller ikke krav om, hvornår Skatteforvaltningen senest skal have modtaget anmodningen om forlængelse af fristen. Imidlertid lægges der afgørende vægt på, om den skattepligtige har haft mulighed til at indrette sig efter forholdene. Er det tilfældet, vil fristen ikke kunne forlænges.

Hvis den skattepligtige har fået forlænget oplysningsfristen, men den skattepligtige ikke overholder den forlængede frist, vil der skulle beregnes skattetillæg efter SKL (skattekontrolloven) § 73 fra fristens udløb. Se A.C.2.1.4.3 Skattetillæg Skattetillæg.

Generel forlængelse i særlige tilfælde - SKL (skattekontrolloven) § 14, stk. 2

Skatteministeren eller den, som ministeren bemyndiger dertil, kan i særlige tilfælde forlænge oplysningsfristen i §§ 10-13 for grupper af skattepligtige.

Se SKL (skattekontrolloven) § 14, stk. 2.

Baggrunden for bestemmelsen er, at det ved større driftsforstyrrelser eller systemnedbrud kan være nødvendigt generelt at forlænge fristen for grupper af skattepligtige.

Personkreds

I modsætning til SKL (skattekontrolloven) § 14, stk. 1, omfatter bestemmelsen også skattepligtige, som modtager en årsopgørelse i stedet for et oplysningsskema.

Bemyndigelse

Muligheden for generelt at forlænge oplysningsfristen er overladt til skatteministeren eller den, ministeren bemyndiger hertil.

Bestemmelsen er udnyttet ved, at Skattestyrelsens direktør er bemyndiget til at forlænge oplysningsfristen efter denne bestemmelse, hvis større driftsforstyrrelser eller it-nedbrud vurderes at måtte føre til, at grupper af skattepligtige kan have vanskeligt ved at overholde oplysningsfristen for indkomståret 2022 og senere indkomstår.

Det forudsættes, at forlængelsen bør ske indtil de systemer, som berører de pågældende grupper af skattepligtige, forventes at være i stand til igen at kunne modtage oplysninger. Der bør i den forbindelse, fra dette tidspunkt gives de pågældende grupper en rimelig frist for at foretage indberetningen, som ved længerevarende driftsforstyrrelser som udgangspunkt ikke bør være mindre end 5 arbejdsdage.

Grupper af skattepligtige

Med grupper af skattepligtige forstås de skattepligtige, som giver oplysninger om skattepligtig indkomst til de pågældende TastSelv-løsninger. Udtrykket grupper af skattepligtige skal forstås i modsætning til de skattepligtige, som efter SKL (skattekontrolloven) § 14, stk. 1, på individuel basis kan opnå forlængelse af oplysningsfristen.

Er der eksempelvis tekniske problemer med at indberette til TastSelv-Erhverv, men ikke til TastSelv-Borger, vil en forlængelse af oplysningsfristen kun omfatte skattepligtige, der skal indberette til TastSelv-Erhverv. Har begge grupper været berørt af driftsforstyrrelser, men er det op til oplysningsfristen kun én af grupperne, som aktuelt berøres, vil der efter omstændighederne kunne ske en forlængelse af oplysningsfristen for begge grupper.

Ved forlængelse af fristerne sikres det, at offentligheden og de pågældende grupper af skattepligtige orienteres om fristerne på skat.dk eller får meddelelse herom på anden hensigtsmæssig måde.

Eksempler

Forlængelse som følge af covid-19 situationen i 2020

I forbindelse med covid-19 situationen gav skatteministeren direktøren for Skattestyrelsen en bemyndigelse til at forlænge oplysningsfristen for grupper af skattepligtige, som med baggrund i covid-19 situationen fandtes at have behov for at få forlænget oplysningsfristerne. Skattestyrelsens direktør forlængede oplysningsfristen for stort set samtlige grupper af skattepligtige til den 1. september 2020.

Forlængelse som følge af driftsforstyrrelser hos Nets i 2022

Fristen i SKL (skattekontrolloven) § 12, stk. 1 blev forlænget med en uge, jf. SKL (skattekontrolloven) § 14, stk. 2. Det betød, at fristen den 30. juni 2022, som angik selskaber med regnskabsår, der følger kalenderåret, altså med udløb den 31. december 2021, blev forlænget til torsdag den 7. juli 2022. Det var alene selskaber med oplysningsfrist den 30. juni, jf. SKL (skattekontrolloven) § 12, stk. 1, der blev forlænget.

Fristen for indgivelse af dokumentation efter skattekontrollovens § 39, stk. 3, blev tilsvarende forlænget med en uge, jf. SKL (skattekontrolloven) § 14, stk. 3.

►Forlængelse som følge af tekniske udfordringer i TastSelv-Erhverv DIAS i 2023

Fristen i SKL (skattekontrolloven) § 12, stk. 1 er forlænget med otte uger, jf. SKL (skattekontrolloven) § 14, stk. 2. Det betyder, at fristen den 30. juni 2023, som angår selskaber med regnskabsår, der følger kalenderåret, altså med udløb den 31. december 2022, er forlænget til fredag den 25. august 2023.  Oplysninger anses dog for rettidigt indgivet, hvis de indgives inden kl. 9.00 mandag den 28. august 2023, hvilket følger af SKL (skattekontrolloven) § 13. Det er alene selskaber med oplysningsfrist den 30. juni, jf. SKL (skattekontrolloven) § 12, stk. 1, der er omfattet af forlængelsen.

Fristen for indgivelse af dokumentation efter skattekontrollovens § 39, stk. 3, er tilsvarende forlænget med otte uger jf. SKL (skattekontrolloven) § 14, stk. 3.◄

Forlængelse af frister i skatte- og afgiftslovgivningen - § 14, stk. 3

Skattelovgivningen indeholder en række bestemmelser med frister, som knytter sig til oplysningsfristerne. Disse frister er fastsat under hensyn til oplysningsfristerne i SKL (skattekontrolloven) §§ 10-13, således at oplysninger, som ikke er indkomstoplysninger, senest gives sammen med indkomstoplysningerne ved udløbet af oplysningsfristen.

Se SKL (skattekontrolloven) § 14, stk. 3, indsat ved lov nr. 572 af 5. maj 2020 om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19.

Skatteministeren eller den, som ministeren bemyndigede dertil, kan forlænge frister i skatte- og afgiftslovgivningen, som er fastsat under hensyn til oplysningsfristerne i §§ 10-13, når det måtte anses for umuligt eller uforholdsmæssig vanskeligt for grupper af skattepligtige at opfylde fristerne. Bestemmelsen er udnyttet ved, at Skattestyrelsens direktør er bemyndiget til at forlænge frister i skatte- og afgiftslovgivningen.

Bestemmelsen er indsat, da forlængelsen af oplysningsfristerne, som skatteministeren gav bemyndigelse til grundet covid-19 situationen, i en række tilfælde ikke kan effektueres med den ønskede effekt, hvis øvrige frister, der er fastsat under hensyn til oplysningsfristerne, ikke samtidig forlænges. Sådanne andre frister, der udløber i kalenderåret 2020, med tilknytning til oplysningsfristerne i skattekontrollovens §§ 10-13 skal kunne forlænges tilsvarende. Fristforlængelsen kan ske for grupper af skattepligtige, dvs. uden at den skattepligtige skal anmode om tilladelse til fristforlængelse.

Bemærk

Dette gælder dog ikke fristen 1. juli i KSL (kildeskatteloven) § 59 for betaling af yderligere forskudsskat.

Personkreds

I lighed med SKL (skattekontrolloven) § 14, stk. 2, omfatter bestemmelsen både skattepligtige, som modtager en årsopgørelse i stedet for et oplysningsskema og skattepligtige, som modtager et oplysningsskema.

►Eksempel

Fristforlængelserne efter SKL (skattekontrolloven) § 14, stk. 2, som følge af henholdsvis driftsforstyrrelser hos Nets i 2022 og tekniske udfordringer i TastSelv Erhverv DIAS i 2023 betød, at fristen for indgivelse af dokumentation efter skattekontrollovens § 39, stk. 3, tilsvarende blev forlænget jf. SKL (skattekontrolloven) § 14, stk. 3.◄

Oplysningsfrister i forbindelse med ophør af skattepligt

Der kan gælde særlige oplysningsfrister i forbindelse med ophør af skattepligt. Se SEL (selskabsskatteloven) § 5.

Ved:

  • opløsning
  • overgang til beskatning efter SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 6 eller
  • overgang til undtagelse fra beskatning jf. SEL (selskabsskatteloven) § 3

skal likvidator eller ledelsen, hvis likvidator ikke er valgt eller beskikket, indsende en anmeldelse med opgørelse af indkomsten for det afsluttende indkomstår inden 1 måned. 

Fristen på 1 måned skal overholdes uanset, at oplysningsfristen efter SKL (skattekontrolloven) § 12, ikke er udløbet. Told- og skatteforvaltningen kan efter anmodning give udsættelse med fristen for anmeldelse, hvis særlige forhold taler herfor.

Se SEL (selskabsskatteloven) § 5, stk. 3.

Reglerne gælder tilsvarende, hvis et selskab eller forening m.v. ophører med at være skattepligtig efter SEL (selskabsskatteloven) § 1 eller, hvis et selskab eller en forening m.v. efter bestemmelser i en dobbeltbeskatningsoverenskomst bliver hjemmehørende i udlandet, Grønland eller Færøerne.

Herudover finder reglerne anvendelse for skattepligtige foreninger som nævnt i SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 6, når foreningen helt eller delvist ophører med at drive erhvervsmæssig virksomhed.

Se SEL (selskabsskatteloven) § 5, stk. 5 og 6.

I andre tilfælde end opløsning, overgang eller undtagelse som nævnt i SEL (selskabsskatteloven) § 5, stk. 1 og 3, finder de almindelige oplysningsfrister jf. SKL (skattekontrolloven) § 12, anvendelse.

Bemærk

SEL (selskabsskatteloven) § 5, stk. 2 og 3 finder tilsvarende anvendelse for selskaber som nævnt i SEL (selskabsskatteloven) § 7, uanset om skattepligten ophører ved opløsning eller ophør af virksomhed i Danmark. Se afsnit C.D.1.5.3 Udenlandske selskaber og foreninger.

Særskilt udskudt frist for indberetning af fremførselsberettigede underskud

For at understøtte indførelsen af obligatorisk digital indberetning for selskaber mv. skal skattepligtige juridiske personer digitalt indberette til Skatteforvaltningen om resterende fremførselsberettigede underskud for hvert af indkomstårene 2002 til og med det seneste indkomstår, der udløber inden indberetningstidspunktet. For sambeskattede selskaber m.v. påhviler indberetningspligten administrationsselskabet.

Se SEL § 35.

Det er som overgangsregel for indkomstårene 2014 og 2015 fastsat i § 4, stk. 5, i lov nr. 518 af 28. maj 2014 som ændret ved § 7, nr. 1, i lov nr. 540 af 29.04.2015,

  • at hvis en skattepligtig juridisk person skal indgive selvangivelse i perioden fra den 1. oktober til den 31. juli efter indkomstårets udløb, som styret af SKL (skattekontrolloven) § 4, stk. 2 i lov nr. 1535 af 19.12.2017
  • og selvangivelsesfristen for indkomståret udløber i den periode, hvor indberetningen af fremførselsberettigede underskud finder sted,

kan den skattepligtige juridiske person vente med at indgive selvangivelse for indkomståret 2014 til den 1. september 2015 og for indkomståret 2015 til den 1. september 2016.

Godkendelse af oplysningsskemaet

En oplysningspligtig fysisk person skal ved digital indgivelse af et oplysningsskema via skat.dk/TastSelv Borger godkende eller "digitalt underskrive" årsopgørelsen eller oplysningsskemaet ved at markere "godkend".

En oplysningspligtig fysisk person, der indgiver oplysningsskemaet på papir, skal egenhændigt selv eller ved en befuldmægtiget underskrive oplysningsskemaet.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.