Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-2
<< >>

A.C.2.1.2.2.2 Placering af pensionsmidler i særlige opsparingsordninger og deponering

Indhold

Afsnittet handler om meddelelsespligter, oplysningspligter m.v. for pensionsopsparer og pengeinstitutter og om deponeringspligten for pensionsopsparer. 

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Pensionsopsparerens dokumentationspligt ved anbringelse af midler i et kommanditselskab eller kommanditaktieselskab
  • Pengeinstituttets meddelelsespligt og pensionsopsparerens samtykke

Regel

Efter SKL (skattekontrolloven) § 22, stk. 1 skal en pensionsopsparer, der anbringer midler, anbragt i særskilte depoter mv. tilknyttet en pensionsordning, i et kommanditselskab eller kommanditaktieselskab, afgive dokumentation for ejerskabet til det pengeinstitut, hvor pensionsordningen er anbragt.

Endvidere fremgår det, at SKL (skattekontrolloven) § 22, stk. 2 at en pensionsopsparer der anbringer midler i værdipapirer, som ikke er registreret i en værdipapircentral, skal deponere værdipapirerne i et pengeinstitut eller hos udstederen af værdipapiret.

Det fremgår endvidere af SKL (skattekontrolloven) § 22, stk. 3, at for pensionsordninger omfattet af pensionsbeskatningslovens § 15 C skal det pengeinstitut, hvor pensionsordningen er anbragt (dvs. det udenlandske pengeinstitut) sende en meddelelse til kommanditselskabet eller kommanditaktieselskabet, det unoterede selskab, forvalteren af en alternativ investeringsfond, eller det andet depotførende pengeinstitut, hvoraf det fremgår, at alle fremtidige betalinger, herunder udbytte og provenu fra afståelse, skal ske til depotet i det pengeinstitut, hvor pensionsordningen er anbragt, samt at pensionsopspareren kun kan disponere over kapitalandelene ved afståelse.

Ifølge SKL (skattekontrolloven) § 22, stk. 4 er det kun fysiske personer, der er skatte- eller afgiftspligtige af udbetalinger fra pensionsordningen eller af afkastet, der skal opfylde pligten efter SKL (skattekontrolloven) § 22, stk. 2 og afgive samtykke efter stk. 3.

►◄

Pensionsopsparerens dokumentationspligt ved anbringelse af midler i et kommanditselskab eller kommanditaktieselskab

Både fuld og begrænset skattepligtige pensionsopsparer, der anbringer midler, anbragt i særskilte depoter mv. tilknyttet en pensionsordning, i et kommanditselskab eller kommanditaktieselskab, skal afgive dokumentation for ejerskabet til det pengeinstitut, hvor pensionsordningen er anbragt. Dokumentationen skal være udarbejdet af det pågældende kommanditselskab eller kommanditaktieselskab.

Se SKL (skattekontrolloven) § 22, stk. 1.

►◄

Formålet med SKL (skattekontrolloven) § 22, stk. 1 er, dels hensynet til pengeinstitutterne, idet dokumentationen kan tjene som bevis på, at pensionsopspareren ejer en del af kommanditselskabet mv., dels hensynet til at sikre korrekt beskatning efter pensionsafkastbeskatningsloven og pensionsbeskatningsloven. Bestemmelsen vil således skulle ses i sammenhæng med § 23, stk. 8, i Finanstilsynets puljebekendtgørelse (bekendtgørelse nr. 2640 af 28. december 2021 om visse skattebegunstigende opsparingsformer i pengeinstitutter), hvoraf fremgår, at pengeinstitutter skal sende en meddelelse til kommanditselskabet mv. om, at alle fremtidige betalinger skal ske til pensionsdepotet, samt at pensionsopspareren ikke kan disponere over andelene.

Dokumentationen for ejerskabet vil endvidere skulle udarbejdes af det pågældende kommanditselskab mv. Der stilles ikke krav om den måde, som disse oplysninger vil skulle afgives på. Dokumentationen vil således kunne afgives ved, at pensionsopspareren fysisk afleverer et dokument eller lignende i pengeinstituttet, men vil f.eks. også kunne ske ved elektronisk overførsel til pengeinstituttet.

Hvis dokumentationsforpligtelsen ikke overholdes

Det bemærkes, at en pensionsopsparer, der anbringer opsparing i en rate- eller kapitalpension eller en aldersopsparing i et kommanditselskab eller kommanditaktieselskab, og som ikke opfylder dokumentationsforpligtelsen, vil skulle anses for at have hævet den anbragte opsparing fra pensionsordningen med de konsekvenser, der følger af reglerne i pensionsbeskatningsloven. Afhængigt af den konkrete situation vil den anbragte opsparing således kunne pålægges en afgift efter reglerne i pensionsbeskatningsloven.

Deponeringspligt ved anbringelse af midler i værdipapirer, som ikke er registreret i en værdipapircentral

Anbringer en pensionsopsparer midler i værdipapirer, som ikke er registreret i en værdipapircentral, skal pensionsopspareren deponere værdipapirerne i et pengeinstitut eller hos udstederen af værdipapiret. Ved deponering i et andet pengeinstitut end det pengeinstitut, hvor pensionsordningen er anbragt, eller hos udstederen af værdipapiret, skal pensionsopspareren afgive dokumentation for deponeringen til det pengeinstitut, hvor pensionsordningen er anbragt.

Se SKL (skattekontrolloven) § 22, stk.2

Bestemmelsen omfatter unoterede aktier, som midler i særskilte depoter i opsparingsordninger i pengeinstitutter kan anbringes i efter pensionsbeskatningslovens § 12, for så vidt angår pensionsordninger i andre EU/EØS lande eller efter Finanstilsynets såkaldte puljebekendtgørelse (bekendtgørelse nr. 1056 af 7. september 2015 om visse skattebegunstigende opsparingsformer i pengeinstitutter) eller for så vidt angår pensionsordninger i danske pengeinstitutter.

Efter SKL (skattekontrolloven) § 22, stk. 2, 1. pkt., skal værdipapirer, som særskilte depoter anbragt i en pensionsordning omfattet af pensionsbeskatningsloven, og som ikke er registreret i en værdipapircentral, deponeres i et pengeinstitut eller hos udstederen af værdipapiret.

En registrering af et værdipapir i en værdipapircentral her i landet eller i udlandet giver således samme sikkerhed for beskatningen efter pensionsafkastbeskatningsloven og pensionsbeskatningsloven som en deponering.

Det følger af SKL (skattekontrolloven) § 22, stk. 2, 2. pkt., at foretages deponeringen i et andet pengeinstitut end det pengeinstitut, hvor pensionsordningen er anbragt, eller hos udstederen af værdipapirerne, skal pensionsopspareren afgive dokumentation for deponeringen til det pensionsinstitut, hvor pensionsordningen er anbragt.

Hvis deponeringspligten ikke overholdes

Hvis en pensionsopsparer ikke opfylder forpligtelserne i SKL (skattekontrolloven) § 22, stk. 2, anses pensionsopspareren for at have hævet den anbragte opsparing fra pensionsordningen med de konsekvenser, der følger af reglerne i pensionsbeskatningsloven. Afhængigt af den konkrete situation vil den anbragte opsparing således blive pålagt afgift efter reglerne i pensionsbeskatningsloven.

Pengeinstituttets meddelelsespligt og pensionsopsparerens samtykke

Meddelelsespligt for det pengeinstitut, hvor pensionsordningen er anbragt

For pensionsordninger omfattet af pensionsbeskatningslovens § 15 C (pensionsordninger oprettet i udlandet med fradragsret ved opgørelsen af dansk skattepligtig indkomst) skal det pengeinstitut, hvor pensionsordningen er anbragt (dvs. det udenlandske pengeinstitut) sende en meddelelse til kommanditselskabet eller kommanditaktieselskabet, det unoterede selskab, forvalteren af en alternativ investeringsfond, eller det andet depotførende pengeinstitut, hvoraf det fremgår, at alle fremtidige betalinger, herunder udbytte og provenu fra afståelse, skal ske til depotet i det pengeinstitut, hvor pensionsordningen er anbragt, samt at pensionsopspareren kun kan disponere over kapitalandelene ved afståelse.

Se SKL (skattekontrolloven) § 22, stk. 3, 1. pkt.

Pligt til at pensionsopspareren giver samtykke

Efter SKL (skattekontrolloven) § 22, stk. 3, 2. pkt., skal pensionsopspareren endvidere give det pengeinstitut, hvor ordningen er anbragt, samtykke til, at pengeinstituttet skal sende meddelelsen.

De krav, der er indeholdt i SKL (skattekontrolloven) § 22, stk. 3, 1. og 2. pkt., svarer som udgangspunkt til de krav, der i § 23, stk. 8, i Finanstilsynets puljebekendtgørelse (bekendtgørelse nr. 2640 af 28. december 2021 om visse skattebegunstigende opsparingsformer i pengeinstitutter), stilles til pengeinstitutter her i landet og pensionsopsparer vedrørende værdipapirer, som særskilte depoter i en pensionsordning er anbragt i, idet forpligtelsen også omfatter det depotførende pengeinstitut, hvor det ikke er identisk med det pengeinstitut, hvor ordningen er anbragt.

Efter Finanstilsynets puljebekendtgørelse, skal pengeinstitutter sende en meddelelse til det unoterede selskab, forvalteren af en alternativ investeringsfond, kommanditselskabet eller kommanditaktieselskabet, hvoraf det fremgår, at alle fremtidige betalinger, herunder udbytte og provenu fra afståelse, skal ske til depotet, samt at kunden kun kan disponere over kapitalandelene ved afståelse, ligesom kunden skal give pengeinstituttet samtykke til, at pengeinstituttet kan sende meddelelsen.

Hvem er omfattet af meddelelsespligten og pligten til af give samtykke

Det er kun fysiske personer, der er skatte- eller afgiftspligtige af udbetalinger fra pensionsordningen eller af afkastet, der skal opfylde pligten efter stk. 2 og afgive samtykke efter stk. 3.

Se SKL (skattekontrolloven) § 22, stk.4.

Bemærk vedr. skatte- eller afgiftspligten

Afkastet af pensionsordninger omfattet af pensionsbeskatningslovens afsnit I "Pensionsordninger m.v., hvor bidrag eller præmier er skattefri, samt aldersopsparing og aldersforsikring" vil skulle beskattes efter pensionsafkastbeskatningsloven, mens afkastet af pensionsordninger omfattet af pensionsbeskatningslovens afsnit II A "Indkomstskattepligtige pensionsordninger, forsikringer m.v." vil skulle beskattes efter regler i pensionsbeskatningsloven.

Med bestemmelsen er det blevet sikret, at der gælder en deponeringspligt for unoterede aktier, som midler i særskilte depoter tilknyttet pensionsordninger er anbragt i, når udbetalingerne fra en pensionsordning er skatte- eller afgiftspligtige, eller afkastet af pensionsordningen beskattes efter enten pensionsbeskatningsloven eller pensionsafkastbeskatningsloven.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.