Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-2
<< >>

C.G.4.4 Skønsmæssig ansættelse, indkaldelse af oplysninger og tvangsbøder (PAL § 29)

Indhold

Dette afsnit handler om skønsmæssig ansættelse, indkaldelse af oplysninger og tvangsbøder.

Afsnittet indeholder:

  • Skønsmæssig ansættelse
  • Renter ved skønsmæssig opgørelse
  • Indkaldelse af oplysninger
  • Tvangsbøder.

Skønsmæssig ansættelse (PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 29, stk. 1)

Er opgørelserne efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) §§ 21-24 ikke indsendt rettidigt, opgør Skattestyrelsen beskatningsgrundlaget og den skattepligtige del heraf skønsmæssigt.

Vælger Skattestyrelsen at ansætte beskatningsgrundlaget skønsmæssigt, skal skønnet foretages ud fra en realistisk vurdering af den skattepligtiges situation. Skattestyrelsen kan ved skønnet bruge de oplysninger, som Skattestyrelsen allerede har eller får.

En skønsmæssig ansættelse fritager ikke den skattepligtige for at skulle indsende korrekt opgørelse. Den skønsmæssige ansættelse vil blive genoptaget og ændret, når den skattepligtige sender den korrekte opgørelse.

Sagsforløb

Skattestyrelsen sender et forslag til afgørelse til den skattepligtige om den planlagte skønsmæssige ansættelse af beskatningsgrundlaget og den skattepligtige del heraf. Sammen med forslaget til afgørelse skal Skattestyrelsen sende en sagsfremstilling, der indeholder en nærmere begrundelse.

Ifølge SFL (skatteforvaltningsloven) § 20 skal Skattestyrelsen give en frist på mindst 15 dage til at komme med sine tilføjelser eller rettelser til den skønsmæssige ansættelse.

Modtager Skattestyrelsen tilføjelser eller rettelser til ansættelsen, er Skattestyrelsen bemyndiget til at træffe afgørelse, hvis Skattestyrelsen og den skattepligtige kan blive enige. Ved fortsat uenighed kan sagen indbringes for Landskatteretten. Landsskatteretten skal have modtaget  klagen over afgørelsen senest 3 måneder efter, at den skattepligtige har fået Skattestyrelsens afgørelse. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 35 a.

Afgørelsen skal indeholde ansættelsen, begrundelsen herfor samt den skattepligtiges og pengeinstituttets mulighed for at klage. Se FVL §§ 22-25.

Se også

Se A.A.7.4.6 Sagsfremstilling om sagsfremstilling ved forslag til afgørelse.

Renter ved skønsmæssig opgørelse (PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 29, stk. 2)

Er PAL-skatten opgjort skønsmæssigt efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 29, stk. 1, skal den skattepligtige betale morarenter efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 28 fra den sidste rettidige indbetalingsdag efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) §§ 21-24 og 26, til betaling sker.

Indkaldelse af oplysninger (PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 29, stk. 3)

Skattestyrelsen kan pålægge

  • skattepligtige efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 1, stk. 2,
  • penge- og pensionsinstitutter, der udbyder pensionsordninger omfattet af PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 1, stk. 1 og 3,
  • investeringsforeninger samt
  • skattepligtige efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 1, stk. 1 og 3

inden en nærmere angiven frist at give de oplysninger, som Skattestyrelsen har brug for ved kontrollen med opgørelsen af PAL-skatten efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) §§ 21-24.

Det vil sige, at Skattestyrelsen har en alternativ mulighed for at indhente oplysningerne. Denne mulighed bør kun bruges i tilfælde, hvor Skattestyrelsen først har forsøgt at få oplysningerne fra penge- eller pensionsinstituttet. Se bemærkningerne til § 29 i L10 af 28. november 2007.

Det er en betingelse, at materialet/oplysningerne er relevante for opgørelse af det beskatningsgrundlag, der kontrolleres.

Skattestyrelsen skal give en frist på mindst 15 dage til at udlevere oplysningerne.

Tvangsbøder (PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 29 stk. 4)

Modtager Skattestyrelsen ikke

  • opgørelserne efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) §§ 21-24 eller
  • oplysningerne efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 29, stk. 3

rettidigt, kan skatteministeren pålægge den, der skal indsende opgørelsen eller oplysningerne tvangsbøder. Disse kan pålægges som daglige eller ugentlige bøder, indtil opgørelserne eller oplysningerne fremkommer, eller der udstedes et bødeforelæg for overtrædelse af PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 32 a, stk. 1 eller 2, som følge af at pålægget om at give told- og skatteforvaltningen oplysninger, jf. PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 29, stk. 3, ikke efterkommes.

PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 29, stk. 4, er ændret ved § 5, nr. 1, i lov nr. 789 af 4. maj 2021. Med ændringen af PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 29, stk. 4, undgås, at der i relation til det samme pålæg og den samme periode, hvor pålægget ikke efterkommes, både pålægges daglige tvangsbøder og udstedes bødeforelæg for overtrædelse af de nye straffebestemmelser i PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 32 a, stk. 1 eller 2. Ændringen skal ses i sammenhæng med, at der i § 5, nr. 2, i lov nr. 789 af 4. maj 2021 indsættes en ny bestemmelse som PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 32 a, der giver hjemmel til at pålægge virksomheder bødestraf for ikke at efterkomme et pålæg om indsendelse af oplysninger. Se afsnit C.G.4.8 Strafansvar mm.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.