Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-2
<< >>

C.K.6.1 Beregning af effektiv skattesats og ekstraskat

I MBL §§ 28 - 29 er der regler om beregning af den effektive skattesats og beregning af en eventuel ekstraskat.

Når den kvalificerede indkomst og de omfattede skatter er opgjort, skal der foretages en udregning af den effektive skattesats i jurisdiktionen.

Den effektive skattesats beregnes som de opgjorte regulerede omfattede skatter for koncernenhederne i jurisdiktionen, delt med den opgjorte kvalificerede nettoindkomst for koncernenhederne i jurisdiktionen. Er en eller flere koncernenheders kvalificerede indkomst negativ, vil den negative indkomst inden beregningen af skattesatsen skulle modregnes i en eventuel positiv kvalificeret indkomst i en anden koncernenhed i samme jurisdiktion. Se herom MBL § 28.

Hvis den effektive skattesats for enhederne i en jurisdiktion er under minimumsskattesatsen for et regnskabsår, beregner koncernen ekstraskatten for hver af sine koncernenheder, som har kvalificeret indkomst, der er medtaget i beregningen af kvalificeret nettoindkomst for den nævnte jurisdiktion. Se herom MBL § 29.

Ekstraskatten beregnes på jurisdiktionsniveau. Har et moderselskab, der er hjemmehørende i Danmark, flere datterselskaber i en lavskattejurisdiktion, så skal ekstraskatten allokeres forholdsmæssigt til hver af de koncernenheder i jurisdiktionen, der har en positiv kvalificeret indkomst.

Ekstraskatten på jurisdiktionsniveau for et regnskabsår er et eventuelt positivt beløb, beregnet som procenten for ekstraskatten multipliceret med det overskydende overskud, som er nærmere defineret i lovens § 29, stk. 2, tillagt en eventuel yderligere ekstraskat og fratrukket en eventuel indenlandsk ekstraskat. Ved en indenlandsk ekstraskat skal forstås en ekstraskat, som er pålagt efter en kvalificeret regel om indenlandsk ekstraskat.

Den yderligere ekstraskat er en regnskabsteknisk ekstraskat, som kan opstå som følge af omberegninger i den effektive skattesats for tidligere regnskabsår, jf. MBL § 31. Den overskydende fortjeneste for jurisdiktionen for regnskabsåret er et eventuelt positivt beløb beregnet som den kvalificerede nettoindkomst fratrukket den substansbaserede indkomstudelukkelse, jf. MBL § 30.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Kollegaen, professor Frederik Waage, antyder i artiklen, at dommernes tendens til at lade staten vinde kan skyldes dommernes manglende ekspertise på skatteområdet.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Som advokat på borgernes side er det min oplevelse, at domstolene ikke udøver tilstrækkelig kontrol med forvaltningen

Højesteretsadvokat Michael Serup: Borgerne vinder kun otte procent af de skattesager, der indbringes for domstolene - afspejler det god retssikkerhed eller manglen på samme?, Berlingske 24. juli 2025

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.