Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

E.A.4.8.8.2.6 Særligt vedrørende producenter, som alene er registreret med personnummer

Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om, at ind- og udbetalinger for producenter, der er betalingspligtige efter ITL § 2, men alene er registret med et personnummer, således at OPKL kapitel 5 ikke kan finde anvendelse for ind- og udbetalinger efter denne lov, skal ske via et andet af Skatteforvaltningens systemer. Se ITL § 12, stk. 3, 1. pkt.

Ved for sen indbetaling forrentes kravet mod sådanne producenter, jf. ITL § 12, stk. 3, 1. pkt., efter OPKL § 7, stk. 1. Se ITL § 12, stk. 3, 2. pkt.

Bestemmelsen har til formål, at skatteministeren skal kunne fastsætte nærmere bestemmelser om, at ind- og udbetalinger i forhold til personer, der udelukkende er registreret med et personnummer, således at OPKL kapitel 5 ikke kan finde anvendelse for ind- og udbetalinger efter den foreslåede lov, og har indtægter, jf. ITL § 7, for den elektricitet, der er produceret fra energikilder omfattet af ITL § 2, der i kalendermåneden er produceret, solgt og leveret fra produktionsanlægget, fratrukket 180 euro per MWh elektricitet, skal ske til et andet af Skatteforvaltningens systemer. Det er umiddelbart forventningen, at de producenter, der omfattes af loven, alle er registreret med et cvr-nummer, men hvis det skulle vise sig, at en eller flere producenter alene har et personnummer, vil betalingen ikke kunne ske til skattekontoen, og det skal da kunne bestemmes, at betalingen - og eventuelt tilbagebetaling - skal ske via et andet af Skatteforvaltningens systemer, fx SAP38.

De betalingsfrister, der er anført i ITL § 12, stk. 1 og 2, finder anvendelse for producenter, der udelukkende har et personnummer.

OPKL § 6, § 8, stk. 1, nr. 2 og 3, stk. 2 og 4, og § 12, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse for producenter omfattet 1. pkt., idet anvendelsen af OPKL § 8, stk. 2, dog vil skulle vedrøre renter, der påløber efter udløbet af betalingsfristen i ITL § 12, stk. 2, 2. pkt.

OPKL § 6 bestemmer, at der skal betales et gebyr på 65 kr. for erindringsskrivelser vedrørende betaling efter opkrævningsloven. Hvis det bliver aktuelt at fastsætte regler om, at ind- og udbetalinger vedrørende producenter, der alene har et personnummer, skal ske via et andet af Skatteforvaltningens systemer, vil der også skulle kunne opkræves gebyrer, hvis det bliver nødvendigt at rykke producenten for betaling.

Se nærmere om OPKL § 8, stk. 1, nr. 2 og 3, stk. 2 og 4, og § 12, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, 2. pkt., i afsnit E.A.4.8.8.2.5 Fritagelse for renter mv. Fritagelse for renter mv., afsnit A.B.4.6.3 vedrørende fritagelse for gebyrer og renter, og afsnit A.B.4.7 Forsinket eller manglende angivelse, indberetning og betaling af skatter og afgifter om tilbagebetaling efter OPKL § 12.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.