F.A.20.8.6 Alternativt bevis
Indhold
Dette afsnit handler om alternativt bevis for ophør af proceduren for EU-forsendelse.
Afsnittet indeholder:
- Tilstrækkelig dokumentation
- Originale dokumenter
- Kopi af dokumenter
- Elektroniske dokumenter
Tilstrækkelig dokumentation
Det er den ansvarlige for proceduren, der skal fremlægge dokumentation for, at proceduren for EU-forsendelse er ophørt. Dokumentationen skal være tilstrækkelig for toldmyndighedernes identificering af varerne, jf. GF art. 312, stk. 1.
Originale dokumenter
Hvis afgangstoldstedet ikke modtager meddelelse om procedurens afslutning fra bestemmelsestoldstedet, kan proceduren afsluttes ved hjælp af et alternativt bevis, i form af et af følgende dokumenter, jf. GF art. 312:
- Et dokument attesteret af toldmyndighederne i bestemmelsesmedlemsstaten, hvor det fremgår, at varerne er blevet frembudt for bestemmelsestoldstedet eller leveret til en godkendt modtager.
- Et dokument eller en toldoptegnelse attesteret af toldmyndigheden i en medlemsstat, hvori det fastslås, at varerne fysisk har forladt Unionens toldområde.
- Et tolddokument udstedt i et tredjeland, hvor varerne er henført under en toldprocedure.
- Et dokument udstedt i et tredjeland, som er stemplet eller på anden måde attesteret af dette lands toldmyndighed, og som fastslår, at varerne anses for at være i fri omsætning i det pågældende land.
Bemærk; Underretning om varernes ankomst iht. GF art. 307, anses ikke for at være bevis for, at proceduren for EU-forsendelse er ophørt.
Kopi af dokumenter
Som alternativt bevis kan i stedet for de nævnte dokumenter, fremlægges kopier heraf, som er attesteret som værende ægte kopier af:
- det organ, der har attesteret originaldokumenterne.
- af det pågældende tredjelands myndighed.
- af en myndighed i en medlemsstat.
Elektroniske dokumenter
Et originalt tolddokument i form af et elektronisk tolddokument accepteres som et alternativt bevis, så længe toldmyndighederne, i tvivlstilfælde, kan få verificeret, at der er tale om et originalt tolddokument. Dette kan ske ved toldmyndighedernes adgang til tredjelands toldsystem eller gennem officiel korrespondance med den respektive toldmyndighed i tredjelandet.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Kollegaen, professor Frederik Waage, antyder i artiklen, at dommernes tendens til at lade staten vinde kan skyldes dommernes manglende ekspertise på skatteområdet.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Som advokat på borgernes side er det min oplevelse, at domstolene ikke udøver tilstrækkelig kontrol med forvaltningen
Højesteretsadvokat Michael Serup: Borgerne vinder kun otte procent af de skattesager, der indbringes for domstolene - afspejler det god retssikkerhed eller manglen på samme?, Berlingske 24. juli 2025
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
