A.B.1.2.8.6.6.3 Opbevaring af grundlaget for de indberettede oplysninger
DAC bilag V Afdeling IV B 1 som indsat ved DAC7 forpligter EU-medlemsstaterne til at sikre opbevaring af grundlaget for de indberettede oplysninger:
"Medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger til at kræve, at de Indberettende Platformsoperatører fører registre over de skridt, der er taget, og de oplysninger, der er lagt til grund for gennemførelsen af de procedurer for passende omhu, der er fastsat i afdeling II og III. Disse registre skal være tilgængelige i en tilstrækkelig lang periode og under alle omstændigheder i en periode på mindst fem og højst ti år efter udgangen af den Indberetningspligtige Periode, som de vedrører."
Disse krav er i forhold til de danske indberetningspligtige Platformsoperatører opfyldt ved SIL § 56, stk. 1. SIL § 56, stk. 1, fastslår således, at grundlaget for enhver indberetning efter skatteindberetningsloven og regler udstedt i medfør af denne, skal opbevares. Opbevaringen skal ske efter reglerne i bogføringsloven. Det fremgår af SIL § 56, stk. 1, 2. pkt. Det bemærkes herved, at de indberetningspligtige Platformsoperatører må formodes at være bogføringspligtige. Selv hvis den pågældende ikke er bogføringspligtig, opstår der imidlertid opbevaringspligt i medfør af bogføringsloven i kraft af indberetningspligten efter BEK nr. 1253 af 06/09/2022. Dette følger af SIL § 56, stk. 1, 3. pkt. (modsætningsvis).
Den bogføringspligtige er forpligtet til efter anmodning fra Skatteforvaltningen at indsende grundlaget for de oplysninger, der skal indberettes. Det fremgår af SIL § 56, stk. 2. Hvis anmodningen ikke opfyldes, kan Skatteforvaltningen give pålæg om, at materialet skal indsendes. Hjemmel hertil findes i SIL § 57, stk. 2. Efter SIL § 59 a er det forbundet med bødestraf, hvis et pålæg efter SIL § 57, stk. 2, ikke efterkommes rettidigt.
SIL § 56 henviser til bogføringsloven, hvor opbevaringsfristen er 5 år regnet fra udgangen af det regnskabsår, som materialet vedrører. Se afsnit A.B.1.2.3.9 Adgang til eSkatData om regnskab og bogføring vedrørende grundlaget for de indberettede oplysninger.
Se også afsnit A.B.1.2.8.6.9 Indberetningsfrist om den Indberetningspligtige Periode.
Læs også:
Med Skatteberegning 2023, kan du beregne skatten for indkomståret 2023. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2022, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2022.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed

