A.B.1.2.8.6.8.3.2 Samme Indberettende Platformsoperatør er indberetningspligtig til to forskellige lande
Indhold
Afsnittet indeholder:
- Indledning
- Undgåelse af dobbeltindberetning - EU-platformsoperatører
- Undgåelse af dobbeltindberetning - ikke-EU-platformsoperatører.
Indledning
Der er kriterier for, hvornår en platformsoperatør er en "Indberettende Platformsoperatør" i et EU-land. Se den danske implementering af reglen i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 5, nr. 1. Disse kriterier er gennemgået nærmere i afsnit A.B.1.2.8.6.8.2 Indberetningspligt til Danmark. De er indrettet sådan, at det er muligt, om end ikke almindeligt forekommende, at en Platformsoperatør opfylder kriterierne i mere end ét EU-land samtidig.
Der er derudover kriterier for, hvornår en platformsoperatør, der ikke har anden tilknytning til noget EU-land, kan blive en Indberettende Platformsoperatør, fordi den udøver virksomhed i et EU-land. Se den danske implementering af reglen i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 5, nr. 2, og afsnit A.B.1.2.8.6.8.2 Indberetningspligt til Danmark.2. Også her er det muligt, at samme platformsoperatør kan opfylde kriterierne for at være en Indberettende Platformsoperatør i mere end ét EU-land samtidig.
Undgåelse af dobbeltindberetning - EU-platformsoperatører
Dobbeltindberetning undgås for disse platformsoperatørers vedkommende ved, at DAC7 indeholder regler om, at en EU-platformsoperatør, der opfylder kriterierne for at være Indberettende Platformsoperatør i mere end ét EU-land, skal vælge ét EU-land, hvortil den vil indberette. Se den danske implementering af reglen i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 48, 2. pkt.
Det påhviler en Indberettende Platformsoperatør, der er i denne situation, at give den/de kompetente myndigheder i det/de øvrige EU-land(e), som den kunne have valgt at være indberetningspligtig til, om sit valg. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 48, 3. pkt. Se afsnit A.B.1.2.8.6.7.3 Accessoriske forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører, Sælgere, kompetente myndigheder og Europa-Kommissionen.2.
Undgåelse af dobbeltindberetning - ikke-EU-platformsoperatører
Dobbeltindberetning undgås for disse platformsoperatørers vedkommende ved, at DAC7 indeholder regler om, at en ikke-EU-platformsoperatør, der opfylder kriterierne for at være Indberettende Platformsoperatør i mere end ét EU-land, skal registrere sig hos den kompetente myndighed i ét EU-land, når den påbegynder sin virksomhed. Se den danske implementering af reglen i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 50.
I forbindelse med registreringen skal afgives en række oplysninger om den Indberettende Platformsoperatør m.v. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 51, stk. 1, og afsnit A.B.1.2.8.6.10.4 Platformsoperatører uden for EU. Disse oplysninger skal også registreres i et centralt register, der er etableret af Kommissionen, og som er tilgængeligt for de kompetente myndigheder i alle EU-landene. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 50, stk. 5.
Bemærk
BEK nr. 1253 af 06/09/2022 indeholder en undtagelsesbestemmelse, der går ud på, at Relevant Aktivitet i et EU-land ikke medfører indberetningspligt, hvis den pågældende platformsoperatør er en Kvalificeret Platformsoperatør uden for Unionen. Da ingen platformsoperatører, der er etableret uden for EU, ►endnu opfylder dette kriterium◄, er kriteriet ikke omtalt yderligere her. Se også afsnit A.B.1.2.8.6.7.3 Accessoriske forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører, Sælgere, kompetente myndigheder og Europa-Kommissionen.5.3 om ækvivalensproceduren.
Se også
Se også afsnit:
- A.B.1.2.8.6.3.3 om begreberne Platformsoperatør og Indberettende Platformsoperatør
- A.B.1.2.8.6.7.3.5.2 om det centrale register
- A.B.1.2.8.6.10.4 om registreringsregler for ikke-EU-platformsoperatører.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Kollegaen, professor Frederik Waage, antyder i artiklen, at dommernes tendens til at lade staten vinde kan skyldes dommernes manglende ekspertise på skatteområdet.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Som advokat på borgernes side er det min oplevelse, at domstolene ikke udøver tilstrækkelig kontrol med forvaltningen
Højesteretsadvokat Michael Serup: Borgerne vinder kun otte procent af de skattesager, der indbringes for domstolene - afspejler det god retssikkerhed eller manglen på samme?, Berlingske 24. juli 2025
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
