A.B.1.2.8.6.8.3.3 Mere end én Indberettende Platformsoperatør for samme Platform
Indhold
Dette afsnit indeholder
- Indledning
- Hovedregel
- Undtagelse
- Dokumentationskrav.
Indledning
Definitionen af begrebet "Platformsoperatør" i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 3 betyder, at to platformsoperatører godt kan være Indberetningspligtige Platformsoperatører i forhold til den samme Platform samtidig.
Disse Platformsoperatører kan selv enten være hjemmehørende i samme land eller i hvert sit land. Derudover kan den enkelte Platformsoperatør efter omstændighederne være hjemmehørende i mere end ét land. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 5, nr. 1, og afsnit A.B.1.2.8.6.8.3 Dobbeltindberetning og regler, der skal begrænse dobbeltindberetning.2.
Hovedregel
Som hovedregel er en Indberettende Platformsoperatør fritaget for at indberette oplysninger, som en anden Indberettende Platformsoperatør har indberettet.
Den indberetning, som den anden Indberettende Platformsoperatør har foretaget, kan enten angå hele aktiviteten på Platformen eller en nærmere afgrænset gruppe af Sælgere, der skal indberettes om. Den Indberettende Platformsoperatør er ansvarlig for at sikre sig, at den anden Indberettende Platformsoperatør rent faktisk har indberettet om alle Sælgere, som den har påtaget sig at indberette om.
Hvis den Indberettende Platformsoperatør, der søger fritagelse, selv kun har tilknytning til Danmark, gælder dette, hvad enten den anden Indberettende Platformsoperatør har indberettet i Danmark eller i et andet EU-land. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 40, stk. 2.
Hvis den Indberettende Platformsoperatør, der søger fritagelse, selv har tilknytning til mere end ét EU-land, gælder fritagelsen kun, hvis den anden Indberettende Platformsoperatør har indberettet i et andet EU-land. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 41, stk. 2.
Undtagelse
Fritagelsen for indberetningspligt i tilfælde af, at en anden Indberettende Platformsoperatør har indberettet samme oplysninger, gælder ikke for ikke-EU-platformsoperatører, der er Indberettende Platformsoperatører i kraft af, at de har formidlet Relevante Aktiviteter i et EU-land, se herom BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 5, nr. 2.
Derimod gælder undtagelsen i tilfælde, hvor den Indberettende Platformsoperatør, der søger fritagelse, selv er omfattet af bekendtgørelsens § 5, nr. 1, og den anden Indberettende Platformsoperatør er omfattet af § 5, nr. 2.
Se også afsnit A.B.1.2.8.6.3.3 Om begrebet Platformsoperatør om begrebet "Platformsoperatør".
Dokumentationskrav
Det er en betingelse for fritagelse for indberetningspligten, at den Indberettende Platformsoperatør kan dokumentere, at de samme oplysninger er indberettet af en anden Platformsoperatør. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 40, stk. 2, og § 41, stk. 2.
Når indberetningspligten delegeres til en anden Indberettende Platformsoperatør, bør den delegerende Platformsoperatør sikre sig, at der foreligger og kan dokumenteres et klart aftalegrundlag for fordelingen af forpligtelser mellem de to parter. Herunder skal den delegerende platformsoperatør forpligte sig til at videregive nødvendige oplysninger til den, platformsoperatør, der skal udføre due diligence-procedurerne. Samtidig skal den delegerende platformsoperatør til enhver tid have adgang til oplysninger, der er indsamlet af den udførende platformsoperatør, således at den delegerende platformsoperatør har mulighed for fx at fremlægge disse oplysninger, hvis den gøres til genstand for en kontrol.
Hvor to Platformsoperatører har aftalt at fordele forpligtelserne til at gennemføre due diligence-procedurer med hensyn til Sælgere på en Platform, som de begge er Indberettende Platformsoperatører for, bør de kunne fremlægge dokumentation for, hvordan forpligtelserne er fordelt. Dokumentationen vil fx kunne bestå i fremlæggelse af aftaler, hvori én af parterne påtager sig indberetningsforpligtelsen vedrørende hele aktiviteten på Platformen eller en nærmere afgrænset gruppe af Sælgere, der skal indberettes om. Begge platformsoperatører bør endvidere kunne dokumentere, at de har sikret sig fuldt overblik over, hvilke grupper af Sælgere, de hver især har aftalt at indberette om, samt hvilke lande de hver især indberetter til. Sælgerne kan fx afgrænses efter aktivitetstype, Platform (hvor de to platformsoperatører driver mere end én platform sammen), hjemland eller andre klart afgrænsede kriterier.
Bemærk
Ifølge BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 38, stk. 1, 1. pkt., skal den Indberettende Platformsoperatør, der aftaler at gennemføre due diligence-procedurer på vegne af en anden Indberettende Platformsoperatør, følge reglerne i BEK’s kapitel 2, dvs. de danske regler. Skatteforvaltningen har noteret sig, at den anden Indberettende Platformsoperatør godt kan være hjemmehørende i et andet EU-land end Danmark. Skatteforvaltningen bemærker videre, at der i DAC7 bilag V Afdeling II H 2 refereres til reglerne i den pågældende afdeling af bilag V, men ikke til nationale regler. Skatteforvaltningen vil derfor praktisere bestemmelsen sådan, at fritagelse også er mulig, hvor den anden Indberettende Platformsoperatør befinder sig i et andet EU-land og indberetter dér i overensstemmelse med de til kapitel 2 svarende regler i det pågældende lands implementeringslovgivning.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Kollegaen, professor Frederik Waage, antyder i artiklen, at dommernes tendens til at lade staten vinde kan skyldes dommernes manglende ekspertise på skatteområdet.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Som advokat på borgernes side er det min oplevelse, at domstolene ikke udøver tilstrækkelig kontrol med forvaltningen
Højesteretsadvokat Michael Serup: Borgerne vinder kun otte procent af de skattesager, der indbringes for domstolene - afspejler det god retssikkerhed eller manglen på samme?, Berlingske 24. juli 2025
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
