E.A.4.6.10 Overskudsvarme
Indhold
Dette afsnit handler om reduceret godtgørelse af energiafgifter i forbindelse med overskudsvarme. Reduktionen i godtgørelsen betegnes overskudsvarmeafgift.
Afsnittet indeholder:
- Regel og lovgrundlag (E.A.4.6.10.1 Regel og lovgrundlag)
- Definition (E.A.4.6.10.2 Definition)
- Beregning og betaling af overskudsvarmeafgift (E.A.4.6.10.3 Beregning og betaling af overskudsvarmeafgift)
- Udnyttelse af varm procesluft (E.A.4.6.10.4 Udnyttelse af varm procesluft)
- Genindvinding af rumvarme og overskudsvarme (E.A.4.6.10.5 Genindvinding af rumvarme og overskudsvarme)
- Afsætning af overskudsvarme som er omfattet af energieffektiviseringsordningen (E.A.4.6.10.6 Afsætning af overskudsvarme som er omfattet af energieffektiviseringsordningen)
- Leverancer af overskudsvarme omfattet af dispensation fra 1995 (E.A.4.6.10.7 Leverancer af overskudsvarme omfattet af dispensation fra 1995)
- Satser ved nedsættelse (E.A.4.6.10.8 Satser ved nedsættelse).
Bemærk
Ved lov nr. 329 af 28. marts 2023 er der fra den 1. april 2023 genindført hjemmel i mineralolieafgiftsloven til at opkræve afgift af overskudsvarme fra varme og varer, for hvilke MINAL § 9, stk. 11 finder anvendelse.
Ved lov nr. 138 af 25. februar 2020 og lov nr. 2606 af 28. december 2021 er der sket omfattende ændringer i reglerne om overskudsvarmeafgift.
Visse ændringer som følge af ovennævnte lov nr. 138 af 25. februar 2020 er sat i kraft ved BEK nr. 2099 af 22. november 2021.
Der gælder særlige regler for overskudsvarme, som er baseret på afgiftspligtig biogas mv. Disse regler om biogas mv. er beskrevet i afsnit E.A.4.4.11.2.3 Godtgørelse af afgiften på biogas mv. Godtgørelse af afgiften på biogas mv.
Visse dele af lov nr. 138 af 25. februar 2020 og lov nr. 2606 af 28. december 2021 er ikke sat i kraft.
Nye regler om overskudsvarmeafgift, som endnu ikke er trådt i kraft, er ikke beskrevet i denne udgave af Den juridiske vejledning.
Bemærk
Ved lov nr. 2225 af 29. december 2020 er overskudsvarmeafgiften i elafgiftsloven bortfaldet.
Se også
Se også afsnit E.A.4.4.11.2.3 Godtgørelse af afgiften på biogas mv.
Se også afsnit om E.A.4.6.10.1 Regel og lovgrundlag Regel og grundlag.
Se også afsnit E.A.4.6.13.7 Efterregulering af energiafgifter.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Kollegaen, professor Frederik Waage, antyder i artiklen, at dommernes tendens til at lade staten vinde kan skyldes dommernes manglende ekspertise på skatteområdet.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Som advokat på borgernes side er det min oplevelse, at domstolene ikke udøver tilstrækkelig kontrol med forvaltningen
Højesteretsadvokat Michael Serup: Borgerne vinder kun otte procent af de skattesager, der indbringes for domstolene - afspejler det god retssikkerhed eller manglen på samme?, Berlingske 24. juli 2025
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
