Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

E.A.9.9 Almennyttigt lotteri (nye regler pr. 1. januar 2025)

Indhold

►Afsnittet handler om afgift af almennyttige lotterier.

Afsnittet indeholder:

    • Regel
    • Afgift og overgangsperiode
    • Hvem skal have en tilladelse?
    • Overskud og beregning af overskudsprocent
    • Registrering◄

    Regel

    ►Reglerne om almennyttigt lotteri blev ændret pr. 21. november 2024, se lov nr. 1177 af 19. november 2024.

    Loven har virkning for almennyttige lotterier, der ifølge tilladelsen kan påbegyndes den 1. januar 2025 eller senere. 

    Se om reglerne før 1. januar 2025 i Den juridiske vejledning 2024-2 og tidligere udgaver.

    Der kan fra 1. januar 2025 gives tilladelse til afholdelse af landbaseret lotteri til fordel for:

    • Et almennyttigt formål eller
    • Et politisk parti, som er opstillingsberettiget til Folketinget eller et nationalt parlament i et andet EU- eller EØS-land, og som afholder lotteri til fordel for sig selv.

    Hele overskuddet fra lotteriet skal udloddes til det eller de formål, der er givet tilladelse til. Se SPILL § 10.◄

    ►Se også

    • BEK nr. 1438 af 6. december 2024 om almennyttige lotterier.
    • Spillemyndighedens juridiske vejledning om spil, afsnit J.A.7 Almennyttigt lotteri
    • Læs mere om de nye regler på Spillemyndighedens hjemmeside, Lotteriregler.dk.◄

    Afgift og overgangsperiode

    ►Reglen om gevinstafgift for almennyttige lotterier blev ophævet med virkning fra 1. januar 2025.

    Overgangsperiode

    Tilladelser med startdato den 1. januar 2025 eller senere:
    Der skal ikke betales gevinstafgift.

    Tilladelser, hvor afholdelse af lotteri kan påbegyndes før den 1. januar 2025, men hvor tilladelsen udløber den 1. januar 2025 eller senere:
    Der skal ikke betales afgift for gevinster, hvor gevinstudbetalingen/-udleveringen sker den 1. januar 2025 eller senere.

    Det relevante tidspunkt er, hvornår gevinstudbetalingen/-udleveringen sker.

    Hvis der præmiesøges i 2024, men gevinstudbetalingen/-udleveringen først sker i 2025, skal der ikke betales gevinstafgift.

    Hvis gevinstudbetalingen/-udleveringen sker i 2024, skal der betales gevinstafgift.

    Dvs. uanset meddelelsestidspunktet for tilladelsen skal der for almennyttigt lotteri, der ifølge tilladelsen kan påbegyndes før den 1. januar 2025, men hvor tilladelsen udløber den 1. januar 2025 eller senere, ikke betales afgift for gevinster, hvis gevinstudbetalingen/-udleveringen sker den 1. januar 2025 eller senere.

    For almennyttigt lotteri, hvor tilladelsen er meddelt før den 21. november 2024, har loven dog kun virkning, i det omfang tilladelsesindehaveren vælger det. Valget kan ikke omgøres. ◄

    ►Se også

    • Læs mere om "Gevinstafgift" og "Overgangsperiode" på Spillemyndighedens hjemmeside, Lotteriregler.dk, under "Oftest stillede spørgsmål".◄

    Hvem skal have en tilladelse?

    ►Alle, der afholder lotteri og har en samlet årlig salgssum på 15.000 kr. og derover, hvor der betales en indsats, og hvor tilfældighed afgør, hvem der vinder en gevinst, skal have en tilladelse.

    Det er Spillemyndigheden, der giver tilladelse til at afholde almennyttigt lotteri. Se SPILL § 10 (som blev ændret ved lov nr. 1177 af 19. november 2024).◄

    Bagatelgrænse
    For landbaserede lotterier med en samlet årlig salgssum under 15.000 kr. stilles der ikke krav til arrangør, formål, afholdelse eller overskud.

    Landbaserede lotterier under bagatelgrænsen er ikke underlagt Spillemyndighedens tilsyn, og der skal ikke indsendes ansøgning.

    Landbaserede lotterier med en samlet årlig salgssum under 15.000 kr. kan derfor afholdes, uanset om der udloddes til et almennyttigt formål eller ej.

    Foreninger med en forventet samlet årlig salgssum under 15.000 kr. kan få en tilladelse, hvis dette ønskes. Når afholdelsen sker på grundlag af en meddelt tilladelse, skal kravene til den meddelte tilladelseskategori opfyldes.◄

    Årlig salgssum fra 15.000 kr. til og med 200.000 kr. (kategori 1)
    Tilladelse kan gives til foreninger og offentligt støttede enheder, hvor lotterierne har en samlet årlig salgssum fra 15.000 kr. til og med 200.000 kr.

    Særligt for denne tilladelseskategori er, at der alene må benyttes frivillig ulønnet arbejdskraft i forbindelse med hvert enkelt lotteri, at der ikke må kunne vindes kontantgevinster, og at værdien af hver enkelt gevinst ikke må overstige 750 kr. for varegevinster og 200 kr. for gavekort.

    Der er i denne tilladelseskategori intet krav til overskuddets størrelse, men blot at der skal være et overskud, og at hele overskuddet skal gå til det eller de almennyttige formål, der er givet tilladelse til.

    Offentligt støttede enheder er undtaget fra reglerne i lovens kapitel 4 om kriterier for udbud af spil, men der kan fastsættes vilkår til tilladelsen efter SPILL § 32.

    Se SPILL § 10, stk. 2 (som blev ændret ved lov nr. 1177 af 19. november 2024).◄

    Årlig salgssum fra 15.000 kr. til og med 5.000.000 kr. (kategori 2)
    Tilladelse til lotteri med en samlet årlig salgssum fra 15.000 kr. til og med 5.000.000 kr. kan gives til foreninger, fonde, selvejende institutioner og virksomheder.

    Tilladelse kan ikke gives til enkeltmandsvirksomheder og til personligt ejede mindre virksomheder.

    For foreninger skal overskuddet udgøre minimum 15 pct. af salgssummen.

    For øvrige skal overskuddet udgøre minimum 35 pct. af salgssummen.

    Se SPILL § 10, stk. 3 (som blev ændret ved lov nr. 1177 af 19. november 2024).◄

    Årlig salgssum over 5.000.000 kr. til og med 100.000.000 kr. (kategori 3)
    Tilladelse til lotteri med en samlet årlig salgssum over 5.000.000 kr. til og med 100.000.000 kr. kan gives til foreninger, fonde, selvejende institutioner og virksomheder.

    Tilladelse kan ikke gives til enkeltmandsvirksomheder og til personligt ejede mindre virksomheder.

    Overskuddet skal udgøre minimum 35 pct. af salgssummen.

    Se SPILL § 10, stk. 4 (som blev ændret ved lov nr. 1177 af 19. november 2024).◄

    ►Se også

    • Yderligere krav fremgår af BEK nr. 1438 af 6. december 2024 om almennyttige lotterier.
    • Spillemyndighedens juridiske vejledning om spil, afsnit J.A.7.3 Tilladelse
    • Læs mere om "Bagatelgrænse" og "Tilladelse" på Spillemyndighedens hjemmeside, Lotteriregler.dk.◄

    Overskud og beregning af overskudsprocent

    Overskud
    Overskuddet skal udgøre mindst 35 % af salgssummen i tilladelseskategori 2 og 3, dog 15 % for foreninger i tilladelseskategori 2. Bemærk, at det er hele overskuddet, der skal udloddes i alle tre kategorier.

    Overskuddet er salgssum + evt. øvrige indtægter fra lotteriet (eks. salg af lodder eller spilleplader og annonceringsindtægter, eks. i forbindelse med tryk på lodder) fratrukket rimelige udgifter forbundet med lotteriet (eks. tryk af lodder, udgifter til gevinster eller notar).

    Værdien af sponsorerede gevinster skal ikke medregnes i forbindelse med beregningen af overskuddet.◄

    Beregning af overskudsprocent
    Overskudsprocenten beregnes som: Overskud/salgssum x 100

    Eksempel 1:
    Salgssum (indtægter ved salg af spilleplader/lodder) = 100.000 kr.

    Udgifter = 65.000 kr.

    Overskud = 35.000 kr. (100.000 kr. - 65.000 kr.)

    Overskudsprocent = 35 % ((35.000/100.000) x 100)

    Eksempel 2:
    Salgssum (indtægter ved salg af spilleplader/lodder) = 100.000 kr.

    Indtægter fra annoncering = 20.000 kr.

    Udgifter = 65.000 kr.

    Overskud = 55.000 kr. (120.000 kr. - 65.000 kr.)

    Overskudsprocent = 55 % ((55.000/100.000) x 100)

    Bemærk: Hele overskuddet skal udloddes til det almennyttige formål.◄

    ►Se også

    • Læs mere om "Overskud fra lotteriafvikling" og "Beregning af overskudsprocent" på Spillemyndighedens hjemmeside, Lotteriregler.dk.◄

      Udlodning

      ►Udlodningen skal ske via bankoverførsel, og overskuddet skal senest ved regnskabsaflæggelsen være udloddet. Se BEK nr. 1438 af 6. december 2024 om almennyttige lotterier § 25. ◄

      ►Se også

      Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

      ,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

      Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

      Skattesager
      Befordring
      Rejse
      Erhvervsmæssige udgifter
      Personalegoder
      Lønmodtagere
      Virksomheder
      Ægteskab og samliv
      Børn
      Bolig og fast ejendom
      Motor
      Pension
      Aktier og obligationer
      Gaver
      Arv
      Arbejde i udlandet
      Flytning til og fra Danmark
      Told og afgift
      ! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.