Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-2
<< >>

E.B.3.1.5.2 Omdannelse, herunder fra ApS til A/S mv.

Skattestyrelsen har i SKM2023.2.SKTST fundet anledning til at ændre og præcisere praksis vedrørende omdannelse omfattet af TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 6a.

Af forarbejderne til tinglysningsafgiftslovens § 6a fremgår følgende vedrørende omdannelse:

"(…) Fusion, der f.eks. indebærer sammensmeltning af aktieselskaber, og visse omdannelser er fritaget efter de gældende regler i stempelafgiftslovens § 53, stk. 5. Virksomhedsomdannelse, dvs. omdannelse af et personligt firma til aktieselskab/anpartsselskab, hvorved en bestående virksomhed overdrages til et selskab, og den hidtidige indehaver får vederlag for overdragelsen i form af aktier/anparter i selskabet og tillige eventuelt pante- og gældsbreve, er omfattet af reglerne i lov om skattefri virksomhedsomdannelse. (…)"

Det fremgår således, at omdannelse af personligt ejede virksomheder efter virksomhedsomdannelsesloven, er omfattet af § 6a. Se nærmere om personligt ejede virksomheder i afsnit E.B.3.1.5.3 Omdannelse af personlig virksomhed til selskab.

Forarbejderne henviser endvidere specifikt til fritagelsen af visse typer omdannelser i den dagældende stempelafgiftslovs § 53, stk. 5. Efter dagældende § 53, stk. 5, nr. 3-6, var følgende omdannelser fritaget:

"4. realkreditinstitutters omdannelse, jf. kapitel 12 i realkreditloven,

5. forsikringsforeningers omdannelse til aktieselskaber, jf. § 14 d i lov om beskatning ved fusion af aktieselskaber m.v.,

6. andelskassers og sammenslutninger af andelskassers omdannelse til aktieselskaber, jf. kapitel 12 c i lov om banker og sparekasser."

Der foreligger således omdannelse omfattet af TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 6 a når:

  • en personligt ejet virksomhed omdannes til aktieselskab/anpartsselskab, hvorved en bestående virksomhed overdrages til et selskab, og
  • den hidtidige indehaver får vederlag for overdragelsen i form af aktier/anparter i selskabet og tillige eventuelt pante- og gældsbreve, efter reglerne i lov om skattefri virksomhedsomdannelse.

Det indebærer, jf. henvisningen til virksomhedsomdannelsesloven i forarbejderne, bl.a., at

  • vederlaget for virksomheden udelukkende skal bestå i aktier eller anparter, og at
  • ejerforholdet ikke må forrykkes i forbindelse med virksomhedsomdannelsen.

Omdannelser af finansielle virksomheder til aktieselskaber ifølge den finansielle lovgivning, er også omfattet, jf. de citerede forarbejder.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at omdannelse omfattet af TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 6 a også vil kunne foretages af andre selskabsformer og juridiske enheder, hvis ejerforholdet videreføres uændret (ejerne er identiske) og i samme forhold som hidtil, de hidtidige ejere udelukkende modtager vederlag i aktier, anparter eller andele i den omdannede enhed, og virksomheden videreføres i sin helhed med overførsel af alle aktiver og passiver.

Ved omdannelse af anpartsselskaber til aktieselskab eller omvendt, er tinglysning af adkomstændringen således omfattet af TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 6a.

Ændring fra den ene selskabsform til den anden selskabsform betragtes som ændring til en ny juridisk enhed. Adkomstændringen er derfor en tinglysning efter TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 6a, og ikke en navneændring efter TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 7, stk. 3. Se SKM2004.413.ØLR.

Der er dog praksis for at notere en navneændring, hvis CVR-nummeret forbliver uændret.

Et partnerselskab (P/S) kan desuden omdannes til aktieselskab og omvendt. Et andelsselskab kan også omdannes til et aktieselskab.

Et andelsselskab med begrænset ansvar (a.m.b.a) kan omdannes til en forening, hvor medlemmerne ikke hæfter for foreningens gæld. Se SKM2021.465.SR.

Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse Afgørelsen i stikord Kommentarer
Landsretsdomme

SKM2004.413.ØLR

Vedrører, hvorvidt tinglysning af en adkomstændring udløser afgift efter TAL § 6 a (tidligere § 7, stk. 1), i tilfælde, hvor der sker omdannelse af et selskab fra anpartsselskab til aktieselskab.

Landsretten fandt, at en sådan omdannelse er afgiftspligtig efter dagældende TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 7, stk. 1 (nu § 6 a), og ikke er en afgiftsfri navneændring efter dagældende § 7, stk. 4, 2. pkt. (nu § 7, stk. 3, 2. pkt.), som hævdet af det sagsøgende selskab.

Skatterådet

SKM2021.465.SR

Skatterådet kunne bekræfte, at omdannelsen fra et a.m.b.a. til en forening var omfattet af tinglysningsafgiftslovens bestemmelse om adkomstændringer ved selskabers m.v. fusion, fission, omdannelse eller tilførsel af aktiver til sådanne selskaber. A.m.b.a.’et og foreningen var omfattet af begrebet "selskaber mv." i tinglysningsafgiftsloven. Der var tale om en ændring af praksis på baggrund af Højesterets dom offentliggjort i SKM2021.110.HR.

SKM2013.405.SR

Skatterådet bekræfter, at der ved tinglysning af adkomstændringer efter TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 6a på flere forskellige ejendomme i forbindelse med omdannelsen af et ejendomsselskab til et P/S, alene skal betales én afgift på 1.400 kr. (dagældende sats), såfremt alle tinglysningerne vil være et led i et samlet ejerskifte/ omdannelse, som bygger på samme retsforhold mellem parterne, jf. TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 9.

 
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.