A.C.2.1.2.1.3.1 Fysiske personer, der er undtaget oplysningspligten
Indhold
Dette afsnit handler om, hvilke fysiske personer der ifølge SKL (skattekontrolloven) § 3 er undtaget for oplysningspligten efter SKL (skattekontrolloven) § 2 .
Afsnittet indeholder:
- Børn, der ikke er fyldt 15 år ved indkomstårets udløb (A.C.2.1.2.1.3.1 Fysiske personer, der er undtaget oplysningspligten.1)
- Visse personer, der alene er skattepligtige efter KSL (kildeskatteloven) § 2 (A.C.2.1.2.1.3.1 Fysiske personer, der er undtaget oplysningspligten.2)
- Personer, der alene er skattepligtige efter KSL (kildeskatteloven) § 2, stk. 2, når de pågældende alene beskattes efter SØBL § 9, stk. 1, jf. dog stk. 2. (A.C.2.1.2.1.3.1 Fysiske personer, der er undtaget oplysningspligten.3)
- Undtagelse fra oplysningspligten gælder ikke (A.C.2.1.2.1.3.1 Fysiske personer, der er undtaget oplysningspligten.4)
Se også
Se også afsnit A.C.2.1.2.1.3.2 Juridiske personer, der er undtaget oplysningspligten om juridiske personer, der er undtaget oplysningspligten.
Oversigt over ændringer i forhold til den tidligere skattekontrollov
Den nugældende SKL (skattekontrolloven) § 3 erstatter den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 2.
| Tidligere SKL (skattekontrolloven) | Gældende SKL (skattekontrolloven) | Indholdet af ændringer |
| § 2, stk. 1, nr. 1, | § 3, stk. 1, nr. 1 | Efter bestemmelsen er børn, der ikke er fyldt 15 år ved indkomstårets begyndelse, ikke omfattet af oplysningspligten i § 2, medmindre de i indkomståret har haft skattepligtig indkomst, jf. KSL (kildeskatteloven) § 5. Bestemmelsen svarer til den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 2, stk. 1, nr. 1, bortset fra, at der til bestemmelsen er føjet en henvisning til KSL (kildeskatteloven) § 5. |
| 2 §, stk. 1, nr. 2, | § 3, stk. 1, nr. 2 | Det følger af bestemmelsen at oplysningspligten ikke omfatter personer, der alene er skattepligtige efter KSL (kildeskatteloven) § 2, stk. 1, nr. 3, 6 eller 8, jf. dog stk. 2. Bestemmelsen er en videreførelse af den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 2, stk. 1, nr. 2. Dog er der tilføjet en henvisning til stk. 2 og sidste led skilt ud til en særskilt bestemmelse i nr. 3., jf. nedenfor. |
| § 2, stk. 1, nr. 2 | § 3, stk. 1, nr. 3 | Efter bestemmelsen omfatter oplysningspligten ikke personer, der alene er skattepligtige efter KSL (kildeskatteloven) § 2, stk. 2, når de pågældende alene beskattes efter sømandsbeskatningslovens § 9, stk. 1, jf. dog stk. 2. Bestemmelsen er en videreførelse af den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 2, stk. 1, nr. 2, sidste led. Dog er der foretaget en redaktionel ændring ved betegnelsen af lov om beskatning af søfolk som sømandsbeskatningsloven |
| § 2, stk. 2, 1. pkt | § 3, stk. 2, 1. pkt | Efter § 3, stk. 2, 1. pkt., gælder undtagelserne som nævnt i stk. 1, nr. 2, ikke, hvis den skattepligtige har modtaget udbytte omfattet af LL (ligningsloven) § 16 A, stk. 1 og 2, eller afståelsessummer omfattet af LL (ligningsloven) § 16 B, i hvilke der ikke er indeholdt udbytteskat efter KSL (kildeskatteloven) § 65, medmindre udbyttet eller afståelsessummerne er omfattet af KSL (kildeskatteloven) § 65, stk. 5. Bestemmelsen er en videreførelse af den tidligereSKL § 2, stk. 2, 1. pkt., med de redaktionelle ændringer, at udtrykket "fritagelserne" erstattes af "undtagelserne" og "m.v." erstattes af "afståelsessummerne". |
| § 2, stk. 2, 2. pkt | § 3, stk. 2, 2. pkt. | §Efter 3, stk. 2, 2. pkt., gælder undtagelsen fra oplysningspligten heller ikke for en skattepligtig, som er omfattet af KSL (kildeskatteloven) § 2, stk. 1, nr. 3, og som har valgt at blive beskattet efter KSL (kildeskatteloven) § 2, stk. 1, nr. 1. Bestemmelsen i § 3, stk. 2, 2. pkt., er en videreførelse af den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 2, stk. 2, 2. pkt. med den redaktionelle ændring, at udtrykket "fritagelserne" erstattes af "undtagelserne" og henvisningen til stk. 1, nr. 2, er udeladt. Det sidste skyldes, at bestemmelsen i stk. 2 alene angår stk. 1, nr. 2. |
Læs også:
Med Skatteberegning 2023, kan du beregne skatten for indkomståret 2023. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2022, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2022.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed

