A.A.1.4 Kommunale servicecentre
Indhold
Afsnittet indeholder:
- Regelgrundlaget for kommunale servicecentre
- De kommunale servicecentres kompetence.
Regelgrundlaget for kommunale servicecentre
Skatteministeren kan fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen i landets kommuner skal løse opgaver, der har karakter af borgervejledning og lignende faktisk forvaltningsmyndighed, og som efter SFL (skatteforvaltningsloven) § 1 hører under Skatteforvaltningens opgaver. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 16, stk. 2.
Skatteministeren har udnyttet denne bemyndigelse. Se BEK nr. 1007 af 20. oktober 2005 om kommunernes borgerbetjening på skatteområdet.
De kommunale servicecentres kompetence
De kommunale servicecentre kan yde generel vejledning, og i visse tilfælde kan de også udøve lignende faktisk forvaltningsvirksomhed.
Generel vejledning
Kommunerne er ikke bemyndiget til at træffe nogen form for forvaltningsafgørelser.
Kommunernes bemyndigelse består i generel vejledning og information, herunder udlevering af informationsmateriale mv. De kan også yde bistand til søgning af relevante oplysninger på Skatteforvaltningens hjemmeside samt vejledning i brugen af digitale tjenester i øvrigt. Se BEK nr. 1007 af 20/10/2005 §§ 2-3.
Øvrig faktisk forvaltningsvirksomhed
Hvad angår øvrig faktisk forvaltningsvirksomhed omfatter bemyndigelsen:
- en række ekspeditioner i relation til administrationen af forskud, ekskl. forskudsændringer, som forudsætter, at der træffes afgørelse
- modtagelse af selvangivelser, forskudsskemaer og øvrigt materiale på vegne af Skatteforvaltningen.
I relation til frister anses materiale for modtaget hos Skatteforvaltningen den dato, hvor materialet er modtaget hos kommunen.
Kommunen skal vejlede om betydningen af formkrav og frister.
Se BEK nr. 1007 af 20/10/2005 §§ 4-5.
Grænser for den saglige kompetence
I det omfang behandlingen af en borgerhenvendelse vil gå uden for rammerne af bemyndigelsen i bekendtgørelsen, skal kommunen straks foretage den nødvendige videreformidling til Skatteforvaltningen. Omvendt er det fastsat, at Skatteforvaltningen ikke kan henvise borgerhenvendelser om skat til en kommune. Se BEK nr. 1007 af 20/10/2005 § 6.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
