A.A.9.9.2 Forældelse af borger/virksomhedskrav
Indhold
Dette afsnit handler om fristerne for borger/virksomhed at søge om toldgodtgørelse og toldfritagelse.
Afsnittet indeholder:
- Lovgrundlag
- Fristerne for at søge om toldgodtgørelse/-fritagelse
Lovgrundlag
Fristerne for borger/virksomhed at søge om toldgodtgørelse/-fritagelse findes i EUTK art. 121. Disse regler suppleres af forældelsesloven i de tilfælde, hvor reglerne i EUTK ikke udtømmende gør op med forældelsesspørgsmålene.
Fristerne for at søge om toldgodtgørelse/-fritagelse
Efter EUTK art. 121, skal en ansøgning om toldgodtgørelse/-fritagelse vedr.
- for meget opkrævet import- eller eksportafgift
- fejl begået af de kompetente myndigheder eller
- ret og rimelighed,
indgives inden 3 år regnet fra datoen for meddelelse af toldskylden.
I tilfælde af defekte varer eller varer, der er ikkebestillingsvarende, er fristen for at ansøge om godtgørelse og fritagelse i henhold til EUTK art. 116, 1 år efter meddelelse af toldskylden.
I tilfælde af, at en toldangivelse bliver erklæret ugyldig, skal ansøgninger om godtgørelse og fritagelse i henhold til EUTK art. 116, indgives inden den frist, der er angivet i reglerne for ugyldiggørelse. Fristerne for ugyldiggørelse af en toldangivelse efter frigivelse af varerne fremgår af DF art. 148. Se DF art. 148, F.A.13.3 Godtgørelse, når toldangivelsen erklæres ugyldig, efter at import- eller eksportafgifter er blevet betalt og F.A.16.1.6.4 Ugyldiggørelse af en toldangivelse.
3 års fristen og 1 års fristen kan forlænges, hvis det har været umuligt at anmode om genoptagelse på grund af hændelige omstændigheder eller force majeure. Se EUTK art. 121, stk. 1, 2 afsnit.
Hvis der er indgivet en klage over toldskylden efter reglerne i EUTK art. 44, suspenderes fristerne fra den dag, hvor klagen indgives, og under hele klageproceduren. Se EUTK art. 121, stk. 3.
Se også
Se også afsnit
- F.A.13.2 om generelle betingelser og regler for godtgørelse af eller fritagelse for import- og eksportafgifter (told).
- A.A.7.8 for generelt om frister i EUTK.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
