A.B.1.2.6.2 Indberetningspligt for arbejdsløshedskasser
Indhold
Dette afsnit handler om indberetningspligten for arbejdsløshedskasserne.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Indberetningen
Se SIL § 32.
Regel
Arbejdsløshedskasser, der er godkendt af beskæftigelsesministeren i henhold til § 31 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., skal hvert år indberette til Skatteforvaltningen om de indbetalinger, der er modtaget fra medlemmer i det forudgående kalenderår, herunder oplysninger til identifikation af den enkelte indbetaler. Se SIL § 32.
Indberetningen
Arbejdsløshedskasser, der er godkendt i henhold til lov om arbejdsløshedsforsikring mv., skal til Skatteforvaltningen indberette om modtagne indbetalinger fra medlemmer. Se SIL § 32.
Der er ikke indberetningspligt for præmier til en privattegnet arbejdsløshedsforsikring, men der kan indgås en frivillig aftale mellem forsikringstager og forsikringsselskab om indberetning.
Arbejdsløshedskassernes indberetningspligt skal ses i sammenhæng med, at de pågældende indbetalinger er fradragsberettigede for indbetaleren i forbindelse med opgørelsen af den skattepligtige indkomst, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) §§ 49 og 49 A, om personens fradragsret for indbetalinger til arbejdsløshedskasserne►◄. Indberetningen sikrer, at indbetalingerne kan fortrykkes på indbetalerens/medlemmets årsopgørelse som en fradragsberettiget indbetaling. Derved sikres medlemmets fradragsret for indbetalinger ved den automatiske indberetning, som arbejdsløshedskassen er forpligtet til at foretage.
I PBL (pensionsbeskatningsloven) § 49 er det således fastsat, at personer ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst har fradragsret for udgifter til arbejdsløshedsforsikring. Endvidere er det i PBL (pensionsbeskatningsloven) § 49 A fastsat, at et medlem af en arbejdsløshedskasse ligeledes kan fradrage udgifter til bidrag til efterlønsordningen.
Eventuelle udbetalinger betragtes som A-indkomst og er indberetningspligtige efter SIL § 1 og 2.
Bemærk
Indberetning skal foretages til Skatteforvaltningen senest den 20. januar eller, hvis denne dag er en lørdag eller søndag, senest den følgende mandag. Se SIL § 54.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
