A.B.1.2.8.6.7.3.5.2 Det centrale register
Indhold
Afsnittet indeholder:
- Regel
- DAC 7 og gennemførelsesforordningen
- Register over ikke-EU-platformsoperatører
- Register over Undtagne Platformsoperatører.
Regel
DAC artikel 8ac, stk. 6, som indsat ved DAC7, forpligter Kommissionen til at oprette "senest den 31. december 2022 et centralt register over de oplysninger, hvorom der skal underrettes i overensstemmelse med denne artikels stk. 5, og som skal meddeles i overensstemmelse med bilag V, afdeling IV, afsnit F, punkt 2. Dette centrale register skal være tilgængeligt for de kompetente myndigheder i alle medlemsstater."
Det fremgår af sammenhængen i direktivet, at registret skal indeholde to former for oplysninger:
- Oplysninger om platformsoperatører, som en kompetent myndighed i et EU-land har godkendt som værende Undtagne Platformsoperatører efter reglerne i DAC7 bilag V afdeling I, afsnit A, punkt 3, dvs. BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 4 eller et andet EU-lands tilsvarende regler og
- Oplysninger om ikke-EU-platformsoperatører, der er blevet registreret som Indberettende Platformsoperatører i et EU-land efter reglerne i DAC7 bilag V, afdeling IV, afsnit F, punkt 2, dvs. BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 5, nr. 2, eller et andet EU-lands tilsvarende regler.
Bemærk
Det er ikke pålagt Kommissionen at føre register over alle Indberettende Platformsoperatører i alle EU-lande, herunder heller ikke register over de Indberettende Platformsoperatører, der har haft mulighed for at vælge, til hvilket EU-land de vil indberette. Her har platformsoperatøren i stedet selv en underretningspligt.
Se også
Se også afsnit
- A.B.1.2.8.6.7.3.2 om platformsoperatørens underretningsforpligtelse
- A.B.1.2.8.6.8.3.2 om platformsoperatører, der har valgmulighed.
DAC7 og gennemførelsesforordningen
DAC bilag V afdeling IV, afsnit F, punkt 2, som indsat ved DAC7 opregner de oplysninger, som det centrale register skal indeholde vedrørende ikke-EU-platformsoperatørerne, mens der om de Undtagne Platformsoperatører kun står i DAC7 bilag V, afdeling I, afsnit A, punkt 3, at de skal registreres.
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2022/1467 af 05/09/2022 om ændring af gennemførelsesforordning (EU) 2015/2378 indeholder i bilag XVI detaljer om de oplysninger, der skal indberettes til registeret om de Undtagne Platformsoperatører.
Register over ikke-EU-platformsoperatører
Registeret skal indeholde de oplysninger, som platformsoperatørerne er forpligtet til at afgive i forbindelse med, at de registrerer sig for indberetningspligten, jf. for så vidt angår registrering i Danmark BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 51, stk. 1. Se afsnit A.B.1.2.8.6.10.4 Platformsoperatører uden for EU.
Register over Undtagne Platformsoperatører
Registret skal indeholde de oplysninger, som er fastlagt ved Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2022/1467 af 05/09/2022 om ændring af gennemførelsesforordning (EU) 2015/2378 bilag XVI. Se afsnit A.B.1.2.8.6.7.3 Accessoriske forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører, Sælgere, kompetente myndigheder og Europa-Kommissionen.4 om de kompetente myndigheders forpligtelse til at indberette oplysninger til registret.
Registeret skal også opdateres af medlemslandenes kompetente myndigheder, efterhånden som der kommer nye oplysninger om en allerede registreret Undtagen Platformsoperatør. Se DAC artikel 8ac, stk. 5, som indsat ved DAC7.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
