A.B.1.2.9.8.1 Hvilke oplysninger skal indberettes om den enkelte indberetningspligtige grænseoverskridende ordning?
I det følgende gennemgås
- Generelle regler for indberetning af indberetningspligtige grænseoverskridende ordninger. Se afsnit A.B.1.2.9.8.1.1 Generelle regler for indberetning af indberetningspligtige grænseoverskridende ordninger.
- Løbende indberetning af supplerende oplysninger for markedsegnede ordninger. Se afsnit A.B.1.2.9.8.1.2 Løbende indberetning af supplerende oplysninger vedrørende markedsegnede ordninger. Se også afsnit A.B.1.2.9.4.2 Hvad er en ordning? for en uddybning af begrebet markedsegnet.
At formålet med indberetningen er at tilvejebringe grundlaget for den efterfølgende automatiske informationsudveksling (jf. herom afsnit A.B.1.2.9.8.3 Udveksling af oplysninger mellem EU-medlemslandene), betyder, at rammerne omkring indberetningen er struktureret på en måde, der muliggør informationsudveksling med et minimum af behandling i Skatteforvaltningen. Det betyder samtidig, at fuld indberetning er nødvendig også i tilfælde, hvor oplysningerne, eller nogle af dem, også skal indberettes til Skatteforvaltningen efter andre regler i SIL eller fastsat i medfør af SIL. Det gælder fx i de tilfælde, hvor der er indberetningspligt i henhold til BEK nr. 1634 af 27/12/2019 af pensionsordninger omfattet af PBL (pensionsbeskatningsloven) eller aktielønsordninger omfattet af LL (ligningsloven) § 7 P. Indberetningsforpligtelsen efter BEK nr. 1634 af 27/12/2019 er med andre ord uafhængig af, om der også måtte være sket eller skal ske indberetning i anden sammenhæng.
Det er ligeledes uden relevans for indberetningsforpligtelsen, om der er anmodet om og eventuelt også givet bindende svar om ordningen.
Bemærk også, at DAC6 artikel 8 ab, stk. 11, giver medlemsstaterne mulighed for, men ikke pligt til, at kræve, at relevante skatteydere, der benytter en indberetningspligtig grænseoverskridende ordning, skal foretage årlige indberetninger om brug af ordningen. Denne hjemmel er ikke implementeret i dansk ret.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
