A.B.1.2.9.8.2 Regler om opbevaring af grundlaget for en beslutning om indberetningspligt
SIL § 56 indeholder regler om, at enhver, der som led i sin virksomhed er indberetningspligtig efter SIL, skal opbevare grundlaget for de oplysninger, der skal indberettes. SIL § 56, stk. 1, er ved § 1, nr. 5, i lov nr. 1573 af 19/12/2019 udvidet, så forpligtelsen også gælder i relation til indberetningspligter, der er fastsat ved bekendtgørelser udstedt i medfør SIL, hvilket indbefatter BEK.
SIL § 56, stk. 1, 1. pkt., fastslår, at grundlaget for enhver indberetning efter SIL og regler udstedt i medfør af SIL skal opbevares. Opbevaring skal ske efter reglerne i bogføringsloven. Det følger af SIL § 56, stk. 1, 2. pkt. For så vidt angår relevante skatteydere, der er indberetningspligtige af en ordning, bemærkes, at selv om den pågældende ikke i udgangspunktet måtte være bogføringspligtig, opstår der opbevaringspligt i medfør af bogføringsloven i kraft af indberetningspligten efter BEK nr. 1634 af 27/12/2019. Dette følger af SIL § 56, stk. 1, 3. pkt. (modsætningsvis).
SIL § 56 henviser til bogføringsloven, hvor opbevaringsfristen er 5 år regnet fra udgangen af det regnskabsår, som materialet vedrører. Se afsnit A.B.1.3.9 Regnskab og bogføring vedrørende grundlaget for de indberettede oplysninger. om regnskab og bogføring vedrørende grundlaget for de indberettede oplysninger.
Det fremgår af afsnit A.B.1.3.9 Regnskab og bogføring vedrørende grundlaget for de indberettede oplysninger., at forpligtelsen til at opbevare materialet også omfatter materiale, som har været anvendt til at fastslå, om en oplysning er indberetningspligtig, uanset at det er konkluderet, at oplysningen ikke er indberetningspligtig. I forhold til indberetningspligt efter DAC6 må det i den forbindelse forudsættes, at opbevaringspligten kun gælder, når der har været konkrete overvejelser om indberetningspligt vedrørende et grænseoverskridende forhold. Det kan typisk være overvejelser i relation til, om et konkret kendetegn skal anses for opfyldt eller ej.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
