A.B.1.3 Skatteindberetningslovens fælles bestemmelser
Indhold
Dette afsnit handler om de fælles regler for pligter til at indberette oplysninger om indkomster, fradrag, formue og ansættelsesforhold mv. efter skatteindberetningsloven.
De fælles administrations- og kontrolbestemmelser findes i skatteindberetningslovens (SIL) kapitel 8 (§§ 47-57).
Afsnittet indeholder:
- Pligt til at indberette oplysninger (A.B.1.3.1 Pligt til at indberette oplysninger)
- Registreringspligt ved indberetningspligt (A.B.1.3.2 Registreringspligt ved indberetningspligt)
- Virksomhedsophør og valutakursomregning (A.B.1.3.3 Virksomhedsophør og valutakursomregning)
- Indberetning til Indkomstregisteret (eIndkomst) eller eKapital (A.B.1.3.4 Indberetning til indkomstregisteret (eIndkomst) og eKapital)
- Identifikation af de skattepligtige, som der indberettes oplysninger om (A.B.1.3.5 Identifikation af de skattepligtige, som der indberettes oplysninger om)
- Frister for indberetningen (A.B.1.3.6 Frister for indberetningen)
- Genindberetning og underretning (A.B.1.3.7 Genindberetning og underretning)
- Indberetning ved civilretligt sameje af aktiver og fælles låneforhold (A.B.1.3.8 Indberetning ved civilretligt sameje af aktiver og fælles låneforhold)
- Regnskab og bogføring vedrørende grundlaget for de indberettede oplysninger (A.B.1.3.9 Regnskab og bogføring vedrørende grundlaget for de indberettede oplysninger)
- Sanktioner ved manglende opfyldelse af indberetningspligt (A.B.1.3.10 Sanktioner ved manglende opfyldelse af indberetningspligt)
- Straffebestemmelser (A.B.1.3.11 Straffebestemmelser) (tidligere afsnit A.B.1.4 Indberetningspligter efter anden lovgivning)
Bemyndigelse
Efter SIL § 55 kan skatteministeren fastsætte generelle regler om selve indberetningen.
Bestemmelsen indeholder en generel bemyndigelse til, at skatteministeren kan fastsætte fælles regler om selve indberetningen efter loven. Bemyndigelsen giver ikke mulighed for, at skatteministeren kan fastsætte specifikke regler om, hvilke oplysninger der skal indberettes i relation til de enkelte bestemmelser i loven. Derimod giver bemyndigelsen mulighed for, at skatteministeren kan fastsætte generelle regler, som omfatter flere af eller alle indberetningspligterne i loven.
Bemyndigelsen er udnyttet i skatteindberetningsbekendtgørelsen, jf. bekendtgørelse nr. 1016 af 22. juni 2023 om skatteindberetning m.v. (SIB), hvor der er fastsat regler om, hvem indberetningen skal foretages til, hvordan indberetningen skal foretages, og at indberetningen skal foretages i danske kroner.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
