A.B.4.3.2.1 Foreløbige kvartalsangivelser LAL § 6 a, stk. 1 og 2
Indhold
Dette afsnit handler om, hvornår virksomheder, der skal opgøre lønsumsafgiftsgrundlaget efter metode 4 skal opgøre og indsende foreløbige angivelser for lønsumsafgift.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Forfaldsdato
- Angivelsesfrist
- Indbetalingsfrist
- 0-angivelse.
Regel
For virksomheder, der opgør lønsumsafgiftsgrundlaget efter LAL (lønsumsafgiftsloven) § 4, stk. 1 (metode 4), skal der foretages en foreløbig opgørelse og indbetaling af lønsumsafgiften alene på grundlag af virksomhedens lønsum. Opgørelsesperioden for den foreløbige opgørelse er kvartalet. Den endelige opgørelse og indbetaling af lønsumsafgiften på grundlag af virksomhedens samlede lønsumsafgiftsgrundlag skal foretages efter reglerne i LAL (lønsumsafgiftsloven) § 6 b. Se afsnit A.B.4.3.2.2 Årsangivelse LAL § 6 b, stk. 1.
Virksomhederne skal efter udløbet af hver opgørelsesperiode angive virksomhedens lønsum og lønsumsafgiftens størrelse.
Se LAL (lønsumsafgiftsloven) § 6 a, stk. 1 og 2.
Forfaldsdato
Lønsumsafgiften forfalder til betaling den 1. i den måned, hvor fristen for indbetaling udløber, dvs. den 1. i måneden efter kvartalets udløb. Se OPKL § 2, stk. 4.
Angivelsesfrist
Virksomheden skal indgive kvartalsangivelsen til SKAT senest 15 dage efter kvartalets udløb, dvs. henholdsvis den 15. januar, 15. april, 15. juli og 15. oktober. Se OPKL § 2, stk. 2.
Angivelsen skal være (digitalt) underskrevet af virksomhedens ansvarlige ledelse. Se OPKL § 3, stk. 1.
Indbetalingsfrist
Virksomheden skal indbetale lønsumsafgiften senest 15 dage efter kvartalets udløb (identisk med angivelsesfristen). Se OPKL § 2, stk. 4.
Hvis sidste rettidige indbetalingsdag er en lørdag, søndag eller helligdag, udskydes fristen til førstkommende hverdag. Se OPKL § 2, stk. 3.
Virksomheder uden ansatte
Virksomheder, der ikke har ansatte og dermed ingen lønsum, foretager ikke en kvartalsvis foreløbig opgørelse af lønsumsafgiften. Der foretages alene årsangivelse. Se afsnit A.B.4.3.2.2 Årsangivelse LAL § 6 b, stk. 1 og A.B.4.3.2.3 Opgørelse af den endelige lønsumsafgift LAL § 6 b, stk. 4.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
