A.C.2.1.2.1.5 Skattepligtige, som modtager en årsopgørelse i stedet for et oplysningsskema
Indhold
Dette afsnit handler om skattepligtige fysiske personer, der modtager en årsopgørelse i stedet for et oplysningsskema, når der skal opgøres indkomst mv., og der på dette grundlag beregnes en slutskat for det foregående indkomstår.
Afsnittet indeholder:
- Fysiske personer, der modtager en årsopgørelse i stedet for et oplysningsskema (A.C.2.1.2.1.5.1 Fysiske personer, der modtager en årsopgørelse i stedet for et oplysningsskema)
- Selvstændigt erhvervsdrivende, der modtager en årsopgørelse i stedet for et oplysningsskema (A.C.2.1.2.1.5.2 Selvstændigt erhvervsdrivende, der modtager en årsopgørelse i stedet for et oplysningsskema)
- Ægtefæller (A.C.2.1.2.1.5.3 Ægtefæller)
- Tilvalg af oplysningsskema (A.C.2.1.2.1.5.4 Tilvalg af oplysningsskema)
- Ikke fritaget for pligt til at indgive oplysninger (A.C.2.1.2.1.5.5 Ikke fritaget for pligt til at indgive oplysninger)
Regel
Skatteministeren fastsætter regler om,
- hvilke skattepligtige der forud for oplysningsfristens udløb, jf. SKL (skattekontrolloven) § 10, fra Skatteforvaltningen modtager en opgørelse af den skattepligtige indkomst og ejendomsværdi for det afsluttede indkomstår (årsopgørelse) i stedet for et oplysningsskema, jf. SKL (skattekontrolloven) § 5, og
- at visse skattepligtige, som ifølge lovgivningen forudsættes at give oplysningerne som nævnt i SKL (skattekontrolloven) § 2 i et oplysningsskema, jf. SKL (skattekontrolloven) § 5, i stedet modtager en årsopgørelse.
Er en skattepligtig, som er omfattet af regler udstedt i medfør af stk. 1, samlevende med en ægtefælle, jf. KSL (kildeskatteloven) § 4, der skal give oplysningerne som nævnt i SKL (skattekontrolloven) § 2 efter SKL (skattekontrolloven) § 5, modtager den skattepligtige dog forud for oplysningsfristens udløb alene oplysninger om indberettede tal til brug for årsopgørelsen (servicemeddelelse). Skatteforvaltningen udarbejder årsopgørelsen til ægtefællerne, når begge ægtefæller har givet Skatteforvaltningen oplysninger som nævnt i SKL (skattekontrolloven) § 2.
En skattepligtig, som er omfattet af regler udstedt i medfør af stk. 1, eller som er omfattet af stk. 2, kan senest den 1. maj i året efter indkomståret meddele Skatteforvaltningen, at den pågældende for dette indkomstår giver oplysningerne som nævnt i SKL (skattekontrolloven) § 2 efter SKL (skattekontrolloven) § 5.
Se SKL (skattekontrolloven) § 8.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
