A.C.3.2.1.3.4.2 Begrænset transfer pricing dokumentationspligt, SKL § 84, nr. 2
Indhold
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Fuldbyrdelsestidspunkt
- Personer omfattet af reglen.
Regel
Den, der forsætligt eller groft uagtsomt
-
afgiver urigtige eller vildledende oplysninger om opfyldelse af betingelserne for begrænset TP-dokumentationspligt, jf. SKL (skattekontrolloven) § 40,
straffes med bøde. Se SKL (skattekontrolloven) § 84, nr. 2.
SKL (skattekontrolloven) § 40 indeholder regler om begrænset dokumentationspligt for virksomheder, der alene eller sammen med koncernforbundne virksomheder har
-
under 250 beskæftigede og
-
en årlig samlet balance under 125 mio. kr. eller
-
en årlig omsætning på under 250 mio. kr.
-
SKL (skattekontrolloven) § 84, nr. 2, viderefører SKL-Lbk 1264 § 14, stk. 4.
Se A.C.3.2.1.2.5 Forskellige oplysningspligter, SKL-Lbk 1264 § 14 om SKL-Lbk 1264 § 14.
Sager om overtrædelse af SKL-Lbk 1264 § 14, stk. 4, der pådømmes 1. januar 2019 eller senere, behandles efter SKL (skattekontrolloven) § 84, nr. 2, jf. SKL-Lbk 1264 § 14, stk. 4.
Fuldbyrdelsestidspunkt
Oplysningerne om, at virksomheden er omfattet af reglen om begrænset dokumentationspligt, skal gives i oplysningsskemaet, og det strafbare gerningsindhold er realiseret, når de urigtige oplysninger er modtaget af told- og skatteforvaltningen.
Personer omfattet af reglen
Koncernforbundne virksomheder, dvs. typisk juridiske personer, som skal udarbejde dokumentation om de transaktioner, der foregår imellem virksomhederne i koncernen.
Subjektive betingelser for strafansvar
Reglen er en ordensforskrift. Bødestraffens størrelse er uafhængig af, om der er forsæt eller grov uagtsomhed. Derfor er bevis for grov uagtsomhed tilstrækkeligt som betingelse for ansvar.
Gerningsindholdets sammenhæng med de materielle regler i skattelovgivningen
Der er tale om en afgrænsning mellem selskaber, der fuldt ud er omfattet af dokumentationspligten for koncerninterne transaktioner, og selskaber der alene er undergivet en begrænset dokumentationspligt. De urigtige eller vildledende oplysninger vedrører således betingelsen for anvendelse af undtagelsesreglen for små og mellemstore virksomheder. Se SKL (skattekontrolloven) § 40, der viderefører SKL-Lbk 1264 § 3 B, stk. 6.
Se også
Se også afsnit
- C.D.11.13.1.3.3 Sanktioner ved manglende eller mangelfuld transfer pricing-dokumentation.
- A.C.3.5.3.8 Bødeniveau ved overtrædelse af SKL (skattekontrolloven) § 84, nr. 2, begrænset transfer pricing dokumentationspligt.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
