- ikke er fradrags- eller bortseelsesret for indbetalinger, og
- ikke skal betales indkomstskat eller afgift af udbetalinger
C.A.10.2.6.1.1 Hvad er en aldersforsikring eller aldersopsparing?
Aldersforsikring og aldersopsparing er indført ved lov nr. 922 af 18. september 2012 med virkning fra og med indkomståret 2013.
En aldersforsikring eller aldersopsparing omfattet af henholdsvis PBL § 10 A og § 12 A er ligesom de hidtidige kapitalpensionsordninger en pensionsordning, der giver pensionsopspareren ret til at få udbetalt et engangsbeløb (sumudbetaling) i tidsrummet fra pensionsopspareren når sin pensionsudbetalingsalder og indtil 20 år efter, at han eller hun har nået sin pensionsudbetalingsalder.
Se PBL (pensionsbeskatningsloven) § 1 a og afsnit C.A.10.2.1.1.2.1 Krav til en livsvarig alderspension om pensionsudbetalingsalderen.
Se også lov nr. 1682 af 26. december 2017, § 1, nr. 4, der med virkning fra 1. januar 2018 forlænger forfaldstidspunktet for seneste udbetaling med 5 år, dvs. fra 15 år til 20 år efter forsikredes pensionsudbetalingsalder.
Med virkning fra 1. januar 2018 kan pensionsopspareren desuden vælge at få udbetalt
- en aldersforsikringer i lige store løbende ydelser eller lige store rater, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 10 A, stk. 2 og 3.
- en aldersopsparing i rater, fastlagt efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 11 A, stk. 1-3, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 12 A, stk. 2.
Se lov nr. 1682 af 26. december 2017, § 1, nr. 5 og 7.
Se afsnit C.A.10.2.6.1.2 om aldersforsikringer og afsnit C.A.10.2.6.1.3 Aldersopsparing (skattekoder 33 og 45) om aldersopsparinger.
Aldersforsikringer og -opsparinger er imidlertid kapitalpensionsordninger, hvor der
- ikke er fradrags- eller bortseelsesret for indbetalinger, og
- ikke skal betales indkomstskat eller afgift af udbetalinger.
Herved adskiller de sig fra de hidtidige kapitalpensionsordninger, der er omfattet af PBL (pensionsbeskatningsloven) § 10 eller § 12, og hvor indbetalingerne har været fradrags- eller bortseelsesberettigede til og med indkomståret 2012. Desuden er loftet for de årlige indbetalinger til aldersforsikring og - opsparing lavere, end det har været tilfældet for de hidtidige kapitalpensionsordninger.
Der er grundlæggende alene tale om en ændret beskatningsmåde, men for at lette identifikationen af, om der er tale om en fradragsberettiget kapitalpension eller ej, benævnes en ikke fradragsberettiget kapitalpension
- "aldersforsikring", når ordningen er oprettet i livsforsikringsselskaber mv. og
- "aldersopsparing", når ordningen er oprettet i pengeinstitutter.
Afkastet af aldersforsikring og -opsparing beskattes efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) med 15,3 pct., ligesom tilfældet er for afkastet af de hidtidige kapitalpensionsordninger.
Pensionsopspareren har mulighed for at få udbetalt aldersforsikringen eller -opsparingen på et tidligere tidspunkt, hvis han eller hun
- varigt får nedsat sin funktionsevne (arbejdsevne), se afsnit C.A.10.2.6.4.3 Udbetaling ved varigt nedsat funktionsevne (erhvervsevne, arbejdsevne)
- bliver ramt af en livstruende sygdom, se afsnit C.A.10.2.6.4.5 Udbetaling ved livstruende sygdom
- dør, se afsnit C.A.10.2.6.4.6 Udbetaling ved dødsfald
- får udbetaling fra ordningen i utide, se afsnit C.A.10.2.6.4.7 Udbetaling ved ophævelse i utide
Pensionsopspareren kan oprette flere af disse ordninger.
Som det fremgår, kan ordningerne enten oprettes som en
- forsikringsordning (aldersforsikring), jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 10 A (se afsnit C.A.10.2.6.1.2 Aldersforsikringer (skattekoder 33 og 45)), eller som en
- kapitalopsparing (aldersopsparing), jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 12 A (se afsnit C.A.10.2.6.1.3 Aldersopsparing (skattekoder 33 og 45)).
En ordning kan enten oprettes som en privattegnet ordning (skattekode 33) eller som en arbejdsgiveradministreret ordning i et ansættelsesforhold (skattekode 45).
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
