C.A.5.12.1 Fri kost/kantineordninger: Oversigt over regelsættene
Indhold
Dette afsnit beskriver beskatningen af fri kost og logi, og hvornår man skal bruge regelsættet om kantineordning.
Afsnittet indeholder:
- Fri kost som en del af lønnen
- Spisekuponer
- Oversigt over reglerne for fri kost og kantineordninger.
Fri kost som en del af lønnen
I de tilfælde, hvor maden indgår som en del af lønnen, er det reglerne om fri kost, der gælder. De lempelige regler om kantineordninger gælder kun, så længe tilskuddet ikke indgår i lønfastsættelsen. Lønnen skal være den samme, uanset om den ansatte spiser kantinemad eller selv har mad med. Ved kantineordninger betales maden med beskattede midler i modsætning til fri kost, hvor kosten indgår som en naturlig del af lønnen.
Spisekuponer
Ansatte, der helt eller delvis vederlagsfrit får udleveret spisekuponer fra deres arbejdsgivere til benyttelse på restaurationer og lignende, er skattepligtige af et beløb, der svarer til spisekuponernes pålydende værdi med fradrag af evt. egen betaling.
Oversigt over reglerne for fri kost og kantineordninger
Dette skema giver en oversigt over reglerne for fri kost og kantineordninger.
|
Godet |
Skattefrit/ |
Værdiansættelse |
Bestemmelser | |
|
Smågoder |
Kaffe, te, frugt mv. |
Skattefrit, gratis gode. |
Praksis | |
|
Kantine- |
Standardmad, pris kan være indikator Tilskud af uvæsentlig værdi/led i almindelig personalepleje |
Skattefrit gode, hvis egenbetaling på mindst 15/20 kr. for 1 standardmåltid (eksklusive eller inklusive drikkevarer) (vejledende satser). |
Praksis | |
|
|
Luksusmad, pris kan være indikator Tilskud af væsentlig værdi/ ikke led i almindelig personale- |
Skattepligtigt gode, medmindre egenbetaling afspejler luksus. |
Værdian- | LL (ligningsloven) § 16, stk. 1 og 3 |
|
Fri kost |
Ansatte omfattet af Skatterådets anvisning Se C.A.5.12.2 Fri kost og logi om denne anvisning. |
Skattepligtigt gode. |
Værdian- |
LL (ligningsloven) § 16, stk. 1 og 3 |
|
|
Ansatte ikke omfattet af Skatterådets anvisning Se C.A.5.12.2 Fri kost og logi om denne anvisning. |
Skattepligtigt gode |
Værdiansættes med udgangspunkt i markeds- | LL (ligningsloven) § 16, stk. 1 og 3 |
|
|
Fri kost ved pædagogisk træning |
Skattefrit | LL (ligningsloven) § 16 stk. 15 |
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
