C.A.5.17.3.4.2 Betingelser og anvendelsesområde for LL § 7 P, stk. 7
Indhold
Dette afsnit beskriver de øvrige betingelser, som skal være opfyldt for, at aktier mv. kan omfattes af LL (ligningsloven) § 7 P, stk. 7. Herudover gælder de øvrige betingelser for anvendelse af LL (ligningsloven) § 7 P også for mindre, nye virksomheder, se afsnit i C.A.5.17.3 Aktier, købe- og tegningsretter omfattet af LL § 7 P (Individuelle ordninger).
Afsnittet indeholder følgende betingelser:
- Selskabet må ikke på aftaletidspunktet have haft mere end 50 ansatte i et af de to seneste opgjorte årsregnskaber (C.A.5.17.3.4.2.1 Selskabet må ikke på aftaletidspunktet have haft mere end 50 ansatte i et af de to seneste opgjorte årsregnskaber)
- Selskabets nettoomsætning eller balancesum må ikke have oversteget 15 mio. kr. i et af de to seneste opgjorte årsregnskaber (C.A.5.17.3.4.2.2 Selskabets nettoomsætning eller balancesum må ikke have oversteget 15 mio. kr. i et af de to seneste opgjorte årsregnskaber)
- Selskabet skal have været aktivt på et marked i mindre end 5 år før kalenderåret, hvor aftalen indgås (C.A.5.17.3.4.2.3 Selskabet skal have været aktivt på et marked i mindre end 5 år før kalenderåret, hvor aftalen indgås)
- Selskabet må ikke drive virksomhed, som i overvejende grad består af passiv kapitalanbringelse (C.A.5.17.3.4.2.4 Selskabet må ikke drive virksomhed, som i overvejende grad består af passiv kapitalanbringelse)
- Selskabet må ikke være kriseramt (C.A.5.17.3.4.2.5 Selskabet må ikke være ikke kriseramt)
- Selskabet skal have tilbagebetalt eventuel ulovlig støtte (C.A.5.17.3.4.2.6 Selskabet skal have tilbagebetalt eventuel ulovlig støtte)
- Ordningen kan ikke anvendes ved ejerandel på mere end 25 pct. af aktiekapitalen eller rådighed på over mere end 50 pct. af stemmerne (C.A.5.17.3.4.2.7 Ordningen kan ikke anvendes ved ejerandel på mere end 25 pct. af aktiekapitalen eller rådighed på over mere end 50 pct. af stemmerne)
- Selskabet må ikke være børsnoteret eller på anden måde optaget til handel på et reguleret marked (C.A.5.17.3.4.2.8 Selskabet må ikke være børsnoteret eller på anden måde optaget til handel på et reguleret marked)
- Der er krav om indberetning ved støtte på over 500.000 euro (C.A.5.17.3.4.2.9 Der er krav om indberetning ved støtte på over 500.000 euro)
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
