C.B.1.3.4.6 Begrænsninger for selskabers adgang til at fradrage tab på gæld i KGL § 7
Indhold
I dette afsnit beskrives kort den nu ophævede regel i KGL (kursgevinstloven) § 7 om begrænsning af selskabers adgang for at fradrage tab på gæld.
I afsnittet henvises til relevante afsnit i den tidligere Ligningsvejledning for en nærmere gennemgang af reglen.
Afsnittet indeholder:
- Virkningstidspunkt for ophævelsen af KGL (kursgevinstloven) § 7
- Tab på indeksregulerede lån
- Tab på overkurslån.
Virkningstidspunktet for ophævelsen af KGL (kursgevinstloven) § 7
KGL (kursgevinstloven) § 7 er ophævet ved lov nr. 724 af 25. juni 2010 §§ 1, nr. 3, og 20, stk. 2. Ophævelsen har virkning for gæld påtaget den 27. januar 2010 eller senere.
Tab på indeksregulerede lån
Efter KGL (kursgevinstloven) § 7, stk. 1, kunne selskaber ikke fratrække tab ved indeksering af hovedstol eller restgæld på lån. Reglen omfattede kun gæld i danske kroner og kun gæld med en pålydende rente, der var lig med eller højere end mindsterenten.
Se LV 2010-1 Selskaber og aktionærer afsnit S.C.1.2.2.4.1 om den ophævede regel.
Tab på overkurslån
Udgangspunktet ved indfrielse til overkurs - intet fradrag for tab
Efter KGL (kursgevinstloven) § 7, stk. 2, kunne selskaber ikke fratrække tab på gæld, hvis gælden skulle indfries til en forud fastsat overkurs i forhold til værdien på stiftelsestidspunktet. Reglen omfattede kun gæld i danske kroner og kun gæld med en pålydende rente, der var lig med eller højere end mindsterenten.
Se LV 2010-1 Selskaber og aktionærer afsnit S.C.1.2.2.4.2 om den ophævede regel.
Undtagelse til overkursreglen - fradragsret - lån
Efter KGL (kursgevinstloven) § 7, stk. 3, var der fradragsret for tab på overkurslån, der var optaget med sikkerhed.
Se LV 2010-1 Selskaber og aktionærer afsnit S.C.1.2.2.4.2.1 om den ophævede regel.
Undtagelse til overkursreglen - fradragsret - obligationer og værdipapirer
Efter KGL (kursgevinstloven) § 7, stk. 4, var der fradragsret for tab på obligationer og værdipapirer, når nærmere angivne betingelser var opfyldt.
Se LV 2010-1 Selskaber og aktionærer afsnit S.C.1.2.2.4.2.2 om den ophævede regel.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
