C.B.2.15 Rentenydelsesretter, båndlagte kapitaler og afkast fra udenlandske trusts (fonde)
Indhold
I dette afsnit beskrives beskatning af afkast fra de tre former for danske rentenydelsesretter, der kan være med eller uden båndlæggelse af kapitalen, og beskatning af afkast fra udenlandske trusts og beskatning af de personer, som får afkast fra dem.
Afsnittet indeholder:
- Beskatning af rentenydelsesretter herunder båndlagte kapitaler (C.B.2.15.1 Beskatning af rentenydelsesretter herunder båndlagte kapitaler)
- Beskatning af udenlandske trusts (fonde) (C.B.2.15.2 Beskatning af udenlandske trusts (fonde))
- Udenlandske trusts (fonde) - stiftet/indskud foretaget 1. juli 2015 eller senere (C.B.2.15.3 Udenlandske trusts (fonde) - stiftet/indskud 1. juli 2015 eller senere)
- Anvendelse af armslængdeprincippet mellem stifter m.fl. og trusts (C.B.2.15.4 Anvendelse af armslængdeprincippet mellem stifter m.fl. og trusts).
Bemærk
Ved lov nr. 1723 af 27. december 2018 er der indført nye regler, hvis en fond, trust eller anden selvejende institution er oprettet i udlandet, men har ledelsens sæde i Danmark. Efter de nye regler er disse trusts m.v. omfattet af skattepligten i fondsbeskatningsloven. Det gælder både når trusten i såvel udlandet som Danmark anses for et selvstændigt skattesubjekt og når trusten i udlandet anses for et selvstændigt skattesubjekt og i Danmark anses for transparent.
Der er også i FBL (fondsbeskatningsloven) § 3 B indført en regel om betaling af afgift, når en skattepligtig omfattet af KSL (kildeskatteloven) § 1, modtager kapital fra en udenlandsk trust eller fond, der hverken løbende eller ved modtagelsen har været afgiftsbelagt eller underlagt beskatning.
Der er desuden i FBL (fondsbeskatningsloven) § 3 C indført en regel om betaling af afgift, når der båndlægges kapital uden aktuel kapitalejer eller rentenyder.
Se også
Se også
- C.D.9.1.5.2 om udenlandske fonde, trusts m.v. med ledelsens sæde i Danmark
- C.D.9.5.5.4 om afgift af kapital fra en udenlandsk fond/trust, som ikke har betalt afgift eller skat, hvor FBL (fondsbeskatningsloven) § 3 B er beskrevet
- C.D.9.5.5.5 om afgift af indskud i en båndlagt kapital uden aktuel kapitalejer eller rentenyder, hvor FBL (fondsbeskatningsloven) § 3 C er beskrevet.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
