C.C.5.5.2 Udligningsskat, ophør af skattepligt og konkurs
Indhold
Dette afsnit beskriver indkomstudligningskontoen og reglerne om, at kontohaver ikke har rådighed over beløb på kontoen. Det beskriver også, hvordan rentetilskrivningen på kontoen skal hæves, og hvad der sker ved ophør af skattepligt og konkurs.
Afsnittet indeholder:
- Udligningsskat
- Indkomstudligningskonto
- Kontohaver har ikke fuld rådighed over beløb på kontoen
- Hævning af rentetilskrivning på kontoen
- Ophør af skattepligt
- Konkurs.
Udligningsskat
Der skal betales udligningsskat for henlæggelsesåret efter de samme regler, der gælder for henlæggelse til konjunkturudligningsordningen. Se VSL (virksomhedsskatteloven) § 22 d, stk. 2, og § 22 b, stk. 2.
Udligningsskatten er 22 pct. for 2016 og efterfølgende indkomstår.
Se også
Se også afsnit C.C.5.3.2.2.1 Forklaring af ord og begreber om konjunkturudligningsskat i konjunkturudligningsordningen.
Indkomstudligningskonto
Det er en betingelse for at få fradrag for henlæggelse til indkomstudligning, at beløbet efter udligningsskat sættes ind på en bunden konto i et pengeinstitut eller kreditinstitut. Se VSL § 22 d, stk. 2. Reglerne er de samme som ved konjunkturudligningsordningen. Se VSL (virksomhedsskatteloven) § 22 b, stk. 3.
Se også
Se også afsnit
- C.C.5.3.2.2.4 om konjunkturudligningskonto
- C.C.5.3.2.2.4 om regnskabskrav til konjunkturudligningskontoen i bekendtgørelse nr. 1021 af 4. oktober 2005
- C.C.5.5.3 om regnskabskrav til indkomstudligningskontoen.
Kontohaver har ikke fuld rådighed over beløb på kontoen
Kontohaveren kan ikke overdrage, pantsætte eller på anden måde råde over beløb på indkomstudligningskontoen. Indskuddene kan heller ikke være genstand for retsforfølgning. Se VSL § 22 d, stk. 2.
Kontohavers rådighed over beløb på kontoen er de samme som konjunkturudligningskontoen. Se VSL § 22 b, stk. 9.
Se også
Se også afsnit C.C.5.3.2.2.4 Konjunkturudligningskonto og regnskabskrav om rådighed over konjunkturudligningskontoen.
Hævning af rentetilskrivning på kontoen
Tilskrevne renter på indkomstudligningskontoen skal hæves, før indskud kan hæves. Renterne kan hæves efter de regler, som det enkelte pengeinstitut eller realkreditinstitut har. Renterne er skattepligtige. Se VSL § 22 d, stk. 2.
Disse regler er de samme som dem, der gælder for hævning af tilskrevne renter på en konjunkturudligningskonto. Se VSL (virksomhedsskatteloven) § 22 b, stk. 10.
Se også
Se også afsnit C.C.5.3.2.2.4 om konjunkturudligningskontoen og renter.
Ophør af skattepligt
Reglerne om ophør af skattepligt i konjunkturudligningsordningen gælder også for udligningsordningen for kunstnere. Se VSL § 22 d, stk. 2 og § 22 b, stk. 8, 5.-7. pkt.
Hvis forfatteren eller den skabende kunstner ophører med at være fuldt skattepligtig her i landet, eller bliver hjemmehørende i en fremmed stat, Færøerne eller Grønland efter bestemmelserne i en dobbeltbeskatningsoverenskomst, skal henlæggelserne medregnes til den personlige indkomst i det indkomstår, hvor skattepligten ophører. Se VSL § 22 b, stk. 8. 5. pkt., og KSL (kildeskatteloven) § 1.
Det gælder ikke, hvis forfatteren eller den skabende kunstner forsat er begrænset skattepligtig her i landet, fordi han eller hun driver virksomhed med fast driftssted her i landet. Se VSL § 22 b, stk. 8, 6. pkt., og KSL (kildeskatteloven) § 2.
Hvis forfatteren eller den skabende kunstner ophører med at være begrænset skattepligtig af virksomhedsdriften, skal henlæggelserne medregnes til den personlige indkomst i det år, hvor den begrænsede skattepligt ophører. Se VSL § 22 b, stk. 8, 7. pkt.
Se også
Se også afsnit C.F.1 Fuld skattepligt om begrænset skattepligt, ophør med skattepligt, dobbeltdomicil og dobbeltbeskatningsoverenskomster.
Konkurs
Hvis forfatteren eller den skabende kunstner kommer under konkursbehandling, skal eventuelle henlæggelser indtægtsføres med virkning for det indkomstår, hvor der afsiges konkursdekret.
Henlæggelserne medregnes ikke til konkursindkomsten. Se VSL § 22 d, stk. 3.
Se også
Se også afsnit C.C.9 Skat ved konkurs Skat ved konkurs.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
