C.D.11.13.1.2.4 Beskrivelse af særlige transaktioner
Indhold
Dette afsnit handler om de beskrivelser og oplysninger der skal gives, når forbundne parter er involveret i særlige transaktionstyper.
Afsnitter indeholder:
- Beskrivelse af immaterielle aktiver (C.D.11.13.1.2.4.1 Beskrivelse af immaterielle aktiver)
- Beskrivelse af omstruktureringer (C.D.11.13.1.2.4.2 Beskrivelse af omstruktureringer)
- Beskrivelse af serviceydelser (C.D.11.13.1.2.4.3 Beskrivelse af serviceydelser)
- Beskrivelse af finansielle transaktioner (C.D.11.13.1.2.4.4 Beskrivelse af finansielle transaktioner)
- Beskrivelse af CCA'er (C.D.11.13.1.2.4.5 Beskrivelse af CCA'er)
- Beskrivelse af transaktioner med faste driftssteder (C.D.11.13.1.2.4.6 Beskrivelse af transaktioner med faste driftssteder)
For alle disse transaktionstyper gælder de almindelige dokumentationskrav, som er angivet i TP dokumentationsbekendtgørelsen og beskrevet i afsnit C.D.11.13.1 Transfer pricing dokumentationspligten - regel og omfang. Og for hver kategori af kontrollerede transaktioner, herunder også de ovenfor nævnte kategorier, som den skattepligtige er involveret i, skal følgende information gives, jf. TP dokumentationsbekendtgørelsen § 5. Se herom afsnit C.D.11.13.1.2.2 Informationer og beskrivelser vedrørende de kontrollerede transaktioner.
- En beskrivelse af de kontrollerede transaktioner samt en beskrivelse af sammenhængen, hvori de kontrollerede transaktioner har fundet sted.
- Beløbsmæssig angivelse af de samlede interne betalinger.
- Identifikation af hver af de forbundne parter, som er involveret i transaktionen eller aktiviteten, samt en kort beskrivelse af relationen til hver af disse parter.
- En detaljeret sammenlignelighedsanalyse og funktions- og risikoanalyse af den skattepligtige samt de relevante forbundne parter.
- Angivelse af den mest egnede transfer pricing-metode, valg af testede part mv.
- En beskrivelse af de forudsætninger og antagelser der er lagt til grund ved anvendelse af transfer pricing-metoden.
- Er der lavet en flerårig analyse, skal denne tilgang begrundes.
- En liste og tilhørende beskrivelse af de udvalgte sammenlignelige transaktioner.
- En redegørelse for eventuelle sammenlignelighedsjusteringer.
- En redegørelse for, hvorfor det kan konkluderes, at transaktioner er prisfastsat i overensstemmelse med armslængde-princippet.
- En oversigt med angivelse af de finansielle data/regnskabsdata der er brugt ved anvendelsen af transfer pricing-metoden.
Beskrivelsen i afsnittene nedenfor angår nogle af de særlige hensyn, man skal være opmærksom på i forhold til de nævnte kategorier af kontrollerede transaktioner.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
